سورنا بورس آمادگی ایران برای مهار آتش چاه‌های نفت موصل - سورنا بورس

یک مقام مسئول از پیشنهاد ایران به منظور مهار آتش سوزی چاه‌های نفتی موصل در شمال عراق خبر داد و گفت: ایران برای مهار آتش‌سوزی و کنترل فوران چاه‌های نفتی موصل آمادگی دارد.

محمدرضا تاکایدی با بیان اینکه در آستانه آزاد شدن منطقه القیاره در جنوب موصل عراق در ماه آگوست سال ۲۰۱۶۶ میلادی از سوی نیروهای ارتش عراق، تروریست‌های داعش، چاه‌های نفت موصل را به آتش کشیدند، گفت: با وجود گذشت چند ماه از آتش زدن این چاه‌ها، هنوز هم آتش در این چاه‌ها زبانه می‌کشد و ستون‌های سیاه دود همچنان آسمان موصل را تیره و تار کرده است.

این مقام مسئول، افزود: داعش با به آتش کشیدن چندین چاه نفت در منطقه موصل که در اختیار داشت، درصدد بود با ایجاد دود غلیظ در آسمان منطقه و جلوگیری از دید کامل جنگنده‌های ائتلاف، از هدف قرار گرفتن مواضع و خودروهای خود جلوگیری کند.

وی با بیان اینکه تاکنون نیروهای آتش نشانی عراق برخی از چاه‌های نفتی القیاره را خاموش کرده‌اند، ولی برخی دیگر از چاه‌های موصل همچنان در آتش می‌سوزد و زندگی مردم این منطقه را با خطر روبه‌رو کرده است، از این رو ایران، بار دیگر اعلام می‌کند که برای هر گونه کمک به مهار آتش چاه‌های نفتی موصل آمادگی کامل دارد.

تاکایدی با یادآوری اینکه شرکت ملی حفاری با توجه به تجربه‌هایی که در مهار آتش‌سوزی چاه‌های نفتی ایران و کویت دارد، به خوبی می‌تواند در حوزه مهار چاه به دولت عراق کمک کند، تاکید کرد: ضمن اینکه، برای این منظور، دانش فنی، تجهیزات و نیروی انسانی لازم را در اختیار دارد.

به گزارش شرکت ملی نفت ایران،وی با بیان اینکه چنانچه دولت عراق برای مهار آتش‌سوزی چاه‌های نفتی موصل درخواست کمک و به شرکت نفت اعلام کند، آماده اعزام تیم ویژه و تجهیزات مورد نیاز هستیم، یادآور شد: در صورت ارائه این درخواست و دادن اطلاعات لازم درباره چاه‌های آتش گرفته، تیم ویژه حفاری ایران به‌منظور مهار این آتش سوزی، به منطقه موصل اعزام خواهند شد.

 به گزارش مهر، پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، چاه‌های شماره ۶ و ۴۶ اهواز، یک و ۳۳ رگ سفید، ۳۱۱ مسجد سلیمان، ۲۰ نفت سفید، ۱۳۱ آغاجاری، ۴۶ پازنان و ۱۲۶ مارون دچار آتش سوزی و فوران شد که با مدیریت کارشناسان خارجی کنترل و مهار شدند و نیروهای ایرانی در این زمینه هیچ گونه تجربه و تخصصی نداشتند.

با پیروزی انقلاب اسلامی و خروج شرکت‌های خارجی از ایران و به‌ویژه در دوران جنگ تحمیلی، نیروهای متخصص ایرانی توانستند چاه‌های شماره سه، چهار و پنج دهلران و چاه‌های نفتی نوروز را مهار و کنترل کنند.

ورود متخصصان و کارشناسان صنعت نفت ایران در مهار و کنترل ۲۰ حلقه از چاه‌های نفت کویت و مهار چاه شماره ۵۰ اهواز، نقطه عطفی در تاریخ صنعت نفت ایران و منطقه بوده است که طی آن به جهان ثابت شد نیروهای متعهد ایرانی بدون هیچ گونه وابستگی به تخصص و تکنولوژی بیگانگان در عرصه مهار آتش و کنترل فوران چاه‌های نفتی و گازی می‌توانند یکی از پیچیده‌ترین و تخصصی‌ترین بخش های صنعت نفت را به طور مستقل مدیریت و راهبری کنند.

علاوه بر این در طول چند سال اخیر مهار و کنترل آتش‌سوزی و فوران چاه‌های ۲۳ و ۲۹ کنگان، ۱۰۴ مارون و ۲۴ نفت‌شهر از سوی متخصصان حفاری ایران انجام شده و متخصصان ایرانی قادرند پیچیده‌ترین فوران‌ها را در هر نقطه از جهان مهار و کنترل کنند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 230 views بار دسته بندی : انرژی و کالا تاريخ : 27 آگوست 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها