سورنا بورس تحلیل بنیادی شرکت تولیدی چدن‌سازان با نماد «چدن» - سورنا بورس

پانیذ نوربخش: در معاملات روز جاری شاهد عرضه اولیه نماد چدن در بازار دوم بورس بودیم. محصول اصلی تولیدی این شرکت غلتک است که یکی از مهم‌ترین ابزارهای تولید محصولات فولادی به شمار می‌آید.

به گزارش تجارت‌نیوز رشد چشم‌گیر اخیر تقاضای فولاد در بازار داخلی و خارجی نقطه قوتی برای شرکت تولیدی چدن‌سازان محسوب می‌شود، چرا که میزان مصرف غلتک به تولید فولاد وابستگی دارد.

تاریخچه

شرکت تولیدی چدن‌سازان (سهامی عام) در تاریخ ۱۰/۰۹/۱۳۶۱ به صورت شرکت با مسئولیت محدود تاسیس شده است و طی شماره ۳۷۲۳ در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی اصفهان به ثبت رسیده است. این شرکت در تاریخ ۷ مهر ماه ۱۳۹۵ در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شده و در تاریخ ۲۱ شهریور ماه ۱۳۹۶ عرضه آن برای اولین بار در بورس صورت گرفته است.

مرکز اصلی این شرکت در اصفهان و محل فعالیت اصلی آن نیز در این شهر است.

فعالیت‌های اصلی شرکت

فعالیت اصلی شرکت تولیدی چدن‌سازان و شرکت‌های فرعی آن عمدتا در زمینه‌های ریخته‌گری فلزات است.

موضوع فعالیت شرکت طبق ماده ۳ اساس‌نامه عبارت است از:

الف- تولید انواع غلتک‌ها، کوکیل‌ها و قطعات سنگین صنعتی از جنس چدن‌های آلیاژی-داکتیل و فولاد

ب- طراحی انواع غلتک، کوکیل و پاتیل‌های سرباره و کلیه قطعات سنگین صنعتی

پ- مشاوره در امور ریخته‌گری و مدل‌سازی

ت- انجام هر گونه فعالیت تولیدی، معاملاتی و بازرگانی و واردات و صادرات که به طور مستقیم یا غیرمستقیم به عملیات موضوع‌بندهای ذکر شده مرتبط است

ث- ارائه خدمات آزمایشگاهی آزمون و کالیبراسیون

سرمایه و ترکیب سهام‌داران

سرمایه شرکت در بدو تاسیس مبلغ یک میلیون ریال بوده که طی چند مرحله به مبلغ ۸۰۰ هزار میلیون ریال افزایش یافته است.

تغییرات سرمایه شرکت

تاریخ سرمایه اولیه افزایش سرمایه درصد افزایش سرمایه سرمایه جدید محل افزایش
۱۳۸۶ ۳۲ ۳۸ ۱۱۹% ۷۰ مطالبات سهام‌داران
۱۳۸۷ ۷۰ ۳۰ ۴۳% ۱۰۰ مطالبات سهام‌داران
۱۳۹۲ ۱۰۰ ۱۰۰ ۱۰۰% ۲۰۰ مطالبات سهام‌داران
۱۳۹۲ ۲۰۰ ۲۰۰ ۱۰۰% ۴۰۰ مطالبات سهام‌داران
۱۳۹۴ ۴۰۰ ۴۰۰ ۱۰۰% ۸۰۰ مطالبات سهام‌داران

کلیه ارقام به میلیارد ریال هستند.

 

ترکیب سهام‌داران

سهام‌داران درصد
حسین انصاری شوریجه ۱۳%
بصیرت مهربان ۹%
عبدالمجید انصاری شوریجه ۸%
خسرو خوروش ۷%
محمد کاظم شبانی ۶%
حسین آگاه طهرانی ۶%
مهران انصاری شوریجه ۵%
سایر سهام‌داران حقیقی ۴۶%

 

اعضای هیات مدیره

ردیف شرکت سمت
۱ حسین انصاری شوریجه رییس هیات مدیره
۲ غلامرضا موسوی غروی نایب‌رئیس هیات مدیره
۳ علی میرمحمد صادقی عضو هیات مدیره
۴ بابک نظری عضو هیات مدیره
۵ محمد منصورزاده عضو هیات مدیره
۶ علی میرمحمد صادقی مدیرعامل

 

روند ماهانه تولید و فروش شرکت

محصول اصلی شرکت تولیدی چدن‌سازان غلتک است که در بودجه ۳ ماهه ۹۶ بیش از ۹۵ درصد فروش ریالی شرکت را به خود اختصاص داده است.

این محصول در مرداد ماه بیشترین فروش را نسبت به دیگر ماه‌های سال جاری داشته و در طول ۵ ماه ابتدایی سال جاری ۳۱ درصد بودجه ریالی پیش‌بینی شده شرکت را پوشش داده است.

