سورنا بورس عقب‌گرد 788 واحدی شاخص بورس - سورنا بورس

شاخص بورس امروز (چهارشنبه) تحت تاثیر بازگشایی نمادهای بانک صادرات و بانک پارسیان که با کاهش شدید بهای سهام این شرکت‌ها همراه بود، بیش از ۷۸۸ واحد افت و به جایگاه ۹۵ هزار و ۵۲۵ واحدی عقب‌نشینی کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، نماد بانک صادرات پس از حدود ۲۰ ماه توقف، امروز بدون محدودیت دامنه نوسان و با استفاده از مکانیزم حراج بازگشایی شد.

این نماد در تیرماه ۱۳۹۵ با انتشار اطلاعیه برگزاری مجمع عمومی متوقف شد، اما به دلیل حاشیه‌هایی که درباره گزارش‌های مالی آن منتشر شد تا کنون متوقف باقی مانده بود.

همچنین، امروز نماد بانک پارسیان نیز بازگشایی شد؛ این نماد نیز از آبان سال ۹۵ متوقف شده بود.

توقف طولانی این نمادها باعث بلوکه شدن پول سهامداران این شرکت‌ها شده بود که گلایه‌های سهامداران و کارشناسان را به دنبال داشت.

تاثیر منفی گروه بانکی بر بازار

در معاملات امروز بورس یک میلیارد و ۳۸۲ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۲ هزار و ۴۷۵ میلیارد ریال در ۶۷ هزار و ۵۷۲ نوبت خریدوفروش شد.

بررسی شاخص‌های اصلی بازار سرمایه نشان می‌دهد شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت‌های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می‌گذارد، ۲۵۱ واحد و شاخص کل (هم‌وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت‌های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می‌شود، ۵۱ واحد کاهش یافت.

شاخص قیمت (هم‌وزن) که بیان‌گر سطح عمومی قیمت سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس است، ۳۸ واحد و شاخص آزاد شناور که بیان‌گر آن بخشی از سهام شرکت‌هاست که قابل معامله در بورس باشد، یک هزار و ۳۳ واحد پایین آمد.

شاخص بازار اول که به شرکت‌هایی اختصاص دارد که از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور شرایط بهتری دارند، ۹۰۹ واحد پایین کشید، اما شاخص بازار دوم بورس ۱۵۰ واحد بالا رفت.

گروه بانک‌ها در معاملات امروز صدرنشین بورس شد؛ در این گروه ۵۷۴ میلیون سهم به ارزش ۳۵۵ میلیارد ریال دادوستد شد.

گروه خودرو نیز به ارزش ۱۸۱ میلیارد ریال و فلزات اساسی به ارزش ۱۰۰ میلیارد ریال جایگاه‌های بعدی را به خود اختصاص دادند.

در رده چهارم، گروه مواد دارویی با معاملاتی به ارزش ۹۴ میلیارد ریال جای گرفت.

گروه شیمیایی نیز با معاملاتی به ارزش ۹۳ میلیارد ریال رده پنجم را از آن خود کرد.

نمادهای وبصادر (بانک صادرات)، وپارس (بانک پارسیان) و وبملت (بانک ملت) در معاملات امروز با افت خود بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند، اما در مقابل نماد فارس (هلدینگ خلیج فارس) به کمک شاخص آمد و با بیشترین تاثیر منفی مانع افت بیشتر شاخص شد.

 

منبع: ایرنا

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 76 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 24 فوریه 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.