سورنا بورس نگاهی به بودجه و عملکرد فلزی‌ها - سورنا بورس

پانیذ نوربخش: گروهی که در معاملات اخیر با اقبال روبه‌رو شده و سهام‌دارن بسیاری را به سوی خود جذب کرده، گروه فلزات اساسی است. بازدهی این گروه در تیر ماه سال جاری حدود ۱۶ درصد بوده است.

به گزارش تجارت نیوز، اگرچه دو روز است که چشم‌هایمان به رنگ سرخ رشد قیمت‌های سهام این گروه برمی‌خورد، اما کماکان بسیاری از تحلیل‌گران نسبت به آینده گروه فلزات اساسی خوشبین هستند.

چرا که رشد قیمت‌های جهانی چشم‌گیر و قابل توجه است. از طرفی، برخی از شرکت‌های این گروه تاکنون تعدیل مثبتی برای رشد قیمت‌های جهانی لحاظ نکرده‌اند. بدین ترتیب انتظار می‌رود که در گزارش‌های پیش رو شاهد تعدیل‌های مثبت در سهام این گروه باشیم.

بر این اساس نگاهی به گزارش‌های پیش‌بینی ۳ ماهه نمادهای این گروه بر اساس رشته فعالیت می‌اندازیم، ضمن اینکه پیش‌بینی قبلی و عملکرد ۳ ماهه سهام این گروه را نیز بررسی می‌کنیم.

پتانسیل تعدیل

دسته اول مورد بررسی در گروه فلزات اساسی، مسی‌ها هستند که شامل دو نماد فملی و فباهنر هستند. قیمت جهانی مس طی دوره اخیر به سطوح بالایی رسیده است و از آن‌جایی که این دو شرکت در گزارش‌های اولین بودجه‌شان این رشد را پیش‌بینی نکرده بودند، انتظار می‌رود در گزارش‌های آتی با تعدیلات مثبت روبه‌رو باشند.

البته شایان ذکر است، فباهنر درصد قابل توجهی از رشد قیمت مس را در اصلاحیه جدید خود لحاظ کرده و سود هر سهم که در گزارش اولین بودجه پیش از اصلاحیه پیش‌بینی شده بود را از ۴۱۵ ریال به ۸۰۲ ریال رسانده است.

به عبارتی این شرکت در گزارش اصلاحیه جدید حدود ۹۳ درصد تعدیل مثبت را برای سود هر سهم لحاظ کرده است. فملی و فباهنر در گزارش جدیدشان، با توجه به نرخ سه ماه اول سال مالی ۹۶ قیمت هر تن مس LME را برای ۹ ماه باقیمانده سال ۵ هزار و ۶۰۰ دلار پیش‌بینی کرده‌اند. این در حالی است که هم اکنون شاهد رشد قیمت مس در قله‌های ۶ هزار و ۳۰۰ دلار هستیم.

عملکرد و پیش‌بینی EPS مسی‌ها

نماد پیش‌بینی جدید اولین پیش‌بینی عملکرد ۳ ماهه ۹۶ درصد تعدیل درصد پوشش
فملی ۲۷۲ ۲۰۵ ۸۹ ۳۳% ۳۳%
فباهنر ۸۰۲ ۸۰۲ ۲۰۱ ۰% ۲۵%

یادداشت: بر مبنای گزارش پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به ۹۶/۱۲/۲۹ بر اساس عملکرد واقعی ۳ ماهه (حسابرسی نشده)

فولادی‌های بورس

بر اساس گزارش‌های ۳ ماهه منتشر شده، شرکت‌های فولادی حاضر در گروه فلزات اساسی تعدیل‌های مثبت مناسبی داشته‌ا‌‌ند. خصوصا در دو نماد ارفع و فولاژ تعدیل‌های چشم‌گیری مشاهده می‌شود.

در این میان تنها سهم از قافله جا مانده این دسته فولای است که تعدیل منفی ۱۹۴ درصدی را به دلیل درآمد غیرعملیاتی (سرمایه‌گذاری) داشته است. نماد فنورد نیز در حال حاضر گزارش سه ماهه سال جاری را منتشر نکرده است.

