سورنا بورس دلار، پوند و یورو؛ کدام گران‌تر شده است؟ - سورنا بورس

فریبا تاجدینی: طی سال‌های ۱۳۸۱ تا اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ قیمت سه ارز پرکاربرد اقتصاد ایران تقریبا روند صعودی داشته‌، اما قیمت این ارزها در پنج سال اخیر شاهد نوسانات بیشتری بوده است.

به گزارش سورنا بورس، بر اساس آمارهای بانک مرکزی قیمت مبادله‌ای دلار، پوند و یورو در ۱۶ سال اخیر روند صعودی داشته است.

قیمت مبادله‌ای دلار با ۴٫۲ برابر رشد از ۷۹۰ تومان در سال ۱۳۸۱ به ۴۲۰۰ تومان در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ رسیده است. در طی سال‌های مذکور بیشترین افزایش قیمت دلار مربوط به سال ۱۳۹۲ است که قیمت دلار طی یک سال ۱۰۳ درصد تغییر کرده و افزایش یافته است. قیمت مبادله‌ای دلار تنها در سال ۱۳۸۶ نسبت به سال پیش از خود کاهش قیمت داشته است.

قیمت مبادله‌ای پوند از۱۲۲۸ تومان در سال ۱۳۸۱ به ۵۶۰۰ تومان در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ رسیده و رشد ۳٫۶ برابری را طی این سال‌ها داشته است. بیشترین افزایش قیمت مبادله‌ای پوند نیز مربوط به سال ۱۳۹۲ است که در این سال قیمت پوند با ۱۲۴ درصد افزایش از ۱۸۵۰ تومان در سال ۱۳۹۱ به ۴۱۰۰ تومان در سال ۱۳۹۲ رسید. بیشترین کاهش قیمت مبادله‌ای پوند نیز با ۲۲٫۵ درصد مربوط به سال ۱۳۸۶ است.

قیمت مبادله‌ای یورو با رشد ۵٫۴ برابری طی سال‌های ۱۳۸۱ تا ۱۳۹۷ رشد بیشتری را نسبت به دلار و پوند داشته است. قیمت مبادله‌ای یورو از ۷۸۰ تومان در سال ۱۳۸۱ به پنج هزار تومان در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ رسیده است. سال ۱۳۹۲ با ۱۱۳ درصد افزایش قیمت مبادله‌ای، بیشترین رشد قیمت پوند را در طی سال‌های مذکور به خود اختصاص داده است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 390 views بار دسته بندی : طلا و ارز تاريخ : 22 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.