معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ساخت ۲۲۵ ساختمان بالای ۱۲ طبقه در شهر تهران طی دهه ۷۰ گفت: ۲۷۵ ساختمان بلند مرتبه در معابر ۶ تا ۱۲ متری قرار دارد.
به گزارش تجارت نیوز،محمد شکرچیزاده اظهار کرد:بر اساس آمار معاونت معماری و شهرسازی وزارت راه، مشخصاتی از ۲۳۱ ساختمان ۱۲ طبقه به بالا در شهر تهران وجود ندارد و از این تعداد نیز ۱۳ ساختمان قدیمی هستند.
وی یادآور شد: تا قبل از انقلاب، ۳۴ ساختمانهای بلندمرتبه در شهر تهران وجود داشت و در سالهای جنگ و پس از انقلاب، ۳ ساختمان ساخته شد. در دهه ۷۰ بالغ بر ۲۲۵ ساختمان بلندمرتبه، در دهه هشتاد ۲۱۶ و در دهه ۹۰ نیز ۲۶۷ ساختمان بلندمرتبه ساخته شد.
وی با اشاره به اینکه نیمی از ساختمانهای بلندمرتبه تهران از اواسط دهه ۸۰ به بعد ساخته شد، افزود: بر اساس گزارش معاونت معماری و شهرسازی، سال ۸۶ شورایعالی شهرسازی و معماری ایران، شهرداری را مکلف کرد تا ضوابط بلندمرتبهسازی را با تاکید بر ایمنی ارایه کند تا بر اساس آن ضوابط محل قرارگیری ساختمانهای بلندمرتبه و مشخصاتی که باید داشته باشند که نوعا در مقررات ملی و کنترل ساختمان پیشبینی نشده بود آماده شود. اما این کار هرگز انجام نشد.
وی بیان کرد: آنچه که از دهه ۸۰ مورد تاکید وزارت راه و شهرسازی بود، ساخت و ساز با تاکید بر ایمنی ساختمانها بود.
معاون وزیر راه و شهرسازی مشکل دیگر شهرهای کنونی و چالش عمده ساختمانهای معاصر را در کلانشهر تهران عدم تطابق طبقات با عرض معابر اعلام کرد و گفت: از تعداد ساختمانهای بلندمرتبه بیش از ۱۲ طبقه، تعداد قابلتوجهی یعنی ۲۷۵ساختمان در معابر ۶ تا ۱۲ متری قرار دارد. همچنین، ۲۹۱ساختمان نیز در معابر ۱۲ تا ۲۰ متری، ۳۱۶ ساختمان در معابر ۲۰تا ۳۰ متری و ۹۴ ساختمان در معابر بیش از ۳۵ متری ساخته شدهاند. این آمار نشان میدهد اگر در معابر کوچک، حادثهای همچون حادثه ساختمان پلاسکو رخ دهد، امکان دسترسی، اطفای حریق و تامین ایمنی بسیار ضعیف خواهد بود.