مقدار فروش غلتک در ۵ ماهه ابتدایی سال ۹۶ معادل ۲ هزار و ۵۴۹ تن بوده که ۳۲ درصد مقدار پیش‌بینی شده این محصول در بودجه ۳ ماهه شرکت را پوشش داده است.

گفتنی است نرخ محصولات شرکت تولیدی چدن‌سازان مشابه متوسط نرخ ۵ ماهه اول سال جاری پیش‌بینی شده‌ است.

 

نگاهی به نسبت‌های مالی شرکت

یکی از روش‌های مهم تحلیل وضعیت مالی یک شرکت بررسی نسبت‌های مالی است. این نسبت‌ها رابطه میان اقلام عمده صورت‌های مالی شرکت را نشان می‌دهند و واقعیت‌های مهمی در مورد عملیات و وضعیت مالی شرکت را بیان می‌دارند. در ذیل به بررسی نسبت‌های مهم مالی گکوثر پرداخته‌ایم.

 

نسبت‌های سودآوری

نسبت‌های سودآوری میزان موفقیت شرکت در سودآوری و نحوه تامین این سود از محل‌های مختلف (درآمد، فروش و سرمایه‌گذاری) را نشان می‌دهند.

نسبت مالی/سال مالی ۹۲ ۹۳ ۹۴ ۹۵
نسبت‌های سودآوری حاشیه سود خالص ۴٫۱۶ ۷٫۴۷ ۹٫۳۱ ۲۸٫۳۲
حاشیه سود عملیاتی ۴٫۰۷ ۸٫۵۶ ۱۰٫۳۵ ۲۶٫۵۳
بازده دارایی‌ها ROA ۲٫۲۹ ۳٫۸۵ ۶٫۳۴ ۱۱٫۰۳
بازدهی حقوق صاحبان سهام ROE ۶٫۴۳ ۶٫۰۱ ۸٫۰۴ ۱۴٫۳۳
تعاریف نسبت‌ها حاشیه سود خالص (Net Profit margin) نسبتی است که به‌وسیله آن، سودآوری هر ریال از فروش محاسبه می‌شود و برای محاسبه آن مقدار سود پس از کسر مالیات را بر فروش خالص تقسیم می‌کنند.
حاشیه سود عملیاتی (Operating Profit Margin) این نسبت از تقسیم سود عملیاتی به فروش به دست می‌آید. اقلام غیرعملیاتی مانند درآمد و هزینه بهره، سود و زیان واگذاری دارایی‌ها در محاسبه سود عملیاتی منظور نمی‌شوند. این نسبت معیار قوی‌تری برای ارزیابی سودآوری و فروش است.
بازده دارایی (Return on Asset)  نشان دهنده مدیریت کارآمد در رابطه با استفاده از دارایی‌ها در جهت تولید سود (دارایی‌های مولد) است که از طریق تقسیم سود خالص به کل دارایی‌های شرکت محاسبه می‌شود.
بازده حقوق صاحبان سهام (Return on equity) نشان دهنده کارایی شرکت در خلق سود خالص برای سهام‌داران آن شرکت است. در واقع این نسبت بیان می‌کند که بنگاه اقتصادی به ازای هر یک واحد سرمایه‌گذاری سهام‌داران، چه میزان سود خالص برای آن‌ها کسب می‌کند. این نسبت از تقسیم سود خالص به حقوق صاحبان سهام به دست می‌آید.

 

نسبت‌های نقدینگی

نسبت‌های نقدینگی توانایی شرکت را در مورد پرداخت بدهی‌های کوتاه‌مدت اندازه‌گیری می‌کنند.

نسبت مالی/سال مالی ۹۲ ۹۳ ۹۴ ۹۵
نسبت‌های نقدینگی نسبت جاری ۱٫۱۹ ۲٫۰۸ ۲٫۷۹ ۲٫۵۱
نسبت آنی ۰٫۶۸ ۱٫۱۵ ۱٫۷۷ ۱٫۶
تعاریف نسبت‌ها نسبت جاری نشان دهنده قدرت شرکت در پرداخت بدهی‌های کوتاه‌مدت است. این نسبت از تقسیم دارایی‌های جاری به بدهی‌های جاری به دست می‌آید.
نسبت آنی حاصل تقسیم دارایی‌های آنی به بدهی‌های جاری است. این نسبت نشان می‌دهد که دارایی‌های آنی به چه میزان بدهی‌های جاری را پوشش می‌دهند. دارایی‌های آنی دارایی‌هایی هستند که سرعت نقدشوندگی بالایی دارند. به عبارتی دارایی آنی برابر است با دارایی جاری منهای موجودی مواد و کالا، پیش‌پرداخت‌ها، سپرده و سفارشات.

