سورنا بورس درخواست تولیدکنندگان فرآورده‌های‌گوشتی از رئیس‌جمهور - سورنا بورس

سید محمد موسوی افزود: گسترش علم و تکنولوژی در جوامع باعث تغییر در فرهنگ غذایی انسان‌ها شده و درحال حاضر مردم به دلیل زندگی صنعتی و کمبود وقت به دنبال غذاهای آماده و تغذیه‌ای هستند که در کمترین زمان تهیه و در دسترس باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی ادامه داد: ایران نیز به عنوان یک کشور درحال توسعه، پیشرو این موضوع بوده و بهبود فرایند و تغییرات سیستمی در بخش اعظمی از صنایع غذایی ما به سرعت درحال اتفاق است.

مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان فرآورده‌های گوشتی گفت: در کنار تمام فاکتورهای غذایی، صنایع گوشتی به عنوان یکی از بخش‌های صنعتی مهم همیشه مورد توجه ویژه بوده است.

وی ادامه داد: صنعت فرآوردهای گوشتی در ایران با سابقه هفتاد ساله به لحاظ دارا بودن مواد پروتئینی آن و نیز کیفیت بهداشتی و مناسب‌بودن از نظر قیمت نقش مهمی در سبد غذایی خانوارهای ایرانی دارد.

مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان فرآورده‌های گوشتی گفت: تا قبل از انقلاب اسلامی و تشکیل تعاونی فرآورده‌های گوشتی، نود درصد مواد اولیه این صنعت از طریق واردات تامین می‌شد ولیکن درحال حاضر با تلاش و مشارکت دستگاه‌های متولی و صنعت‌گران کشورمان نود درصد از مواد اولیه و ماشین‌آلات این صنعت از داخل تامین می‌گردد و ده درصد بقیه قسمتی از گوشت مورد نیاز این صنعت است که با توجه به قرار گرفتن جغرافیای ایران در فضای نیمه‌خشک و عدم بارندگی‌ها و بی‌توجهی در سرمایه‌گذاری در تولید دام سنگین ناچارا باید از خارج وارد گردد.

موسوی ادامه داد: این تعاونی با تشکیل مرکز پژوهش و مرکز تحقیقات و آزمایشگاه مرجع و همچنین آموزش نیروی کار و به‌منظور رابطه بین صنعت و دانشگاه با مجوز دانشگاه علمی کاربردی مرکز آموزش علمی کاربردی این صنعت را تاسیس نموده علاوه بر آموزش و مهارت نیروی کار و مدیران تولید حین انجام کار توانسته‌ایم با پذیرش دانشجو خلا کمبود نیروی انسانی این صنعت را برطرف و متخصصین آموزش‌دیده را نیز روانه بازار کار نمائیم.

مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان فرآورده‌های گوشتی گفت: در دوران دولت نهم و دهم توانستیم روزانه بین ۵/۵ الی ۶ میلیون وعده غذای سرد و گرم با نظارت اداره کل نظارت بر موادغذایی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و همچنین مقررات مربوط به سازمان استاندارد تولید و به بازار عرضه نمائیم که ۶۰ درصد آن از طریق اماکن غذاخوری و ۴۰ درصد آن در سبد خانوار قرار گرفته است.

وی افزود: از نظر قیمت با غذای سنتی حداقل ۳۰ درصد ارزانتر بدست مصرف‌کنندگان قرار گرفته است. این صنعت یک‌کیلو گوشت را دریافت و با یک‌کیلو دیگر از محصولات کشاورزی که منشا دامی و غذایی دارد تبدیل به دو کیلو نموده از ده‌ها تولیدات حدود ۲۰ درصد از تولیدات فرآورده‌های گوشتی از مواد نگهدارنده آنهم براساس مقررات بهداشت جهانی استفاده می‌نماید و بقیه بدون مواد نگهدارنده تولید و به بازار عرضه می‌گردد.

موسوی ادامه داد: از نظر نیروی انسانی وعرضه سهم بسزایی را نیز در بازار کار دارد. متاسفانه در دولت دهم ارز مرجع تبدیل به ارز مبادله‌ای گردیده و در دولت یازدهم و دوازدهم با نهایت تاسف ارز مبادله‌ای تبدیل به ارز آزاد گردیده و این گرانی باعث نارضایتی مصرف‌کنندگان از یک‌طرف و بیکاری نیروی کار از طرف دیگر مشکلاتی را بوجود آورده است.

وی ضمن درخواست از رئیس‌جمهور گفت: باتوجه به قول و سخنرانی‌های حضرتعالی و سایر مسئولین محترم که در جهت امرارمعاش مردم ابراز امیدواری فرموده‌اید و اینک مردم از نظر اقتصادی و بیکاری با مشکلاتی روبرو هستند استدعا دارد به‌منظور جلوگیری از عاطل و باطل شدن سرمایه‌ها که ثمره تلاش عمر چند ساله آنها و همچنین دریافت وام از موسسات مالی کشور است و همچنین جلوگیری از بیکاری نیروی کار؛ واردات قسمتی از گوشت مورد نیاز این صنعت از نوع دام سنگین با ارز مبادله‌ای وارد گردد.

موسوی ادامه داد: مشکل بعدی این صنعت مالیات بر ارزش افزوده است که مواد اولیه این صنعت که از منشا دامی و محصولات کشاورزی است مشمول مالیات ارزش افزوده نیست ولی وقتی در کارخانه تبدیل به تولیدات فرآورده‌های گوشتی می‌شود مالیات ارزش افزوده قیمت‌ها را بسیار بالا برده و این گرانی و افزایش قیمت‌ها باعث می‌شود که تولیدات فرآورده‌های گوشتی و صنایع تبدیلی از قیمت مواد اولیه گوشت گرانتر شود و مصرف‌کنندگان که اکثرا از قشر کم‌درآمد جامعه هستند توان مالی جهت خریداری محصوللت تبدیلی را نداشته باشند.

مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان فرآورده‌های گوشتی افزود: در تمام کشورها دولت‌ها برای رفاه مصرف‌کنندگان به سفره مردم کمک می‌کنند در اینجا متاسفانه با دریافت مالیات ارزش افزوده از سفره مردم خصوصا مصرف‌کنندگان را با گرانی و مشکلات امرارمعاش روبرو می‌نمایند.

موسوی خاطرنشان کرد: اینک از مجلس و دولت انتظار داریم مقررات و قوانین مالیات بر ارزش افزوده که در دست اقدام است به این موضوع مهم که بستگی به امرار معاش قشر کم‌درآمد جامعه دارد توجه خاصی مبذول نموده و تولیدات صنایع غذایی را از دریافت مالیات ارزش افزوده معاف نمایند.

 

منبع: تابناک

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 70 views بار دسته بندی : انرژی و کالا تاريخ : 18 فوریه 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.