سورنا بورس لزوم افزایش معقول در قیمت حامل‌های انرژی - سورنا بورس

دکتر موید حسینی صدر نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و مشاور وزیر نفت، در خصوص سناریوی قیمت بنزین اظهار کرد: در کشور ما برای هر ۵ سال یک بار برنامه‌های توسعه‌ای تدوین می‌شود که در حال حاضر ما در جریان اجرای برنامه توسعه ۵ ساله ششم هستیم و کلیه قوانین بودجه باید با این برنامه هماهنگ باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی افزود: در برنامه ششم مصوب مجلس در ماده ۳۹ در بخش ۱۰ که بخش انرژی، صنعت و معدن است به صراحت اعلام شده که دولت موظف است تا پایان سال ۱۴۰۰ قیمت حامل‌های انرژی را با ملاحظات اجتماعی، اقتصادی و حفظ مزیت نسبی رقابتی اصلاح بکند، اما میزان رشد قیمت در هر سال به ملاحظات اقتصادی مربوط می‌شود.

مشاور فعلی وزیر نفت تصریح کرد: بر همین اساس لایحه بودجه سال ۹۷ که توسط سازمان برنامه و بودجه تقدیم مجلس شده است در این لایحه در ذیل ماده واحده در تبصره ۱۸ یک بندی وجود دارد که در آن ذکر شده دولت برای ایجاد اشتغال و حمایت از دانش آموختگان و در راستای اقتصاد مقاومتی ۱۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی مخصوصاً بنزین و گازوئیل باید درآمد کسب کند.

حسینی‌صدر ادامه داد: نحوه هزینه کرد این میزان نیز مشخص شده است و در حال حاضر یک لایحه به صورت تبصره به مجلس تقدیم شده و مجلس هم با توجه به اهدافی که برای این درآمد پیش بینی شده است می‌تواند مجوز این افزایش قیمت را بدهد و هم می‌تواند با این امر مخالفت کند.

وی بیان کرد: در واقع تولید گازوئیل زیان‌ده است زیرا گازوئیل لیتری ۳۰۰ تومان عملاً درآمدی را عاید خزانه نمی‌کند و در خصوص بنزین ایران نیز جزو ۵ کشوری است که ارزان‌ترین بنزین را ارائه می‌کند و افزایش قیمت بنزین تنها راه موجود و امری الزامی است.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دغدغه جامعه افزایش قیمت بنزین نیست بلکه محل هزینه کرد این افزایش قیمت است، گفت: امسال دولت برای رفع این دغدغه برای اولین بار در سازمان برنامه و بودجه ریز جداول بودجه را در سایت‌ها قرار داد و هر فردی به راحتی می‌تواند از بودجه ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف آگاه شود.

حسینی صدر افزود: مجلس به این ضرورت رسیده است که برای رشد متوازن کشور باید قیمت‌ها اصلاح شود که این امر را برای دولت تکلیف کرده و دولت نیز باید در طول ۴ تا ۵ سال گام به گام در ۴ پله مسیری را که مجلس مشخص کرده را طی کند. پله اول و امسال باید ۵۰۰ تومان برای بنزین و ۱۰۰ تومان افزایش قیمت برای گازوئیل طبق ملاحظات اعمال شود که قبول یا رد این امر هم در اختیار مجلس است.

مشاور فعلی وزیر نفت تصریح کرد: در قانون برنامه پنچ ساله ششم توسعه به قیمت تمام شده اشاره نشده و قیمت جهانی راملاک قرار داده است با این فرض که قیمت بنزین برای کشور ما مجانی تمام بشود باید این بنزین را مجانی به مصرف برسانیم در حال حاضر سود پالایشگاه‌های ما سر به سر یا زیان ده هستند.

وی در پایان گفت: از دولتمردان، نمایندگان، نخبگان سیاسی و اقتصادی می‌خواهم در مصالح ملی ملاحظات سیاسی را کنار بگذارند و بر اساس نظر کارشناسی عمل کنند که دیدگاه کارشناسی در حال حاضر بیانگر این است که باید بر اساس اقتضای مصالح ملی عمل کنیم و افزایش معقولی در قیمت‌ها داشته باشیم و در مقابل هم خدمات به مردم به ویژه جوانان بیکار ارائه بدهیم.

 

منبع: رادیو گفت‌وگو

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 415 views بار دسته بندی : انرژی و کالا تاريخ : 3 دسامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.