سورنا بورس نیروگاه‌های برق چقدر گاز و نفت می‌بلعند؟ - سورنا بورس

مصرف برق ارتباط مستقیم با مصرف گاز و نفت دارد و با توجه به اینکه ۹۴ درصد از کل برق تولیدشده با استفاده از سوخت‌های فسیلی است، بنابراین صرفه‌جویی در مصرف برق، در ابعاد مختلف، بر کاهش مصرف سوخت نیز تاثیرگذار خواهد بود.

به گزارش تجارت‌نیوز، در این بین همراهی دولت و مجلس برای بهینه‌سازی وسایل اندازه‌گیری مصرف انرژی برق بسیار مهم است، آرش کردی مدیرعامل توانیر معتقد است که امروز تمام طرح‌ها به شکل پایلوت انجام می‌شود، حال آنکه باید با یک هدف‌گذاری مناسب و با همراهی بخش خصوصی، این اقدام به شکل کلان اجرایی شود.

از سوی دیگر بر اساس اعداد و ارقام در سال ۱۳۹۲ حدود ۴۵ درصد سوخت مایع و ۵۵ درصد گاز در نیروگاه‌ها مصرف می‌شد ولی این عدد در سال ۱۳۹۵ به ۸۸ درصد گاز و ۱۲ درصد سوخت مایع رسید. در سال جاری نیز علیرغم کاهش مصرف مازوت اما میزان مصرف گاز افزایش یافته است.

معمولا وزارت نیرو تمایلی به استفاده از سوخت مایع در نیروگاه‌ها ندارد، چرا که استفاده از این نوع سوخت باعث افزایش هزینه‌های تعمیراتی نیروگاه‌ها می‌شود، ضمن اینکه سوخت مایع از سوخت گاز گران‌تر است.

از سوی دیگر بخش‌های برنامه‌ریزی در حوزه نفت و گاز باید پیش‌بینی از آینده مصرف گاز و توان تامین آن برای مصارف گوناگون ارائه دهند. وزارت نیرو تنها بهره‌بردار است و به همین دلیل حدود ۵.۶ میلیارد مخزن سوخت مایع در اختیار دارد که به دستور پدافند غیرعامل ساخته شده و وزارت نفت موظف به تامین سوخت پشتیبان است.

در ایران مصرف انرژی در هیچ یک از بخش‌ها بهینه نیست، به همین دلیل مدیریت تقاضا در صنایع آب و برق یکی از مهم‌ترین اهداف وزیر نیرو دولت دوازدهم شناخته شده و وی معتقد است که باید به امر مدیریت مصرف و تقاضا بیش از پیش توجه شود، چرا که این مولفه کلید حل بسیاری از مشکلات صنعت آب و انرژی خواهد بود.

در مجموع به نظر می‌رسد که با مدیریت درست مصرف و اجرای پروژه‌های کارآمد می‌توان میزان مصرف انرژی در کشور را مدیریت کرد.

با توجه به اینکه میزان مصرف گاز در فصل سرما به طور طبیعی افزایش می‌یابد و ممکن است وزارت نفت را با چالش‌هایی روبرو کند، لازم است که نیروگاه‌های تولید برق مدیریت مصرف و تقاضا را سرلوحه کار خود قرار دهند و یا تبدیل نیروگاه‌ها به سیکل ترکیبی در صدر برنامه‌های وزارت نیرو قرار بگیرد.

 

منبع: ایسنا

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 257 views بار دسته بندی : انرژی و کالا تاريخ : 18 نوامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.