سورنا بورس ارزش مخزن پارس جنوبی معادل 156 هزار تن طلا - سورنا بورس

یکی از مقامات ارشد وزارت نفت جزئیات جالبی را درباره ارزش میدان گازی پارس جنوبی اعلام کرده است. این میدان، بزرگ‌ترین میدان متراکم گازی جهان و بین ایران و قطر مشترک است.

به گزارش تجارت‌نیوز، این میدان واقع در خلیج فارس به شهر عسلویه (در جنوب ایران) نزدیک است. از سوی ایران به نام پارس جنوبی و از سوی قطر به نام میدان شمال، نامگذاری شده است.

بر اساس خبر منتشر شده از سوی روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، مسعود حسنی، مدیر عامل مجتمع گاز پارس جنوبی به مناسبت نوزدهمین سالروز تاسیس این مجتمع گفت: مخزن گاز پارس جنوبی با ۳ هزار و ۷۰۰ کیلومتر مربع دارای ظرفیت ۱۴ تریلیون مترمکعب گاز طبیعی و ۱۹ میلیارد بشکه میعانات گازی است.

وی در ادامه گفت: این مخزن ۸ درصد از ذخایر گاز جهان و ۵۰ درصد ذخایر گاز ایران را تشکیل می‌دهد.

حسنی خاطرنشان کرد: ارزش مخزن پارس جنوبی معادل ۱۵۵ هزار و ۹۹۲ تن طلا است. یعنی اگر این مقدار طلا را در کامیون بارگیری کنیم و در هر کامیون ۲۰ تن طلا قرار گیرد، ۷ هزار و ۸۰۰ کامیون و کاروانی به طول ۷۸ کیلومتر خواهد شد؛ به عبارت دیگر، مخزن پارس جنوبی ارزشی معادل ۱۲۰ سال تولید نفت کشور را داراست.

وی یادآور شد: اما رسیدن به این درآمد نیازمند تاسیساتی است که پایدار و ایمن کار و ارزش افزوده ایجاد کند که تبدیل گاز پارس جنوبی به محصولات باارزش و در واقع احیای این ارزش و تزریق منابع مالی به کشور بر عهده مجتمع گاز پارس جنوبی است و در حال حاضر تولید گاز این شرکت روزانه معادل ۲ میلیون و ۲۴۳ هزار بشکه نفت خام است که پس از پایان توسعه به حدود ۵ میلیون بشکه معادل نفت خام افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی عنوان داشت: این میزان تولید وقتی بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد که بدانید، شرکت BP در سال ۲۰۱۰ موفق به تولید گاز طبیعی، نفت خام ، میعانات و NGL معادل ۳ میلیون و ۸۲۲ هزار بشکه نفت خام شده که این میزان در سال ۲۰۱۴ به ۳ میلیون و ۱۵۱ هزار بشکه معادل نفت خام کاهش یافته است.

وی گفت: در واقع ارزش محصولات پارس جنوبی پس از توسعه کامل حدود دو میلیون بشکه از تولید شرکتی مانند BP انگلیس بیشتر خواهد بود.

لازم به ذکر است که BP جزو ۵ شرکت بزرگ نفتی جهان است که بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارد، در حالی که مجتمع گاز پارس جنوبی هم‌اکنون در دوران جوانی است و در افق ۱۴۰۴، از ابتدای شروع فعالیت آن، تنها حدود ۳۰ سال خواهد گذشت.

 

منبع: عصرایران

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 198 views بار دسته بندی : انرژی و کالا تاريخ : 25 اکتبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.