سورنا بورس سرمایه‌گذاری 5.5 میلیارد دلاری در نفت مناطق مرکزی - سورنا بورس

بسته سرمایه‌گذاری برای استفاده از فرصت‌های مالی سرمایه‌گذاران در شرکت نفت مناطق مرکزی ایران برای توسعه میدان‌های گازی، نفتی و احداث ایستگاه‌های تقویت فشار مشتمل بر ۵.۵ میلیارد دلار برآورد شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، به نقل از شرکت نفت مناطق مرکزی ایران؛ ​شهریار آقایی، مدیر برنامه‌ریزی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران درباره فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این طرح‌ها اظهار داشت: فرصت‌های سرمایه‌گذاری شامل احداث ایستگاه‌های تقویت فشار گاز میدان‌های کنگان، هما، وراوی، نار و سرخون است. همچنین توسعه میدان‌های گازی هالگان، سفیدزاخور، سفیدباغون، دی، آغار، مدار، پازن، خارتنگ، تابناک و گردان در ردیف توسعه میدان‌های گازی قرار دارد.

وی درباره توسعه میدان‌های نفتی افزود: میدان‌های نفتی آبان، پایدار، پایدار غرب، دانان، چشمه خوش، دالپری، نفت شهر، سومار، دهلران و خیام شامل برنامه توسعه‌ای می‌شود.

این مقام مسوول در رابطه با طرح‌ها و پروژه‌های در دست اقدام این مدیریت تصریح کرد: در این مدیریت، بودجه‌ریزی، کنترل تعداد ١١طرح ، ٨١ پروژه و ١۵٧۴ زیرپروژه به‌طور مستمر در حال انجام است . هم‌اکنون حدود ٢۵٠ پروژه در حال اجراست که ٢٠٠ مورد آن در بخش مدیریت مهندسی و ساختمان و ۵٠ پروژه در شرکت‌های تابعه را شامل می‌شود.

مدیر برنامه‌ریزی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در رابطه با پروژه‌های عمده در دست اجرای این شرکت خاطرنشان کرد: طراحی، ساخت و نصب واحدهای فرآورشی بخش گاز پالایشگاه فراشبند با هدف فرآورش روزانه ٢٠میلیون متر مکعب گاز از میدان آغار با حدود ٣٠ درصد پیشرفت در حال اجراست. همچنین طرح جمع‌آوری و تزریق گاز همراه میدان سروستان و سعادت‌آباد در مراحل پایانی آن قرار دارد.

آقایی درباره طرح جمع‌آوری و تزریق گاز همراه میدان نفتی چشمه‌خوش اظهار داشت: این طرح با هدف جمع آوری گازهای همراه نفت جهت تامین خوراک NGL۳۱۰۰ و تزریق گاز در میدان چشمه‌خوش بوده و هم اکنون پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است و باید تا قبل از اتمام واحد NGL۳۱۰۰ به بهره‌برداری برسد.

این مقام مسوول از انجام مطالعات مفهومی، طراحی پایه و تهیه اسناد مناقصه EPC طرح احداث ایستگاه تقویت گاز میدان هما خبر داد و افزود: این طرح به منظور نگهداشت سقف تولید به میزان بیش از ١٨ میلیون متر مکعب گاز در فصول گرم و برداشت روزانه ٢٢ میلیون متر مکعب در روز در ماه‌های سرد سال صورت‌گرفته و پیشرفت آن ٩٠ درصد است.

وی درباره طرح ذخیره‌سازی گاز در مخزن شوریجه D و تامین سوخت پایدار برای پنج استان شرقی و شمالی کشور تاکید کرد: جهت دست‌یابی به تامین سوخت پایدار گاز پنج استان شرقی و شمالی کشور، اجرای این طرح در دستور کار قرار گرفت. در این راستا حفاری ١١حلقه چاه، تهیه و نصب تسهیلات شش حلقه چاه به اتمام رسیده است. همچنین احداث مرکز جمع‌آوری نیز در مراحل پایانی آن قرار دارد. لازم به ذکر است سال گذشته در مجموع یک میلیارد و ٣٩٠ میلیون متر مکعب گاز به این مخزن تزریق و یک میلیارد و ٢۶٧ میلیون متر مکعب برداشت شده است.

مدیر برنامه‌ریزی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران از حفاری ۱۸حلقه چاه طی سال جاری خبر داد و تصریح کرد: از این تعداد چاه ، تاکنون پنج حلقه چاه حفاری شده و بقیه چاه‌ها نیز در حال حفاری یا برنامه انجام حفاری قرار دارد.

بر اساس این گزارش طی شش ماه اول امسال تعداد ٣۵ شرح نیاز از سوی شرکت‌های بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی، شرق و غرب مورد بررسی قرار گرفت و در کمیته‌های بررسی فنی و عملیات فنی در حال انجام فرایند بررسی و تصویب قرار دارد. همچنین با وجود کاهش اعتبارات داخلی در شش ماه دوم سال گذشته، با اولویت‌بندی طرح‌ها و پروژه‌ها ، تعداد ١۴٠ شناسنامه پیمان بررسی شد.

 

منبع: مهر

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 301 views بار دسته بندی : انرژی و کالا تاريخ : 25 اکتبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.