سورنا بورس دولت با مشوق‌های به‌جا می‌تواند باعث رونق بازار مسکن شود - سورنا بورس

محمود فاطمی عقدا به برنامه‌های دولت در خصوص مسکن اشاره کرد و گفت: دولت برنامه مسکن اجتماعی و تسهیلات به افرادی که برای اولین بار می‌خواستند مسکن تهیه کنند را مطرح کرد. مسکن اجتماعی قرار بود جایگزین مسکن مهر شود و برای اقشار کم درآمد باشد ولی تاکنون اجرایی نشده و تقریبا بلاتکلیف است. مسکن اولی‌ها نیز نیاز به سپرده‌گذاری و تمکن مالی دارند.

به گزارش سورنا بورس، وی با اظهار به اینکه این طرح‌ها اجرایی نشده که نیاز به بازنگری باشد، متذکر شد: اگر طرح‌ها اجرا شده بود و نواقصش مشخص شده بود در ادامه مسیر نیاز به بازنگری و اصلاح داشت ولی اکنون با توجه به عدم تحقق کار، برنامه بازنگری معنا ندارد.

معاون سابق وزیر راه و شهر سازی در رابطه با واگذاری تسهیلات به مسکن اولی‌ها و تاثیر آن بر رونق بازار مسکن، اظهار داشت: تاثیر ارائه این تسهیلات بر بازار مسکن در مقایسه با قبل خوب بوده ولیکن دامنه محدودی دارد. چون میزان وام مشخص است ولی قیمت‌ها متغیر است و قطعا نمی‌تواند پوشش دهد و افرادی باید وارد این طرح شوند که خودشان تمکن مالی هم دارند.

وی در ادامه متذکر شد: در صورتیکه اگر دولت همانند دیگر کشورها، طرحی را می‌داد که حداقل ۸۰ درصد از قیمت مسکن را در قالب حمایت پوشش می‌داد و بانک‌ها وارد این فاز می‌شدند تا بتوانند بخش زیادی از قیمت مسکن را پوشش دهند، مطمئناً کمک خوبی برای خانه دار شدن مردم بود.

فاطمی عقدا برای رونق بازار مسکن، پیشنهاد داد: مسکن در سیستم اقتصادی ایران نقش موتور متحرک را دارد و همیشه صنعت ساختمان، مؤلفه پیش برنده اقتصاد کشور بوده، مطمئنا دولت چاره‌ای جز این ندارد و اگر بخواهد اقتصاد شکوفا شود و از این وضعیت بیرون بیاید و بخواهد هم مسکن سروسامان بگیرد و بخصوص بحث رونق اقتصادی، اشتغال پایدار و تولید شاید کم هزینه‌ترینش بخش مسکن و ساختمان است که اگر بتوانند با مشوق‌هایی از این رکود خارج کنند و به طور جدی مورد حمایت قرار بگیرد و سرمایه سرگردان کشور، در این مسیر هدایت شود، یقینا کم هزینه‌ترین و سریع‌ترین راه برای رونق اقتصادی کشور، ایجاد اشتغال و تولید است.

وی تاکید کرد: اگر دولت کنترل لازم را داشته باشد و با برنامه کنترل شده و خوب وارد شود، به راحتی می‌توانند قیمت‌ها را کنترل کنند. مخصوصا اگر عرضه بیشتر از تقاضا باشد، قیمت‌ها به حالت تعادل خواهد رسید.

 

منبع: رادیو گفت‌وگو

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 376 views بار دسته بندی : آخرین اخبار مسکن تاريخ : 25 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.