سورنا بورس اقتصاد بدون گاز حرکت نمی کند - سورنا بورس

به اعتقاد مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران اگر گاز نباشد، اصلاً اقتصاد حرکت نمی‌کند.
حمیدرضا عراقی،‌ مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت:‌ گاز به طور کلی در زندگی، تولید، رفاه و اقتصاد مردم حضور دارد. یعنی وقتی گازرسانی در منطقه‌ای انجام می‌شود، خود به خود در آن‌جا توسعه اقتصادی ایجاد خواهد شد و کارخانه‌های کوچک و بزرگ صنعتی و … با علم به حضور گاز در این مناطق، به آنجا راه پیدا می‌کنند.
عراقی ادامه داد:‌ در این سال‌هایی که از عمر نفت و گاز می‌گذرد، نتوانستیم مثل دیگر کشورها این پول را در جایی، در صندوقی به امانت بگذاریم و آن را به تولید، صنعت، انتقال تکنولوژی، سرمایه‌گذاری‌های روی زمین و … تزریق کنیم.
وی به لزوم صرفه جویی در مصرف گاز اشاره کرد و گفت: باید از هم‌اکنون مسیر صرفه‌جویی را طی کرده و بهینه مصرف کنیم، و به ۴ محور قیمت، فرهنگ، تکنولوژی و قانون تعهد داشته باشیم.
عراقی با تاکید بر اینکه مصرف گاز باید مدیریت شود، گفت: با این حال شبکه‌های گاز باید یک تاب‌آوری داشته باشند. تاب‌آوری آن هم به نحوی است که اگر اتفاقی افتاد باید تا مدتی بتواند خود را نگاه‌ دارد.
وی افزود:‌ هیچ کجای دنیا همه سبد انرژی را با یک سوخت خاص هماهنگ نمی‌کنند. اما لزوم برداشت از مخزن مشترک پارس جنوبی سبب می‌شود تا گاز طبیعی به عنوان سوخت اول کشور مورد استفاده قرار گیرد زیرا اگر از آن برداشت نکنیم، دیگران برداشت می‌کنند.
مدیرعامل شرکت گاز ادامه داد: با این حال باید به سراغ انرژی‌های دیگر هم برویم. انرژی‌های نو را هم شروع کنیم. نگذاریم به یکباره چند سال دیگر که گاز تمام شد، به سراغ تکنولوژی انرژی‌های نو رفته و آن را از دیگران بخریم.در واقع باید اکنون که گاز هم ارزآور است و هم به تولید و هم به رفاه مردم کمک می‌کند، اقدام کنیم.
به گفته عراقی سال ۹۵ برای صنعت گاز با سه اتفاق مهم همراه بود که از آن جمله می‌توان به تکمیل ایستگاه‌های خط هشتم سراسری اشاره کرد.
عراقی مهمترین کار در صنعت نفت سال ۹۵ را ایجاد امنیت گازی در کشور دانست و افزود: اگر این کارها انجام نمی‌شد، نمی‌توانستیم قطعی گاز مثلاً در پالایشگاه ایلام را سریع به حالت عادی بازگردانیم.
وی گازرسانی به زاهدان را دیگر فعالیت مهم صنعت گاز برشمرد و ادامه داد: این کار بسیار بزرگ و سنگین بود. زمان خیلی دقیق بود و همه به این مسئله اذعان داشتند.
معاون وزیر نفت گفت: یکی دیگر از کارهایی که به خوبی انجام شد و ما را نجات داد، پروژه رشت- سنگر بود. پروژه بسیار سخت که در ابتدای سال ۹۵ با فرض قطع گاز ترکمنستان آن را تعریف کردیم و با زمان‌بندی فشرده‌ای، آن را به اتمام رساندیم.
به گفته عراقی، ۱۵ آذر را برای افتتاح گذاشته بودیم که ۱۵ روز جلوتر، هوای سرد استان‌های شمالی، همه را غافلگیر کرد و موجب شد یک روز گاز این استان‌ها قطع شود. ولی بعد از این که این خط وارد سرویس شد و گاز ترکمنستان را هم نداشتیم، هوا سردتر شد. ولی هیچ کجا قطعی گاز نداشتیم.
عراقی توجه به گازرسانی روستایی را نیز اولویت دولت دانست و افزود:‌ بیش از ۳۰۰۰ روستا گازرسانی شد و بر اساس آمار ارایه‌شده، هر روز هم قرار است تا پایان سال ۱۵ روستا افتتاح ‌شود.
وی با اشاره به اینکه ایران آمادگی صادرات گاز به عراق را دارد،‌گفت: منتظریم که آنها نیز به هر لحاظ، اعلام آمادگی کنند. البته تا پول را دریافت نکنیم، نمی‌توانیم شیر گاز را باز ‌کنیم.
به گزارش آنا،عراقی افزود: باید فرآیند درستی برقرار شود که مطمئن باشیم پول گاز ارسالی ما، بازمی‌گردد. ما نمی‌توانیم بدون پول به کسی گاز بدهیم.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 314 views بار دسته بندی : انرژی و کالا تاريخ : 6 سپتامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.