سورنا بورس نفت 100 دلاری اقتصاد آمریکا را دچار رکود می‌کند - سورنا بورس

بانک «یوبی‌اس» هشدار داد قیمت نفت به سطح حساسی برای رشد اقتصادی جهانی رسیده و ممکن است در صورت تداوم افزایش، اقتصاد آمریکا را دچار رکود کند.

به گزارش سورنا بورس، این بانک سرمایه گذاری سوئیسی جدیدترین موسسه مالی است که نسبت به پیامدهای اقتصادی سه رقمی شدن قیمت نفت هشدار می دهد.

نفت تحت تاثیر تاثیر تقاضای قوی، کاهش عرضه از سوی تولیدکنندگان بزرگ و تنش‌های ژئوپلیتیکی فزاینده در خاورمیانه و ونزوئلا، نزدیک به بالاترین رکورد خود در سه سال‌ونیم گذشته معامله می‌شود.

نفت برنت سال گذشته حدود ۴۸ درصد رشد قیمت داشت و اخیرا به بالای ۸۰ دلار در هر بشکه صعود کرد. در این بین، قیمت نفت خام آمریکا ۴۳ درصد طی یک سال گذشته افزایش داشت و اخیرا به مرز ۷۲ دلار در هر بشکه صعود کرد.

زمانی‌که قیمت نفت به شدت افزایش پیدا می‌کند، هزینه سوخت را بالا برده و توان خرید مصرف‌کنندگان یک اقتصاد را کمتر می‌کند. اما زمانی‌که قیمت نفت به شدت کاهش پیدا می‌کند، روی رشد کشورهای تولیدکننده تاثیر منفی می‌گذارد.

طبق گزارش «یوبی‌اس»، تا این اواخر قیمت نفت بین محدوده ۵۰ تا ۷۰ دلار در هر بشکه بود. با این حال اکنون که نفت به مرز ۱۰۰ دلار نزدیک‌تر شده، تاثیر قیمت‌های بالاتر نفت دوباره منفی می‌شود.

اقتصاددانان «یوبی‌اس» اظهار کرده‌اند قیمت مناسب نفت که تاثیر مثبتی بر رشد اقتصاد جهانی خواهد گذاشت، بین ۵۰ تا ۷۰ دلار در هر بشکه است.

صعود نفت به ۱۰۰ دلار در هر بشکه، برآورد «یو‌بی‌اس» از رشد جهانی در سال ۲۰۱۹ را از ۴ به ۳.۸۶ درصد تنزل خواهد داد. تورم نیز در صورت بالا ماندن قیمت نفت، از ۳.۱ به ۴ درصد افزایش خواهد یافت.

پیامدهای اقتصادی نفت ۱۰۰ دلاری در نقاط مختلف جهان متفاوت خواهد شد اما مطمئنا ریسک‌ها برای اقتصاد آمریکا را افزایش می‌دهد.

به گفته تحلیل‌گران «یوبی‌اس»، ما باید احتمال افزایش قیمت نفت را جدی بگیریم به خصوص که افزایش قیمت نفت قبل از پنج رکود از شش رکود گذشته اتفاق افتاده است.

بر اساس گزارش «یوبی‌اس»، افزایش قیمت نفت در سال میلادی جاری، یازدهمین افزایش بزرگ قیمت نفت در ۷۰ سال گذشته بوده است. اقتصاددانان این بانک هشدار دادند که روند افزایش نفت به دلایل متعدد ممکن است ادامه پیدا کند.

توافق میان کشورهای اوپک و غیراوپک برای محدود کردن تولید و حذف مازاد عرضه، سطح ذخایر نفت جهان را کاهش داده است. در این بین، تنش ژئوپلیتیکی و تحریم‌های آمریکا علیه ایران و ونزوئلا، ابهاماتی را نسبت به آینده عرضه نفت به وجود آورده است و از سوی دیگر، افزایش تولید آمریکا نمی‌تواند با تقاضای رو به رشد برابری کند و «یوبی‌اس» تصور می‌کند که تاثیر سرمایه‌گذاری اندک در پروژه‌های نفتی بزرگ از سال آینده ملموس خواهد شد.

 

منبع: ایسنا

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 465 views بار دسته بندی : انرژی و کالا ، دسته‌بندی نشده تاريخ : 22 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.