سورنا بورس سهام ۲۱ شرکت بورسی زیر ۱۰۰ تومان معامله می‌شود - سورنا بورس

به گزارش تجارت‌نیوز، P/E یا نسبت قیمت به سود یکی از ابزارهای قدیمی و عموما پر استفاده به منظور ارزش‌گذاری سهام است. بر این اساس باید گفت P/E کوتاه‌شده نسبت price) P یا قیمت سهم) به (Earning per share یا سود هر سهم) است.

به لحاظ تاریخی در بورس اوراق بهادار تهران عموما میانگین P/E در دامنه ۲‎/۳ تا ۲‎/۱۳ تجربه شده است و نوسان P/E در این دامنه عمدتا بستگی به شرایط اقتصادی هر زمان دارد.

بر این اساس تازه‌ترین آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد متوسط نسبت قیمت بر درآمد ناشران بورس تهران (P / E) در پایان خرداد ماه به ۹۷ / ۶ مرتبه و ارزش بازار ناشران بورس تهران به ۳۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

همچنین آخرین وضعیت ارزش بازار ناشران بورسی بیانگر این مطلب است که از میان ۳۲۴ شرکت که در بورس تهران فعالیت دارند، رتبه اول تا سوم از نظر ارزش بازار به صنایع پتروشیمی خلیج فارس با ۲۳۱۶۰۰ میلیارد ریال، ارتباطات سیار ایران با ۱۳۱۷۰۰میلیارد ریال و مخابرات ایران با ۱۱۶۵۲۰ میلیارد ریال اختصاص یافته است.

شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، پترشیمی جم، سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین، سرمایه‌گذاری غدیر، خدمات انفورماتیک و مدیریت پروژه‌های نیروگاهی مپنا به ترتیب با ۱۰۳۲۷۵ میلیارد ریال، ۹۲۱۰۰ میلیارد ریال، ۹۰۷۲۰ میلیارد ریال، ۸۱۱۲۸ میلیارد ریال، ۷۸۳۳۶ میلیارد ریال، ۷۳۰۸۳ میلیارد ریال و ۷۲۶۱۰ میلیارد ریال رتبه‌های چهارم تا دهم را به نام خود ثبت کردند.

از سویی دیگر شرکت‌های تولیدی گرانیت بهسرام، آلومراد، تولیدی و صنعتی درخشان تهران، نوش مازندران، پارس سرام، ماشین‌سازی نیرو محرکه، صنایع جوشکاب یزد، کمک فنر ایندامین، تولیدی لنت ترمز ایران و لامیران به ترتیب در انتهای این جدول قرار دارند.

همچنین بررسی آخرین وضعیت P/E ناشران بورسی نشان می‌دهد در بین شرکت‌هایی که در تابلوهای بورس تهران معامله می‌شوند، ۷۸ شرکت دارای P/E بیش از ۲۰ مرتبه هستند و ۷۱ شرکت نیز دارای P/E بین ۱۰ تا ۲۰ مرتبه و ۱۵۱ شرکت دارای P/E کوچکتر از ۱۰ هستند. این درحالی است که ۲۴ شرکت با پیش‌بینی زیان، P/E منفی دارند.

این گزارش می‌افزاید: آخرین وضعیت قیمت پایانی هر سهم نیز در بورس تهران بیان‌گر این موضوع است که قیمت به ازای هر سهم برای ۴۰ شرکت بیش از ۱۰۰۰۰ ریال است و قیمت هر سهم ۱۳۱ شرکت نیز بین ۳۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ ریال است.

همچنین ۱۳۲ شرکت با قیمتی بین ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ ریال در تابلوی بورس مشاهده می‌شود و قیمت سهم ۲۱ شرکت نیز کمتر از ۱۰۰۰ ریال دادوستد می‌شود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 118 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 20 سپتامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.