سورنا بورس پیش بینی قیمت نفت توسط اوپک | تقاضای نفت همچنان صعودی است؟ - سورنا بورس

به گزارش سورنا بورس، مترجم: علی اکبر سماواتیان | اوپک در روز چهارشنبه اعلام کرد که تقاضای جهانی نفت ممکن است حتی با شیب بیشتری نسبت به قبل افزایش یابد به شرطی که همه گیری کرونا، بهبود پیدا کند و جهان و اقتصاد جهانی از این بیماری همه گیر نجات پیدا کند. این رشد می‌تواند به گونه‌ای باشد که قیمت نفت را در بالاترین قیمت ۷ ساله اخیر قرار دهد.

عرضه کم نفت در بازار‌های جهانی، انگیزه‌ای را برای رونق بازار‌های انرژی در جهان ایجاد کرده است و گزارش‌ها از سازمان کشور‌های صادرکننده نفت نشان می‌دهد که این گروه افزایش تولید نفت را در ماه ژانویه بر اساس پیمان خود با متحدانشان، کاهش داده اند.

در این گزارش، اوپک پیش بینی کرده است که انتظار دارد که تقاضای جهانی نفت به میزان ۴.۱۵ میلیون بشکه نفت در روز، در سال ۲۰۲۲ افزایش یابد که این پیش بینی نسبت به پیش بینی ماه قبل تغییری نکرده است و این به دنبال روی از افزایش پرشیب تقاضای نفت در سال ۲۰۲۱ است که در سال ۲۰۲۱ نیز پیش بینی شده بود که تقاضای جهانی نفت به میزان ۵.۷ میلیون بشکه نفت در روز افزایش یابد.

گزارش اوپک در تفسیر چشم انداز افزایش تقاضا در سال ۲۰۲۲ می‌گوید: پیش بینی غالب آن است که با توجه به تداوم بهبودی وضعیت اقتصادی کشور‌ها پیش بینی می‌شود که سطح تولید ناخالص داخلی کشور به سطح قبل از شیوع همه گیری بیماری برسد.

اوپک در تفسیری جداگانه درباره میزان تقاضا در سال ۲۰۲۲ می‌گوید: انتظار می‌رود که بسیاری از اقتصاد‌های جهانی به گونه‌ای قوی‌تر رشد و گسترش پیدا کنند؛ بنابراین در چشم انداز کوتاه مدت تقاضای جهانی نفت قطعا افزایش خواهد یافت و چشم انداز روشنی برای تقاضای نفت وجود دارد.

بر اساس آخرین پیش بینی ماهانه، انتظار می‌رود در فصل سوم سال ۲۰۲۲ مصرف و تقاضای نفت در دنیا از ۱۰۰ میلیون بشکه نفت در روز فراتر رود. بر اساس آمار سالانه اوپک، آخرین آمار تقاضای نفت قبل از شیوع ویروس کرونا، حاکی از آن است که تقاضای نفت در سال ۲۰۱۹ بیش از ۱۰۰ میلیون بشکه نفت در روز بوده است.

اوپک درباره تاثیر سویه امیکرون ویروس کرونا می‌گوید که اثر این مسئله بر تقاضای نفت خفیف و کم است و تاثیرات منفی آن بر اقتصاد جهانی، کمتر از تاثیر امواج قبلی شیوع ویروس کووید-۱۹ است.

پس از انتشار این گزارش، قیمت نفت افزایش یافت و به بالای ۹۲ دلار در هر بشکه رسید. در روز دوشنبه قیمت نفت به ۹۴ دلار رسید که بالاترین میزان از اکتبر سال ۲۰۱۴ تا کنون می‌باشد.

این گزارش نشان می‌دهد که گروه کشور‌های متحد غیرعضو در اوپک که به اوپک پلاس معروف اند، به تدریج به تولید اوپک را به سال  ۲۰۲۰ می‌رسانند.

اوپک پلاس هدف گذاری کرده است که تولید خود را ظرف مدت یک ماه به اندازه ۴۰۰۰۰۰ بشکه در روز افزایش دهد. ضمن اینکه ۱۰ کشور عضو اوپک نیز هدف گذاری کرده اند که در همین مدت تولید خود را به اندازه ۲۵۴۰۰۰ بشکه در روز افزایش دهند، اما میزان افزایش تحقق یافته تولید تاکنون کمتر از این مقدار بوده است، چون تعدادی از تولید کنندگان همچنان برای تولید بیشتر در تلاش هستند.

گزارش تولید اوپک در ماه ژانویه نشان داد که تولید تنها به میزان ۶۴۰۰۰ بشکه در روز افزایش یافته است و به ۲۷.۹۸ میلیون بشکه در روز رسیده است.

هفت کشور از سیزده کشور عضو اوپک تولیدشان کاهش یافته است که در بین آن‌ها کشور‌های عراق، لیبی و ونزوئلا دیده می‌شوند.

بزرگترین صادرکننده نفت خام یعنی عربستان سعودی، بر اساس گزارش‌ها ۵۴۰۰۰ بشکه در روز تولید خود را افزایش داده است، اما عربستان به اوپک گفته است یک افزایش بیشتری نیز در تولید نفت به میزان ۱۲۳۰۰۰ بشکه در روز خواهد داشت که تولید نفت این کشور را به ۱۰.۱۴۵ میلیون بشکه در روز خواهد رساند.

پیش بینی رشد تولید نفت همه تولید کنندگان غیر اوپک، در سال ۲۰۲۲ بدون تغییر باقی مانده است، همانطور که برای پیش بینی میزان تولید نفت خام ایالات متحده نیز همین طور است و بدون تغییر باقی مانده است.

اوپک می‌گوید دنیا در سال ۲۰۲۲ به ۲۸.۹ میلیون بشکه نفت در روز از نفت تولیدی توسط اعضای اوپک، نیاز خواهد داشت یعنی بیش از ۱۰۰۰۰۰ بشکه در روز بیش از تولید آخرین ماه اوپک و از در نتیجه اوپک اجازه افزایش بیشتر تولید را به اعضای خود خواهد داد.

منبع: رویترز

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 76 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 14 فوریه 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها