سورنا بورس تولید روزانه نفت ایران به ۵.۷ میلیون بشکه می رسد - سورنا بورس

موسسه وود مکنزی پیش بینی کرد ایران تا سال ۲۰۲۰ در قالب قراردادهای جدید بین ۲ تا ۱۳ میلیارد دلار سرمایه خارجی در بخش بالادستی جذب کند و تولید نفت ایران تا سال ۲۰۲۵ به ۵.۷ میلیون بشکه در روز برسد.
در حالی که ایران قصد دارد کار واگذاری ۴۹ پروژه نفت و گاز به سرمایه گذاران خارجی را بر اساس مدل جدید قراردادهای انرژی آغاز کند و تا سال ۲۰۲۰ حداقل ۸۰ میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب نماید، موسسه انگلیسی وود مکنزی معتقد است این رقم بسیار کمتر از پیش بینی های ایران خواهد بود.
ایران کلیات قراردادهای جدید نفت و گاز خود را در نوامبر ۲۰۱۵ اعلام کرده و ۴۹ پروژه بالادستی نفت و گاز را به خارجی ها پیشنهاد نموده است. ایران قصد دارد در اوایل سال ۲۰۱۷ مناقصه مربوط به این پروژه ها را برگزار نماید.
در مدل جدید قراردادهای نفت و گاز، حاکمیت ایران بر ذخایر هیدروکربنی اش حفظ می شود اما در عین حال تمام هزینه های مستقیم و غیر مستقیم پرداخت می گردد و هزینه های تامین مالی و عملیاتی پروژه ها بستگی به اختصاص بخشی (حداکثر ۵۰ درصد) از تولیدات یا عایدات بر مبنای قیمت روز فروش نفت خواهد داشت.
همایون فلکشاهی، تحلیلگر پروژه های بالادستی خاورمیانه در موسسه وود مکنزی گفت: «ما انتظار نداریم که سرمایه قابل توجهی در سال ۲۰۱۷ وارد بخش بالادستی ایران شود. اما در این سال چند قرارداد مهم در کشور امضا خواهد شد که مهمترین آنها مربوط به فاز ۱۱ پارس جنوبی، آزادگان جنوبی و فرزاد ب خواهد بود.»
وی افزود: «ما معتقدیم در فاصله سال های ۲۰۱۷ و ۲۰۲۰ (و خود ۲۰۲۰) ایران قادر خواهد بود در قالب قراردادهای جدید بین ۲ تا ۱۳ میلیارد دلار سرمایه خارجی در بخش بالادستی جذب کند.»
فلکشاهی افزود: «ما معتقدیم تولید نفت ایران که شامل میعانات نیز می شود تا سال ۲۰۲۵ به نزدیکی ۵٫۷ میلیون بشکه در روز خواهد رسید، نه تا سال ۲۰۲۱…بر اساس پیش بینی ما تولید نفت خام ایران تا سال ۲۰۲۱ به ۴٫۵ میلیون بشکه در روز خواهد رسید، البته اگر ایران بتواند قراردادهای بیشتری منعقد کند، رقم تولید بالاتر خواهد بود.»
به گزارش تسنیم به نقل از پایگاه خبری ترند، «میزان فروش گاز تولیدی ایران تا سال ۲۰۲۱ ممکن است به نزدیکی ۲۳ میلیارد فوت مکعب در روز خواهد رسید که البته این بستگی به یافتن بازارهای جدید دارد. تولید ناخالص گاز ایران (که شامل گاز مجددا تزریق شده وگاز سوزانده شده است) ممکن است به نزدیکی ۳۵ میلیارد فوت مکعب در روز برسد.»

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 335 views بار دسته بندی : انرژی و کالا تاريخ : 26 آگوست 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.