سورنا بورس افزایش میانگین قیمت نفت خام ایران - سورنا بورس

قیمت نفت خام سنگین ایران در ۱۱ ماهه سال ۲۰۱۷ میلادی نسبت به دوره مشابه پارسال بیش از ۱۲ دلار و قیمت نفت خام سبک نزدیک به ۱۲ دلار افزایش یافت.

به گزارش تجارت‌نیوز، به نقل از وزارت نفت؛ درحالی‌که میانگین قیمت نفت خام سبک ایران در ۱۱ ماه سال ۲۰۱۶ برابر با ۴۰ دلار و ۱۲ سنت برای هر بشکه بود، این رقم در سال ۲۰۱۷، ۵۱ دلار و ۵۱ سنت برای هر بشکه شد که نشان‌ از افزایش ۱۱ دلار و ۳۹ سنتی دارد.

هر بشکه نفت خام سنگین ایران نیز از ابتدای سال ۲۰۱۷ تا ابتدای دسامبر به‌طور میانگین ۵۰ دلار و ۹۷ سنت برای هر بشکه معامله شد. این رقم پارسال ۳۸ دلار و ۱۴ سنت برای هر بشکه بود.

قیمت نفت خام سبک و سنگین ایران در روزهای نخست دسامبر ۲۰۱۶ (یازدهم دی ۱۳۹۵ خورشیدی) به ترتیب ۴۶ دلار و ۶۲ سنت و ۴۵ دلار و ۳۷ سنت برای هر بشکه و در سال ۲۰۱۷ برابر با ۶۲ دلار و ۷۴ سنت و ۵۹ دلار و ۷۷ سنت برای هر بشکه بود.

تصمیم سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برای کاهش تولید نفت و اجرای توافق جهانی کاهش عرضه نفت میان کشورهای عضو و غیرعضو اوپک از اوایل سال ۲۰۱۷ در افزایش قیمت نفت نقش داشته است.

۱۴ عضو اوپک در نشست سی ام نوامبر ۲۰۱۶ (دهم آذرماه ۱۳۹۵) تصمیم گرفتند میزان تولید خود را به سطح ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز برسانند و این به معنای کاستن روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه از تولید اوپک است.

۱۰ روز پس از نشست وزیران نفت و انرژی اوپک، تولیدکنندگان عضو اوپک و غیراوپک در وین گردهم آمدند و بر سر کاهش حدود ۶۰۰ هزار بشکه‌ای از سوی کشورهای غیرعضو اوپک نیز توافق شد.

روسیه با تعهد کاهش روزانه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای، بزرگ‌ترین تولیدکننده غیرعضو اوپک است.

توافق کشورهای عضو و غیرعضو اوپک از ژانویه ۲۰۱۷ اجرا شد و در نشست یکصد و هفتاد و سوم این سازمان، وزیران نفت و انرژی اوپک بار دیگر تصمیم گرفتند توافق ۲۰۱۶ اوپک را تا پایان سال ۲۰۱۸ تمدید کنند و پس از آن کشورهای غیرعضو اوپک در نشستی مشترک با اعضای این سازمان دوباره متعهد به مشارکت در برنامه جهانی کاهش عرضه شدند.

میزان صادرات نفت ایران به روزانه حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است که حدود ۴۰ درصد آن به اروپا و بقیه به کشورهای آسیایی صادر می‌شود.

 

منبع: ایرنا

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 256 views بار دسته بندی : انرژی و کالا تاريخ : 18 نوامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.