سورنا بورس پیش‌بینی بورس در هفته جاری؛ در انتظار روزهای سبز - سورنا بورس

مهکامه علیقلی: سورنا بورس هر هفته دو پیش‌بینی از وضعیت شاخص بازار سهام منتشر می‌کند.

یک گزارش شامل دیدگاه تحلیلی کارشناسان خبره بورس و گزارشی دیگر شامل دیدگاه معامله‌گران بازار سرمایه است. گزارش اول در اولین روز کاری هر هفته و گزارش دوم در دومین روز کاری هر هفته منتشر خواهد شد.

نظرسنجی این هفته سورنا بورس از فعالان و تحلیلگران بازار سرمایه (منتهی به چهارشنبه ۲۳ خرداد ماه سال ۱۳۹۷)، نشان می‌دهد آنها در انتظار بازاری همراه با نوسان‎های مثبت هستند که به دلیل نوسان ارزش دلار و افزایش قیمت فلزات پایه شاخص کل این هفته روند صعودی را پشت سر بگذارد.

هر چند به دلیل تاثیر ریسک‌های سیستماتیک نمی‌توان انتظار بازاری سراسر مثبت، پرکشش و پرحجم را داشت. از نگاه تحلیلگران، سهام فلزی، با توجه به ارائه گزارش‌های مجامع برای تقسیم سود و رشد قیمت‌های جهانی، در کنار گروه‌های معدنی و سیمانی پیشرو خواهند بود.

به گفته تحلیلگران، رشد نرخ کامودیتی‌ها و گمانه زنی درخصوص آزادسازی نرخ ارز با مشوق‌هایی برای صادرکنندگان، بیشترین تاثیر را بر بازار دارند. همچنین گروه مس و روی با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی و انبوه‌سازی با رشد همراه خواهند بود.

عده‎ای از تحلیلگران معتقدند، با توجه به افزایش تورم انتظاری به دلیل افزایش نرخ ارز، تورم در قیمت سهم‌های بازار هم باید اثر خود را بگذارد. با این رویکرد، صعود شاخص نه به دلیل وضعیت سهم‌های بنیادی، بلکه به دلیل تورم انتظاری افزایشی خواهد بود و گروه‌های پتروشیمی نیز از این وضعیت بی‌نصیب نخواهند بود.

از سوی دیگر، روند کلان بازارسرمایه همچنان تحت تاثیر ریسک‌های سیستماتیک ناشی از برجام و احتمال برهم خوردن توافق هسته‌ای است. از این رو نمی‌توان انتظار بازاری سراسر مثبت، پرکشش و پرحجم را داشت.

جریانات خبری حاکی از آغاز فعالیت‌های هسته‌ای براساس مفاد برجام را دارد. از سوی دیگر خروج یا تعلیق همکاری شرکای غربی مانند پژو، توتال، زیمنس و… و همچنین اعلام آمادگی مشتریان اروپایی برای عدم خرید نفت ایران فضای ملتهب سیاسی را افزایش داده است.

بازار سهام با نزدیک شدن به برگزاری مجامع شرکت‌های بزرگ، توقف نمادها و کاهش نسبی حجم معاملات را نیز شاهد خواهد بود. در این بین رشد قیمت‌های جهانی از قبیل فلزات پایه‌ای مانند مس، روی و … در روزهایی که گذشت می‌تواند تحرکی را به طور موقت بر نمادهای موثر در روزهای ابتدایی هفته جاری ایجاد کند.

در عین حال در صنایع داخلی به واسطه کاهش شدید ارزش سهام و همچنین انتظار از صدور مجوزهای افزایش نرخ ناشی از رشد تورم، این انتظار می‌رود که صنایعی مانند سیمان، غذا، کاشی سرامیک و سایر صنایع داخلی مورد توجه بخشی از جریان نقدینگی بازار قرار گیرند.

از سوی دیگر، شاخص کل در حال رسیدن به سقف کانال نزولی شکل گرفته در شش ماهه اخیر است. از این رو محدوده ۹۶تا ۹۷ هزار واحد می‌تواند مهم‌ترین سطح شاخص کل تلقی شود که همین موضوع نیز می‌تواند بر شدت عرضه‌ها اضافه کند.

چشم‌انداز هفته جاری

ردیف کارشناسان سمت شاخص کل گروه/دسته‌های پیش‌رو
۱ مهدی میرزایی مدرس و تحلیلگر بازارسرمایه صعودی فلزی
۲ سلمان نصیرزاده مدرس و تحلیلگر بازارسرمایه خنثی فلزی- سیمان- قندوشکر- غذایی- تک‌سهم‌ها
۳ حامد مددی مدرس و تحلیلگر بازارسرمایه صعودی ساختمانی- فلزی- معدنی
۴ ولید هلالات مدرس و تحلیلگر بازارسرمایه نزولی تک‌سهم‌ها
۵ محسن تقی‌نژاد مدرس و تحلیلگر بازارسرمایه خنثی تک‌سهم‌ها
۶ هادی نصیری فعال و تحلیلگر بازارسرمایه  صعودی فلزی- انبوه‌سازی
۷ مهدی رضایتی تحلیلگر کارگزای بانک پاسارگاد صعودی فلزات اساسی- معدنی
۸ محمدباقر خادمی مدیرسرمایه‌گذاری کارگزاری فارابی صعودی ساختمانی- سیمان
۹ محمدصابر گنجی فر مدیرمعاملات برخط یک کارگزاری صعودی فلزات- پتروشیمی
۱۰ ایمان رئیسی فعال و تحلیلگر بازارسرمایه نزولی رایانه
۱۱ مجید ملکی تحلیلگر ارشد تامین سرمایه کاردان صعودی فلزی
۱۲ محمدخبری زاد فعال و تحلیلگر بازارسرمایه صعودی فلزی- سنگ‌آهنی

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 57 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 4 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.