سورنا بورس جست و خیز قیمت نفت روی سقف تولید اوپک - سورنا بورس

آغاز دوباره گمانه زنیها درباره تعیین سقف تولید اوپک و به ویژه اظهار نظر وزیر انرژی عربستان درباره رایزنی تولیدکنندگان نفت درباره وضع کنونی بازار سبب شدند قیمت نفت در هفته گذشته افزایش چشمگیر داشته باشد.در هفته گذشته، انتشار خبرهایی درباره آغاز تلاش برخی اعضای اوپک برای برگزاری نشستی تازه میان تولیدکنندگان نفت عضو و غیر عضو این سازمان برای همگرایی در عرضه این کالا سبب شد نگرانیها درباره عرضه مازاد نفت در بازارهای جهانی کمرنگ شوند.
در مجموع، در این هفته هر دو شاخص برنت و دبلیو تی آی از ۶ درصد افزایش قیمت نسبت به هفته پیش از آن برخوردار شدند که بالاترین رشد هفتگی از ماه آوریل سال جاری میلادی تا کنون به شمار می آید.
آغاز دوباره گمانه زنی ها درباره تعیین سقف تولید برای اوپک، بخشی از نگرانیها درباره عرضه بیش از حد نفت را بر طرف کرد و سبب شد روز دوشنبه (١٨ مرداد ماه) قیمت نفت حدود سه درصد افزایش یابد.
طبق اعلام برخی رسانه ها، کشورهایی همچون کویت، اکوادور و ونزوئلا تلاش می کنند برای دستیابی به توافقی میان تولیدکنندگان نفت عضو و غیر عضو اوپک، گفت و گوهایی تازه را آغاز کنند.
در ماه آوریل سال جاری میلادی، تلاشی مشابه برای همگرایی تولیدکنندگان نفت در دوحه قطر به دلیل کارشکنی عربستان و پافشاری این کشور بر لزوم همراهی ایران با این برنامه، شکست خورده بود.
محمد بن صالح الساده، وزیر انرژی قطر، در بیانیه ای نسبت به احتمال همگرایی تولیدکنندگان نفت ابراز امیدواری کرد. قرار است اعضای اوپک در حاشیه نشست ماه سپتامبر مجمع بین المللی انرژی در الجزایر، به طور غیر رسمی گرد هم بیایند.
وزیر انرژی روسیه اعلام کرد که قیمت نفت در سطحی نیست که مداخله در بازار را ضروری کند، اما باز آمادگی کشورش برای همکاری با اوپک خبر داد.
در معاملات روز دوشنبه، قیمت شاخص نفت خام دبلیو تی آی آمریکا با یک دلار و ٢٢ سنت رشد، به ۴٣ دلار و ٢ سنت برای هر بشکه رسید و قیمت شاخص برنت با یک دلار و ١٢ سنت افزایش، در سطح ۴۵ دلار و ٣٩ سنت تثبیت شد.
با این همه، انتشار خبری درباره برنامه افزایش ظرفیت واردات نفت خام در پایانه ای در ایالت لوییزیانا آمریکا سبب شد بخشی از رشد قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه خنثی شود.
از سوی دیگر، مؤسسه جنسکیپ در گزارشی اعلام کرد سطح ذخیره سازی نفت در پایانه کوشینگ در ایالت اوکلاهوما آمریکا در هفته منتهی به ١۵ مرداد ماه، ٣٠٧ هزار بشکه افزایش داشته است.
با توجه به موارد یاد شده، برخی فعالان بازار، نسبت به دوام روند کنونی افزایش قیمت نفت به دلیل خبرهای مربوط به اوپک، ابراز تردید کردند.
بازگشت شبح اشباع
انتشار گزارشهای اولیه درباره افزایش سطح ذخیره سازی نفت خام در آمریکا سبب شد نگرانیها درباره روز سه شنبه (١٩ مرداد ماه) قیمت نفت با یک درصد کاهش رو به رو شود.
مؤسسه نفت آمریکا (ای پی آی) که یک نهاد غیر دولتی به شمار می آید، اعلام کرد در هفته منتهی به ١۵ مرداد ماه، سطح ذخیره سازی نفت خام در آمریکا از دو میلیون و ١٠٠ هزار بشکه افزایش برخوردار شده است.
در این روز شاخص نفت خام دبلیو تی آی آمریکا با ٢۵ سنت افت، در سطح ۴٢ دلار و ٧٧ سنت و قیمت شاخص برنت با ۴١ سنت کاهش در سطح ۴۴ دلار و ٩٨ سنت برای هر بشکه تثبیت شد.
اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارشی اعلام کرد در سال جاری میلادی، تولید روزانه نفت آمریکا با ٧٠٠ هزار بشکه کاهش رو به رو می شود، در حالی که این نهاد پیش از این پیش بینی کرده بود که این کاهش ٨٢٠ هزار بشکه خواهد بود.
این اداره اعلام کرد که افزایش فعالیتهای حفاری در آمریکا سبب خواهد شد در ماه های آینده سال جاری میلادی، تولید نفت این کشور از رشد برخوردار شود.
