سورنا بورس رشد قدرتمند اقتصاد جهان، مهمترین عامل گرانی نفت - سورنا بورس

بازارهای نفتی این روزها شاهد نوسانات مثبت بهای نفت بوده است. بهای طلای سیاه بعد از یک دوره طولانی مدت سکون، به یک‌باره افزایش یافت. بهای نفت برنت لندن در روزهای گذشته به بیش از ۸۰ دلار در هر بشکه رسید که این قیمت از نوامبر سال ۲۰۱۴ تاکنون بی‌سابقه بوده است.

به گزارش سورنا بورس، کارشناسان و دلالان نفتی افزایش بهای نفت در روزهای گذشته را با چند عامل مرتبط می‌دانند که مهمترین آنها از سر گیری رشد قدرتمند اقتصاد جهان و تردیدهای ژئوپلیتیک است.

‘هوانگ ژیلانگ’ مدیر مرکز تحقیقات اقتصاد کلان در موسسه مالی ‘سونینگ’ معتقد است که عامل نخست که سبب شد تا بهای نفت افزایش یابد رشد شدید اقتصاد جهان است.

بر اساس آخرین گزارش صندوق بین‌المللی پول که ماه گذشته منتشر شد، رشد اقتصادی جهان که اواسط سال ۲۰۱۶ شروع شد شکلی گسترده‌تر و قدرتمند به خود گرفته است.

این نهاد مالی در گزارش خود پیش‌بینی کرد رشد اقتصادی جهان را به ۳٫۹ درصد افزایش داد.

صندوق بین‌الملللی پول اعلام کرد که این افزایش با رشد سریع در منطقه یورو، ژاپن، چین، آمریکا و همه کشورهایی که سال گذشته رشد بیش از پیش بینی را تجربه کردند در ارتباط است.

رشد تولید ناخالص داخلی افزایش تقاضای جهانی نفت را به دنبال دارد. بر اساس آخرین پیش‌بینی‌های آژانس بین‌المللی انرژی، تقاضای روزانه نفت در جهان با یک و نیم میلیون بشکه افزایش به سطح بی‌سابقه ۹۹ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه رسیده است.

از سوی دیگر بی‌ثباتی در خاورمیانه در افزایش بهای نفت کاملا تاثیر گذار است. اوضاع در منطقه خاورمیانه از ماه آوریل رو به وخامت گذاشته است.

حملات هوایی آمریکا، فرانسه و انگلیس به سوریه از یک سو، و از سویی دیگر خروج آمریکا از توافقنامه هسته‌ای ایران تاثیر بسزایی در افزایش بهای نفت در بازارهای جهانی داشته است.

بسیاری از تحلیلگران می گویند، سقوط قیمت‌های نفت که از سال ۲۰۱۴ آغاز شد، اکنون به پایان رسیده و سطح قیمت‌ها به‌دلیل اخلال عرضه و افزایش تقاضای نفت به‌ویژه در آسیا رو به افزایش است.

کاهش تولید نفت اوپک و برخی کشورهای غیراوپک به رهبری روسیه و احتمال ایجاد اخلال در عرضه نفت خاورمیانه، ونزوئلا و آفریقا عامل اصلی روند صعودی قیمت های نفت است.

اوپک در نشست رسمی ۳۰ نوامبر ۲۰۱۶ (دهم آذرماه ۱۳۹۵) خود در وین، برای نخستین بار از سال ۲۰۰۸ میلادی با کاهش تولید موافقت کرد تا با کاهش مازاد عرضه نفت در بازارها، به بالا رفتن سطح قیمت‌ها کمک کند.

روسیه و ۹ تولیدکننده دیگر نیز در اواخر سال ۲۰۱۶ به توافق کاهش تولید اوپک پیوستند. براساس این توافق، کشورهای امضاکننده متعهد شدند در مجموع از سطح تولید ۱٫۸ میلیون بشکه در روز بکاهند که این میزان، حدود ۲ درصد کل تولید نفت در جهان است. این توافق تا پایان سال ۲۰۱۸ معتبر است.

 

منبع: ایرنا

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 291 views بار دسته بندی : انرژی و کالا تاريخ : 22 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.