سورنا بورس تحلیل بنیادی یک نماد پالایشی | سهامداران شپنا بخوانند - سورنا بورس

به گزارش سورنا بورس، شرکت پالایش نفت اصفهان (شپنا) از سال ۱۳۵۸ فعالیت خود را در صنعت فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای آغاز آغاز نموده است. در حال حاضر ۱۰ شرکت پالایشی در ایران مشغول به فعالیت هستند که ۶ شرکت از این شرکت‌ها در بورس اوراق بهادار ایران معامله می‌شوند، که بر اساس گزارش‌های عملکرد منتشر شده از شرکت‌های پالایشی در سال ۱۳۹۹ شرکت پالایش نفت اصفهان از نظر دریافت خوراک نفت خام و میعانات گازی در جایگاه دوم، از نظر تولید محصولات نفت گاز مقام نخست، گاز مایع مقام دوم، نفت کوره مقام چهارم، بنزین مقام سوم و نفت سفید مقام چهارم دارد.

شپنا در سال ۱۳۷۷ در بورس اوراق بهادار تهران با سرمایه اولیه ۱۰۰ میلیون ریال (شامل ۱۰۰۰ سهم به ارزش ۱۰۰۰۰۰ ریال) پذیرفته شده است که طی چندین مرحله افزایش سرمایه، سرمایه آن به مبلغ ۱۳۹۴۷۴ میلیارد ریال رسیده است و آخرین افزایش سرمایه آن مربوط به آبان ماه سال جاری و به میزان ۸۳ درصد و از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها می‌باشد.

سهامداران شپنا چه شرکت هایی هستند؟

همانطور که در نمودار زیر مشاهده می‌شود بزرگترین سهامدار عمده این شرکت در حال حاضر شرکت آوای پردیس سلامت می‌باشد. سایر سهامداران عمده متشکل از ۹ شرکت با مالکیت زیر ۳ درصد می‌باشد. همچنین شرکت دارای ۳۷ درصد سهام شناور است، به عبارتی ۳۷ درصد از سهام شرکت پالایش نفت اصفهان توسط سهامداران خرد معامله می‌گردد.

عملکرد شش ماهه شپنا چگونه بوده است؟

طبق گزارش حسابرسی شده منتشر شده شرکت پالایش نفت اصفهان (شپنا) دوره شش ماهه منتهی به شهریور ۱۴۰۰ را با سود خالص ۴۵۰۰ میلیارد تومانی معادل ۵۹۴ ریال سود به ازای هر سهم به پایان رسانده است که با توجه به افزایش سرمایه صورت گرفته طی این دوره این مقدار نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۴ درصدی را تجربه نموده است.

سود ناخالص با افزایش قابل توجه ۲۴۷ درصدی به ۵۹۲۰ میلیارد تومان و سود خالص به ۴۵۱۸ میلیارد تومان رسید.

فروش شرکت در شش ماهه اول امسال حدود ۸۵ هزار میلیارد تومان بوده که ۱۵۳ درصد بیشتر از دوره مشابه سال گذشته است و از آنجایی که مقدار فروش شرکت تغییر چندانی نسبت به دور مشابه سال قبل نداشته است می‌توان گفت این افزایش ناشی از برآیند تأثیر افزایشی نرخ تسعیر دلار و افزایش نرخ فرآورده‌ها بوده است.

حاشیه سود ناخالص ۷ درصد گزارش شده که این عدد در شش ماهه سال قبل ۵ درصد بوده است.

سبد محصولات شپنا چگونه است؟

نمودار زیر سبد محصولات شرکت را در دوره شش ماهه سال جاری نشان می‌دهند که که نفت گاز و بنزین بیشترین سهم از سبد را دارا می‌باشند.

مقدار فروش ماهانه شپنا چقدر بوده است؟

شرکت پالایش نفت اصفهان در ۸ ماهه منتهی به آبان حدود ۱۲۸۲۵ هزار متر مکعب تولید و در حدود ۱۲۷۸۸ مترمکعب فروش داشته است. همچنین مقادیر تولید و فروش ماهانه در سال جاری در نمودار زیر نشان داده شده است که کمترین میزان تولید و فروش مربوط به مرداد ماه می‌باشد، همچنین شرکت در ماه‌های خرداد و مهر توانسته است فروش بیشتری نسبت به مقدار تولید شده داشته باشد.

شپنا چه پروژه ها و طرح هایی دارد؟

شرکت طرح‌های احداث واحد تصفیه گازوئیل به جهت دستیابی به استاندارد یورو ۴ و گوگردزدایی از ته مانده برج‌های تقطیر، جهت تبدیل نفت کوره و ته مانده‌های برج تقطیر به مواد با ارزش‌تر را در دست اجرا دارد که در صورت رسیدن به مرحله بهره‌برداری تاثیر بسزایی در روند سودآوری شرکت خواهند داشت.

آخرین قیمت سهم ۵۷۰۰ ریال بوده است و بازدهی یک ماه اخیر آن در حدود منفی ۱۳ درصد می‌باشد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 145 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 15 دسامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها