سورنا بورس اهداف مناطق آزاد برای صادرات کالا محقق نشده است - سورنا بورس

سید حسین معروف در آغاز با اشاره به اینکه طبق قانون تشکیل مناطق آزاد، تولید، اشتغال و صادرات مهمترین اهداف تشکیل این مناطق بود، عنوان کرد: مهم‌ترین مزیت‌های این قانون که برای فعال اقتصادی در نظر گرفته شده است، معافیت مالیاتی و داشتن قانون کار خاص است که در هر دو بخش به خوبی عمل نشده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی با بیان اینکه آنچه امروز در مناطق آزاد اقتصادی در حال رخ دادن است با قانون اصلی دارای تناقض است، اظهار کرد: متاسفانه همان قوانینی که در سرزمین اصلی وجود دارد، در مناطق آزاد نیز اعمال می‌شود و به این شکل، مزیت اصلی این مناطق از دست می‌رود زیرا قانونی که در سرزمین اصلی وجود دارد، یکی از موانع مهم تولید و اشتغال است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران خاطرنشان کرد: مناطق آزاد قرار بود به سکوی صادراتی تبدیل و کار تولیدی در آنجا انجام شود اما این مهم محقق نشده است. بنده نیز یک تجربه شکست خورده از کار تولیدی بخش خصوصی در منطقه آزاد قشم دارم زیرا تولیداتی که در این منطقه انجام می‌شود، گران‌تر از واردات همان محصول است.

وی تاکید کرد: باید هزینه تمام شده تولید، در مناطق آزاد، کاهش پیدا کند و این اصل اساسی فعالیت تولیدی است. اگر قرار باشد با هزینه‌ای مساوی با سرزمین اصلی و یا بیشتر از آن، کار تولید و صادرات در این مناطق انجام شود، هیچ گاه به اهداف این مناطق دست پیدا نخواهیم کرد.

متاسفانه نتوانستیم هزینه تولید را پایین بیاوریم و مناطق آزاد تبدیل به آن چیزی شد که در قانون نیامده است زیرا اصلاً قرار نبود این مناطق تبدیل به محلی برای واردات چمدانی شود.

معروفی با طرح این ادعا که هم مناطق آزاد و هم مدیران آن مظلوم هستند، بیان کرد: مسئولین چیزی را طراحی کرده‌اند و دستان مدیران را در عملکرد بسته‌اند و بعد هم انتظار نتیجه دارند. حقیقت این است که بنیان‌های اقتصادی به طور عام و به طور خاص در مناطق آزاد، دچار مشکل است.

وی تصریح کرد: متاسفانه هنوز تکلیف خودمان را در این مناطق نمی‌دانیم یعنی نمی‌دانیم بسترها و ابزارهای آوردن سرمایه‌گذار خارجی چیست؛ نه اینکه ندانیم، بلکه با هم تعارف داریم که بگوییم بسترها آماده نیستند. در کشور در حوزه اقتصاد داریم آدرس عوضی به یکدیگر می‌دهیم.

 

منبع: رادیو گفت‌وگو

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 271 views بار دسته بندی : انرژی و کالا تاريخ : 12 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.