عملکرد و پیش‌بینی EPS فولادی‌ها

نماد پیش‌بینی جدید اولین پیش‌بینی عملکرد ۳ ماهه ۹۶ درصد تعدیل درصد پوشش
فخوز ۶۱۴ ۴۷۵ ۲۶۷ ۲۹% ۴۳%
فولاد ۳۰۲ ۲۵۳ ۱۲۱ ۱۹% ۴۰%
فخاس ۱۲۸ ۱۱۳ ۲۴ ۱۳% ۱۹%
فجر ۶۹۳ ۶۸۹ ۱۳۶ ۱% ۲۰%
فولاژ ۱۴۰ ۸۷ ۲۶ ۶۱% ۱۹%
هرمز ۹۴ ۸۲ ۳۳ ۱۵% ۳۵%
ارفع ۴۷۲ ۲۰۴ ۳۸ ۱۳۱% ۸%
فولای -۲۲۸ ۲۴۳ -۳۷۸ -۱۹۴% ۱۶۶%

یادداشت: بر مبنای گزارش پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به ۲۹/۱۲/۹۶ بر اساس عملکرد واقعی ۳ ماهه (حسابرسی نشده)

تعدیل مثبت گلِ بورس

بر اساس گزارش‌های ۳ ماهه سنگ آهنی‌های گروه فلزات اساسی، کگل عملکرد و تعدیل مثبت نسبتا مناسبی داشته است در حالی که در دو نماد دیگر این دسته، شاهد تعدیل منفی هستیم. کنور تعدیل منفی ۲۲ درصدی داشته و علیرغم پیش‌بینی سود ۳۰۶ ریالی در گزارش اولین بودجه، در عملکرد سه ماهه اخیر با زیان ۴ ریالی مواجه شده است.

عمده علت این تعدیل منفی و عملکرد نامناسب، کاهش قیمت جهانی محصولات این شرکت (عمدتا کنسانتره) نسبت به زمان آخرین پیش‌بینی (قیمت فروش کنسانتره به صورت fob در پیش‌بینی قبلی حدود ۷۱ دلار و در پیش‌بینی جدید حدود ۶۰ دلار) می‌باشد.

علاوه بر این، کچاد اگرچه توانسته ۲۹ درصد پیش‌بینی سالانه را در سه ماهه ابتدایی سال پوشش دهد، اما ۵ درصد تعدیل منفی از خود به جای گذاشته است. با وجود این‌که توجه به ضریب مصرف و هزینه تولید در این شرکت ضروری است، اما شرکت اکنون در شرایطی قرار دارد که فاصله گزارش بودجه با نرخ واقعی فروش آن حدود ۵ درصد اختلاف دارد. به عبارتی دیگر نرخ‌های فروش این شرکت نسبت به گزارش بودجه بالاتر هستند.

عملکرد و پیش‌بینی EPS سنگ آهنی‌ها

نماد پیش‌بینی جدید اولین پیش‌بینی عملکرد ۳ ماهه ۹۶ درصد تعدیل درصد پوشش
کچاد ۲۲۴ ۲۳۶ ۶۴ -۵% ۲۹%
کگل ۳۹۶ ۳۱۹ ۱۴۰ ۲۴% ۳۵%
کنور ۲۴۰ ۳۰۶ -۲۲% -۲%

یادداشت: بر مبنای گزارش پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به ۲۹/۱۲/۹۶ بر اساس عملکرد واقعی ۳ ماهه (حسابرسی نشده)

انتظار سودآوری بیشتر

دسته بعدی که اخیرا در گروه فلزات اساسی طرفداران زیادی داشته، نمادهای موجود در دسته سرب و روی هستند. عمده علت پرطرفدار بودن اخیر این نمادها -همانند سایر هم‌گروهی‌های آن‌ها- رشد مثبت قیمت جهانی سرب و روی است که انتظار سودآوری در شرکت‌های تولیدکننده سرب و روی را بالا برده است.

آن‌گونه که از گزارش‌ها برمی‌آید، این شرکت‌ها هنوز تعدیل‌های مثبتشان را انجام نداده‌اند و انتظار می‌رود در گزارش‌های آتی با این تعدیل‌ها مواجه شویم.

عملکرد و پیش‌بینی EPS سرب و روی‌ها

نماد پیش‌بینی جدید اولین پیش‌بینی عملکرد ۳ ماهه ۹۶ درصد تعدیل درصد پوشش
فاسمین ۵۰۱ ۴۷۹ ۱۶۸ ۵% ۳۴%
فسرب ۱۵۴ ۱۶۳ ۲۰ -۶% ۱۳%
فرآور ۹۳۴ ۸۸۰ ۳۰۳ ۶% ۳۲%
کیمیا ۱,۳۷۷ ۳۹۵
فزرین ۶۳۵ ۱۶۶
کبافق ۲۰۵,۲ ۲,۲۱۰ -۱۸
باما ۸۴۳ ۷۳۶ ۲۹۵ ۱۵% ۳۵%
زنگان ۲۶۱ -۸۰

یادداشت: بر مبنای گزارش پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به ۲۹/۱۲/۹۶ بر اساس عملکرد واقعی ۳ ماهه (حسابرسی نشده)

 

یادداشت: واحد کلیه اعداد ریال است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 134 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 5 اکتبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها