سورنا بورس چراغ سبز فرانسه به سرمایه‌گذاران اروپایی - سورنا بورس

تجارت نیوز – نخستین قرارداد نفتی ایران بین شرکت ملی نفت کشورمان و شرکت توتال فرانسه به امضا رسید. این مراسم با حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت، پاتریک پویان، مدیرعامل شرکت توتال، نماینده شرکت ملی نفت چین و پتروپارس برگزار شد.

به گزارش تجارت نیوز؛ علی کاردر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه طی فاز نخست این قرارداد، ۲.۴ میلیارد دلار به این پروژه تزریق می‌شود، گفت: در مرحله دوم نیز، آورده سرمایه خارجی ۲.۴ میلیارد دلار است که در طول ۲۰ سالی که برای این قرارداد، زمان در نظر گرفته شده است، ۳۳۵ میلیارد متر مکعب گاز غنی برداشت می‌شود. ارزش کل محصولات برداشت شده از فاز ۱۱ پارس جنوبی ۲۳ میلیارد دلار است.

قرارداد توسعه فاز ١١ پارس جنوبی میان ایران و توتال تنها پس از گذشت چند روز از دیدار محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران با امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه، امضا شد.

ارزش قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی چهار میلیارد و ٨٠٠ میلیون دلار است که با به ثمر رسیدن آن، روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب (معادل ۲ میلیارد فوت مکعب) به ظرفیت برداشت ایران از میدان گازی پارس جنوبی مشترک با قطر افزوده می‌شود.

این قرارداد به گفته سخنگوی توتال، بسیار مهم است و به توسعه روابط میان اروپا و ایران کمک خواهد کرد کمتر از یک ماه پس از تصویب تحریم‌های جدید علیه تهران در سنای آمریکا امضا می‌شود.

توتال اعلام کرده که مفتخر است نخستین شرکت بین‌المللی باشد که قرارداد نفتی با ایران امضا می‌کند. قرارداد نفتی ایران که چارچوب تجاری جذابی را عرضه می‌کند، پس از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میان ایران و شش قدرت بزرگ جهان از جمله آمریکا معرفی شده است.

این شرکت انرژی فرانسوی اعلام کرده است که حضورش در پروژه توسعه پارس جنوبی، منطبق با قوانین داخلی و بین‌المللی خواهد بود.

ورود توتال به ایران تنها توسعه یک میدان نفتی نیست بلکه مفاهیم بسیاری دارد، اول آنکه شکاف میان اروپا و امریکا را نشان می‌دهد و از سوی دیگر فاصله بیشتر حاکمیت جمهوری اسلامی ایران با مواضع دولت جدید امریکا را نیز آشکار می‌کند.

با روی کار آمدن ترامپ در امریکا، ایران تمرکز مذاکرات با غرب را از امریکا به سمت اروپا چرخاند و اروپا هم که اختلافات عیانی با سیاست‌های ترامپ دارد و از اظهارات وی در مورد اروپا به خشم آمده است چراغ سبز به ایران نشان داد.

در حالی که ترامپ مشغول تمدید تحریم‌های اقتصادی علیه ایران است اروپا بیش از هر زمان دیگری به ایران نزدیک شده و این علامت را به ایران می‌دهد که تحریم‌های امریکا تاثیر چندانی بر مراودات اقتصادی با ایران نخواهد داشت.

دومین معنای ورود توتال به ایران باز شدن دروازه‌های کشور به روی شرکت‌های بین‌المللی و سرمایه‌گذاران خارجی است چراکه به دلیل قدمت فعالیت توتال در ایران بسیاری از سرمایه‌گذاران اروپایی ورود خود به این کشور را منوط به حضور توتال و از سرگیری فعالیت آن در ایران کرده بودند.

هرچند که عمر دولت یازدهم به ورود سرمایه‌گذاران مطرح خارجی به ایران قد نداد اما امضای قرارداد با توتال زمینه را برای همکاری‌های بیشتر سرمایه‌گذاران خارجی در دولت دوازدهم فراهم می‌کند چرا که به لطف برجام بسیاری از ابهامات در حوزه‌های سیاسی و هسته‌ای روشن شده و به دلیل مذاکرات طولانی مدت ایران و گروه ۱+۵ بسیاری از ظرفیت‌های اقتصادی ایران برای سرمایه‌گذاران غربی آشکار شده است.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 234 views بار دسته بندی : انرژی و کالا تاريخ : 23 سپتامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.