سورنا بورس واکنش مثبت بورس به خروج آمریکا از برجام - سورنا بورس

امیرعلی امیرباقری تحلیل گر بازار سرمایه با اشاره به وضعیت بازار بورس طی هفته گذشته، اظهار کرد: در هفته‌ای که گذشت ابهام عمده‌ای نسبت به برجام و اثر آن بر متغیرهای اقتصادی برقرار بوده است، قبل از اعلام موضع آمریکا اخبار مثبت و منفی بازار را دستخوش تغییر می‌کرد، اما پس از اعلام خروج آمریکا بازار روند نسبی به خود گرفت.

به گزارش سورنا بورس، هرچند این اقدام امریکا از قبل قابل پیش‌بینی بود و اصطلاحا تاثیر آن در بازار پیش خور شده بود؛ بنابراین شاهد بروز روندهای شدید و قدرتمندی در بازار نبودیم.

رفتار غیرمتمدنانه آمریکا بار دیگر غیرقابل اعتماد بودن و بی ثباتی در روابط با جهان را از این کشور نشان داد تا عبرتی باشد بر تمام افراد و کشورهایی که با تکیه بر آمریکا خانه‌ای روی آب می‌سازند.

امیرباقری یادآورشد: روز سه شنبه ۱۳۹۷/۲/۱۸ بازار با ابهامی تمام عیار نسبت به ابعاد خروج امریکا از برجام مواجه بود. اعلام نظر نهایی امریکا در شب سه شنبه ساعت ۲۲: ۳۰ بوقت ایران انجام شد.

متاثر از این ابهام در بازار بورس و فرابورس بترتیب تعداد ۶۴۴ و ۲۱۸ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۱۰۲۶ و ۲۷۵۲ میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت.

در این روز کلیه شاخص‌ها با خوشبینی فعالان بازار نسبت به موضع امریکا با رشد نسبی مواجه شدند. بطوریکه شاخص کل و شاخص هموزن بترتیب به سطوح ۹۳۶۰۶ و ۱۶۶۳۸ واحد بازگشتند.

شاخص قیمت هموزن با رشد ۸۳ نقطه پایه به رقم ۱۲۳۴۲ واحد رسید و رکورد افزایش را بنام خود ثبت کرد. نمادهای فملی، شبندر و فخاس بیشترین اثر مثبت را بر شاخص نهادند. بیشترین ارزش معاملات در اختیار نمادهای فایرا، وبیمه و فملی قرار گرفت.

وی در پایان گفت: روز چهارشنبه ۱۳۹۷/۲/۱۹ در بازار بورس پس از روشن شدن موضع امریکا نسبت به برجام، تعداد ۲۰۳۷ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۴۶۶۳ میلیارد ریال مورد معامله واقع شد.

شاخص کل با رشد ۸۵ واحدی به سطح ۹۳۶۹۱ واحد رسید. اما شاخص کل هموزن با ۱۴۱ واحد کاهش به رقم ۱۶۴۹۷ واحد دست یافت. نمادهای فولاد بیشترین تاثیر منفی و شبندر بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص نهادند.

در بازار فرابورس، آیفکس با کاهش ۸ واحدی مواجه شد و به سطح ۱۰۷۰ رسید. در این بازار تعداد ۲۸۶ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۱۴۷۶ میلیارد ریال معامله شد. نمادهای زاگرس بیشترین تأثیر منفی و مارون بیشترین اثر مثبت را بر شاخص نهادند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 143 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 19 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.