به گزارش خبرگزاری تجارتنیوز، آرش نجفی اقتصاد انرژی را از مزیتهای برتر کشورمان دانست و افزود: دولت نهم و دهم در جهت جلوگیری از اتلاف انرژی تلاش و قانون هدفمندی یارانهها را تبیین کرد ولی شیوهنامه پرداخت یارانه مستقیم به مردم و بهینهسازی مصرف انرژی توسط مردم نتیجهبخش نبود.
وی با اشاره به هدررفت سرمایه در حوزه اتلاف انرژی گفت: بیش از ۲۵۰زهزار میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت شده است و حتی یک تا ۱٫۵ درصد بهینهسازی مصرف انرژی را شاهد نبودهایم و در حال حاضر اتلاف انرژی در کشور چشمگیر و جزو ۱۰ رتبه نخست دنیا هستیم ولی میتوان ضمن اقدامی جدی و عملیاتی در کاهش مصرف به اشتغالزایی جامه عمل بپوشانیم.
نجفی پرداخت یارانه نقدی را مزیت ندانست و اضافه کرد: در مقابل پولی که به حساب مردم واریز شده است، هیچ راندمانی صورت نگرفته است و کشور و هم جامعه متضرر شدهاند؛ این در حالی است که ورود به بهینهسازی مصرف انرژی بیش از ۵۰۰ هزار شغل مستقیم و بیش از ۴۰۰ هزار شغل غیرمستقیم پایدار را به ارمغان میآورد.
رئیس انجمن بهینهسازی مصرف انرژی ایران بهسازی انرژی در ساختمانها را نیازمند صرف زمانی ۵ ساله عنوان کرد و گفت: اقتصاد یارانهای نیازمند مدیریت مجدد است. در دیگر نقاط دنیا پولهای خرد را تجمیع در صرف اقدامات بزرگ میکنند ولی در کشورمان این روند بالعکس پیش میرود و پول کلانی را ماه به ماه تبدیل به هزینههای ناچیز و ناتوان در جامعه کرده و اثربخشی آن از بین میرود.
نجفی لزوم بازنگری دولت دوازدهم در پرداخت یارانهها را متذکر شد و افزود: سالانه حدود ۱۰۰ میلیارد دلار انرژی در کل کشور مصرف میشود و حدود ۴۰ میلیارد دلار از این مبلغ در حوزههای ساختمانها مصرف و ۴۰ درصد این میزان نیز در مصرف انرژی تلف میشود و کافی است که ضمن مدیریت این میزان ظرف ۵ تا ۶ سال مبلغی مشابه را به صندوق دولت بازگردانیم.
وی تصریح کرد: اگر دولت دوازدهم این مهم را اجرایی کند، در پایان خدمت این دولت شاید به ۷۵ تا ۸۰ درصد اهداف دست یابیم و اقدامی ارزنده و پویا را برای دولتهای بعدی میراث بگذاریم.
امروز مزیت نفت در دنیا در حال کاهش است و کشورها بهسمت بهرهبرداری از تکنولوژیهای مختلف از جمله باد، آب و خورشید حرکت کردهاند.
نجفی اظهار داشت: کشورمان باید اقدام به واردات تکنولوژی نماید. زمان گرانترین سرمایهای است که در حوزه رقابت از دست میدهیم؛ بنابراین لازمه ورود به موفقیت واقعی دستیابی به شرکای جهانی و بازاریابی است و در این صورت اقدامات نتیجهبخش خواهد بود. از دیگر سو باید ضمن تمرکز روی فناوریها، کالایی بهروز را به بازارهای جهانی عرضه داریم.