سورنا بورس آنالیز نفت در سال ۹۵ - سورنا بورس

برآورد مراکز پژوهشی از رشد ارزش‌افزوده بخش نفت در سال ۱۳۹۵ حکایت از آن دارد که رشد ارزش‌افزوده بخش نفت در سال ۱۳۹۵ حدودا ۵۱٫۹ درصد خواهد بود که نسبت به برآورد قبلی افزایش داشته است.
بخش نفت یکی از بخش‌های مهم اقتصاد ایران محسوب می‌شود؛ به طوری که ستانده این بخش تاثیرپذیری بسیار پایینی از تولید سایر بخش‌های اقتصادی داشته، اما در عین حال میزان سطح فعالیت در این بخش از کانال‌های مختلفی ازجمله هزینه‌های جاری و عمرانی که در خدمات عمومی و بخش ساختمان دولتی هزینه می‌شوند، بر ستانده سایر بخش‌های اقتصادی تاثیرگذار است. بنابراین بخش نفت موتور محرکه سایر بخش‌های اقتصاد ایران محسوب می‌شود، زیرا رشد مثبت این بخش باعث متاثر شدن سایر بخش‌های اقتصادی، ازجمله ساختمان و خدمات عمومی می‌شود.

به نقل از خبرآنلاین، روند تغییر رشد ارزش‌افزوده بخش نفت برای دوره زمانی ۱۳۹۴ -۱۳۸۶ و پیش‌بینی سال ۱۳۹۵ است، نشان می‌دهد که اولا رشد بخش نفت در هیچ سالی در بازه زمانی مذکور به ۵ درصد نرسیده و بهترین عملکرد مربوط به سال ۱۳۹۳ با رشد ۴٫۸ درصد است. دوما، رشد بخش نفت در سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ منفی بوده (ناشی از تحریم‌ها)، اما در سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ این رقم مثبت شده است؛ آن هم به دلیل تعلیق تحریم‌ها در سال ۱۳۹۳ و اجرای برجام در دو ماه انتهایی سال ۱۳۹۴٫

برخلاف سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۴ که سال‌های دشواری برای اقتصاد ایران به‌ویژه بخش نفت بوده، سال ۱۳۹۵ سالی است که بخش نفت می‌تواند بهترین عملکرد خود را نه تنها در چند ساله اخیر، بلکه در بیش از سه دهه اخیر داشته باشد. دلیل این امر نیز مربوط به رفع تحریم نفت ایران و امکان‌پذیر شدن افزایش تولید و صادرات نفت کشور در سال جاری است.

آخرین شواهد آماری مرکز آمار ایران گویای آن است که رشد بخش نفت در ۶ ماهه سال ۱۳۹۵ برابر با ۷۴٫۹ درصد بوده، ضمن اینکه شواهد آماری مربوط به اوپک نیز تاییدکننده است.

برآورد مرکز پژوهش‌های مجلس از رشد ارزش‌افزوده بخش نفت در سال ۱۳۹۵ با توجه به آخرین آمار در دسترس و تحولات مورد انتظار تا پایان سال‌جاری حاکی از آن است که رشد ارزش‌افزوده بخش نفت در سال ۱۳۹۵ حدودا ۵۱٫۹ درصد خواهد بود که نسبت به برآورد قبلی افزایش داشته است.

دلیل این افزایش مربوط به دریافت آمار جدید از وضعیت تولید و صادرات نفت کشور در قیاس با آمارهای پیش‌بینی است که قبلا مورد استفاده قرار گرفته بود. همچنین رشد ۶ماهه بخش نفت در سال ۱۳۹۵ نسبت به دوره مشابه سال قبل حدود ۵۳ درصد است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 243 views بار دسته بندی : انرژی و کالا تاريخ : 1 سپتامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.