سورنا بورس صرافان به چه می‌اندیشند - سورنا بورس

دو روز بعد از انتخابات و روز یک‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۹۶ در بازار طلا، قیمت انواع سکه افزایش داشت و سکه طرح جدید یک میلیون و ۲۱۹ هزار تومان، سکه طرح قدیم یک میلیون و ۱۹۰ هزار تومان، نیم‌سکه ۶۶۰ هزار تومان، ربع سکه ۳۷۳ هزار تومان و سکه گرمی ۲۶۲ هزار تومان معامله شد.

فعالان بازار ارز بر این باورند که در بازار ارز و طلا، از نوسان ناگهانی در بازار و افزایش سریع قیمت‌ها خبری نیست. این در حالی است که برخی در هفته‌های گذشته با پیش‌بینی نوسان بازار، مشتاق خرید ارز به جهت سودگیری بعد از انتخابات بودند.

سه تا چهار ماه گذشته، بعد از نوسان به نسبه شدیدی که در بازار ارز رخ داد، قیمت دلار بعد از طی روندی کاهشی از نرخ‌هایی درحدود چهار هزار تومان که در آذر سال قبل عبور کرده بود، توانست به کانال سه هزار و ۷۰۰ تومان برسد.

این انتظار می‌رود که سرانجام نرخ دلار به‌ آرامی به محدوده چهار هزار تومان در سال ۹۶ نزدیک شود، ولی عوامل عمده‌ای مانند بازار جهانی و نتیجه انتخابات، در آرامش بازار ارز و کاهش نرخ‌ها بسیار اثرگذار هستند.

اواخر هفته گذشته قیمت دلار با رشد حدود ۵۰ تومانی همراه شده و توانست به کانال سه هزار و ۸۰۰ تومان وارد شود. در این شرایط صرافی‌ها از فروش ارز تا حدی سر باز زدند و انتظار برای نهایی شدن قیمت‌ها و نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری را به داد و ستد ترجیح دادند.

متقاضیان هم به شکل طبیعی نیاز ارزی خود را دنبال می‌کردند، ولی حالا با تغییر شرایط انتظار دارند که عرضه ارز افزایش پیدا کند و نرخ‌ها کاهش قیمت داشته باشند یا حداقل نرخ‌های فعلی ثبات داشته باشند.

به عقیده صرافان، در این شرایط از نوسان بازار  و قیمت‌ها بعید به نظر می‌رسد که افزایش قیمتی را تجربه کنند، به عقیده آنان در این شرایط نه تنها قیمت‌ها افزایش پیدا نخواهند کرد، بلکه شاید بازار ریزش قیمت‌ها را تجربه بکنند.

صرافان دلیل این پدیده را پیروزی حسن روحانی و آرامش نسبی اقتصادی در دوران او می‌دانند. اما اگر منصفانه قضاوت بکنیم،  انتظار یک دگرگونی بزرگ از بازار در نتیجه پیروزی در انتخابات کمی دور از انتظار است.

صرافان و دلالان بیان کرده‌اند که منتظر ریزش قیمت دلار نیز تا اواخر امروز خواهند بود، به شرط آنکه اتفاق یا خبر خاصی رخ ندهد.

باید توجه داشت که در روزهای گذشته با داغ شدن بازار شایعات پیرامون گرانی دلار پس از انتخابات ریاست‌جمهوری، رییس کل بانک مرکزی این گمانه‌زنی‌ها را رد و اعلام کرده بود که بانک مرکزی به عنوان تنها متولی بازار ارز از ثبات بازار ارز دفاع کرده می‌کند و این اطمینان را به مردم داد که جای هیچ‌گونه نگرانی نیست و به این شایعات توجهی نکنند.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 302 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 9 سپتامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها