سورنا بورس آینده محتوم کشور، حرکت به‌سمت انرژی خورشیدی است - سورنا بورس

جواد نوفرستی در آغاز درباره لزوم استفاده از انرژی خورشیدی اظهار کرد: پاسخ به این سوال که آیا انرژی خورشیدی می‌تواند جایگزین انرژی فسیلی باشد، قاطعانه بله است. همانطور که بسیاری از کشورها هدف‌گذاری کرده‌اند تا از سوخت‌های فسیلی فاصله بگیرند، قطعا ما نیز باید به این سمت حرکت کنیم.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی تاکید کرد: آینده محتوم کشور این است که به سمت انرژی خورشیدی حرکت کنیم و این نوع انرژی را در کنار دیگر انواع انرژی‌های تجدید پذیر جایگزین سوخت‌های فسیلی است.

وی در ادامه با اشاره به قانون اصلاح الگوی مصرف بیان کرد: این قانون سال ۸۹ تصویب شد و قرار بود که بر اساس آن به سمت ساخت و ساز ساختمان‌های سبز حرکت کنیم اما تا الان آئین نامه اجرایی آن نوشته نشده است و نه تنها این مهم انجام نشده است که حتی در الفبای مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان نیز مانده‌ایم.

بر اساس این قانون، ساختمان‌هایی که ساخته می‌شوند باید الزاماتی داشته باشند از جمله عایق ساختمان، پنجره دو جداره و امثال اینها.

دبیر عامل انجمن جامعه ایمن کشور با تاکید بر اینکه ساختمان‌ها باید دوست دار محیط زیست ساخته شوند، عنوان کرد: در ساختمان‌ها برای گرمایش، به ازای یک متر مربع زیربنا، بین ۲۲ تا ۳۰ متر مکعب گاز مصرف می‌کنیم اما در اروپایی که اقلیم آن از ما سردتر است ۵ متر مکعب گاز مصرف می‌کند.

دلیل این موضوع آن است که ساختمان‌ها گرما و سرما را در خودش حفظ نمی‌کند. در چنین حالتی حتی اگر آبگرمکن خورشیدی هم بگذاریم، باز هم شاهد هدر رفت انرژی خواهیم بود و شاهد آن مصرف ۴۰ درصد از انرژی در بخش ساختمان است.

وی بیان کرد: اگر کار ارزنده‌ای در حوزه بهینه‌سازی مصرف سوخت در کشور انجام شد به برکت و نعمت شرکت بهینه سازی بود که در اوایل دهه ۸۰ کارش را شروع کرد اما کاش به جای تمرکزی که روی پنجره‌های دو‌جداره گذاشتند، روی عایق‌های حرارتی مصالح ساختمانی یعنی دیوارها می‌گذاشتند.

از نظر دوره برگشت سرمایه، عایق حرارتی پوسته خارجی ساختمان دو تا سه سال است اما دور برگشت پنجره دو جداره هشت تا ۹ سال است و این در حالی است که پتانسیل صرفه جویی در بخش ساختمان که غیر مولد است، بسیار بالا است.

 

منبع: رادیو گفت‌وگو

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 205 views بار دسته بندی : انرژی و کالا تاريخ : 11 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.