افزایش دور از انتظار سطح ذخیره سازی نفت خام در آمریکا سبب شد قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه (٢٠ مرداد ماه) با ٢ درصد کاهش دیگر رو به رو شود.
در این روز عربستان در گزارش خود به اوپک، اعلام کرد تولید نفت آن در ماه ژوئیه سال جاری میلادی به ١٠ میلیون و ٧٠٠ هزار بشکه در روز رسیده است که یک رکورد جدید به شمار می آید.
اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد در هفته منتهی به ١۵ مرداد ماه، سطح ذخیره سازی نفت خام در این کشور یک میلیون و ١٠٠ هزار بشکه افزایش یافته است. این در حالی است که کارشناسان انتظار داشتند سطح ذخیره سازی نفت آمریکا با یک میلیون بشکه کاهش رو به رو شده باشد.
شاخص نفت خام دبلیو تی آی آمریکا در این روز با یک میلیون و ۶٠٠ هزار بشکه کاهش قیمت رو به رو شد و به قیمت نهایی ۴١ دلار و ٧١ سنت رسید.
شاخص برنت نیز وضع بهتری نداشت و با ٩٣ سنت افت، در سطح ۴۴ دلار و پنج سنت تثبیت شد.
با این همه، اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد در دوره پیش گفته، سطح ذخیره سازی بنزین در این کشور دو میلیون و ٨٠٠ هزار بشکه کاهش داشته است که فراتر از انتظار کارشناسان بود.
دلبستگی به وعده سعودی
سخنان وزیر انرژی عربستان درباره اقدام احتمالی اوپک برای تثبیت بازار از یک سو و انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی درباره کاهش عرضه نفت از سوی دیگر سبب شدند قیمت نفت در معاملات روز پنجشنبه (٢١ مرداد ماه) از جهشی چهار درصدی برخوردار شود.
خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان، اعلام کرد تولیدکنندگان نفت عضو و غیر عضو اوپک در دیدار غیر رسمی خود در حاشیه نشست ماه سپتامبر مجمع بین المللی انرژی در الجزایر، درباره وضع کنونی بازار رایزنی خواهند کرد.
به گفته معامله گران، سخنان الفالح که کشورش بزرگترین صادرکننده نفت جهان است، سبب شد برخی سفته بازان به خرید نفت خام و پایان دادن به معاملات استقراضی خود روی بیاورند.
با این همه، بسیاری از معامله گران نسبت به ثمربخش بودند نشست تولیدکنندگان نفت همچنان بدبین هستند و انتظار دارند این دیدار نیز سرنوشتی مشابه نشست دوحه پیدا کند.
آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرد که در چند ماه آینده، سطح ذخیره سازی نفت در جهان کاهش خواهد یافت و این مسئله به مهار عرضه بیش از حد نفت در جهان کمک می کند.
در معاملات روز پنجشنبه، هر دو شاخص برنت و دبلیو تی آی، بزرگترین رشد روزانه خود را در یک ماه اخیر تجربه کردند، به گونه ای که دبلیو تی آی با یک دلار و ٧٨ سنت رشد، در سطح ۴٣ دلار و ۴٩ سنت و شاخص برنت با یک دلار و ٩٩ سنت افزایش، در سطح ۴۶ دلار و چهار سنت تثبیت شد.
بسیاری از معامله گران باور دارند که در چند هفته آینده، قیمت نفت در بازه کنونی باقی خواهد ماند، اما اگر سعودیها به سخنان خود درباره مداخله در بازار ادامه دهند، ممکن است قیمتها از رشدی چشمگیر برخوردار شوند.
از دیگر تحولات روز پنجشنبه، انتشار خبر تخلیه یک پالایشگاه نفت در ایالت لوییزیانا آمریکا به دلیل آتش سوزی بود و این مسئله، قیمت فرآورده های نفتی را در آمریکا بالا برد.
روند افزایشی قیمت نفت در معاملات روز جمعه (٢٢ مرداد ماه) نیز ادامه یافت و سبب شد قیمت نفت بزرگترین رشد هفتگی خود را در چند ماه اخیر تجربه کند.
به گفته برخی معامله گران، کاهش ٨,١ درصدی تولید نفت چین و رسیدن آن به پایین ترین حد پنج سال اخیر، در رشد قیمت نفت در روز جمعه مؤثر بوده، زیرا این مسئله به این معناست که این کشور وادار می شود واردات خود را افزایش دهد.
قیمت هر بشکه نفت خام برنت در این روز با ٩٣ سنت افزایش به ۴۶ دلار و ٩٧ سنت و قیمت هر بشکه نفت خام دبلیو تی آی آمریکا با یک دلار افزایش به ۴۴ دلار و ۴٩ سنت رسید.

با این همه، انتشار خبر افزایش شمار دکلهای حفاری نفت در آمریکا سبب شد بخشی از این رشد قیمت خنثی شود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 99 views بار دسته بندی : انرژی و کالا تاريخ : 19 آگوست 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.