 

نسبت‌های فعالیت

نسبت‌های فعالیت (کاراریی) میزان کارایی شرکت در کاربرد منابعش را تجزیه و تحلیل می‌کنند. این نسبت‌ها مربوط به مقایسه بین میزان فروش و سرمایه‌گذاری در دارایی‌های مختلف شرکت است.

نسبت مالی/سال مالی ۹۲ ۹۳ ۹۴ ۹۵
نسبت‌های فعالیت نسبت دارایی‌های جاری ۰٫۷۵ ۰٫۷۲ ۰٫۵۵ ۰٫۵۴
دوره وصول مطالبات ۲۳۱٫۳۳ ۲۳۶٫۹۱ ۱۴۹٫۹۲ ۲۵۳٫۴۸
تعاریف نسبت‌ها نسبت دارایی‌های جاری یا گردش دارایی‌های جاری حاصل تقسیم فروش بر دارایی‌های جاری است. این نسبت میزان و اثر گردش دارایی‌های جاری را در تحصیل درآمد نشان می‌دهد.
دوره وصول مطالبات از تقسیم متوسط مطالبات به فروش نسیه روزانه حاصل می‌شود. با محاسبه این نسبت می‌توان زمان یا تعداد روزهایی که طول می‌کشد تا شرکت مطالبات خود را وصول کند مشخص کرد.

 

نسبت‌های اهرمی

نسبت‌های اهرمی نشان می‌دهند که شرکت تا چه حد نیازهای مالی خود را از طریق منابع دیگران تامین کرده است. به عبارت دیگر این نسبت‌ها تامین نیازهای مالی از طریق ایجاد بدهی را نشان می‌دهند.

نسبت مالی/سال مالی ۹۲ ۹۳ ۹۴ ۹۵
نسبت‌های اهرمی نسبت بدهی ۰٫۶۴ ۰٫۳۶ ۰٫۲۱ ۰٫۲۳
هزینه‏‌های مالی به سود خالص ۸٫۶۸ ۱۵٫۱۷ ۳٫۰۴ ۰٫۶۱
هزینه‏‌های مالی به سود عملیاتی ۸٫۸۷ ۱۳٫۲۳ ۲٫۷۳ ۰٫۶۵
تعاریف نسبت‌ها نسبت بدهی از تقسیم جمع بدهی‌ها به جمع دارایی‌ها به دست می‌آید. معولا وام و تسهیلات دهندگان نسبت بدهی پایین را ترجیح می‌دهند. نسبت بدهی بالا نشان می‌دهد که شرکت برای تأمین منابع مورد نیاز از تسهیلات زیادی استفاده کرده است.
نسبت هزینه‌های مالی به سود خالص نشان می‌دهند هزینه‌های مالی شرکت چه درصدی از سود خالص شرکت هستند.
نسبت هزینه‌های مالی به سود عملیاتی نشان می‌دهند هزینه‌های مالی شرکت چه درصدی از سود عملیاتی شرکت هستند.

 

بررسی ارزش ذاتی سهم

محصول اصلی تولیدی شرکت چدن‌سازان غلتک است که یکی از مهم‌ترین ابزارهای تولید محصولات فولادی به شمار می‌آید. رشد چشم‌گیر اخیر تقاضای فولاد در بازار داخلی و خارجی نقطه قوتی برای شرکت تولیدی چدن سازان محسوب می‌شود چرا که میزان مصرف غلتک به تولید فولاد وابستگی فراوانی دارد.

علاوه بر این ورود قوی‌تر شرکت به بازارهای خارجی یکی از نقاط قوت مهم آن محسوب می‌شود. در این شرایط رشد نرخ ارز، سودآوری شرکت را شدیدا متاثر خواهد کرد.

مواد مستقیم مصرفی بیشترین اثر را بر بهای تمام شده ساخت شرکت تولیدی چدن می‌گذارند. سهم مواد مستقیم مصرفی، سربار ساخت و دستمزد مستقیم از بهای تمام شده ساخت در سال ۹۵ به ترتیب ۶۰، ۳۴ و ۶ درصد بوده است.

در سال ۹۵ مبلغ ۹۲۶ هزار و ۹۱۱ میلیون ریال (سال قبل ۶۲۰ هزار و ۱۳۱ میلیون ریال) مواد اولیه توسط گروه و مبلغ ۱۰۸ هزار و ۹۳۱ میلیون ریال (سال قبل ۱۴۹ هزار و ۳۸۹ میلیون ریال) توسط شرکت اصلی خریداری شده است.

ضایعات فلزی و فروآلیاژها مواد اولیه اصلی شرکت هستند که ۸۳ درصد آن‌ها از داخل و ۱۷ درصد آن‌ها وارداتی و از آفریقای جنوبی تهیه می‌شود.

قراردادهای شرکت برای فروش قطعات و غلتک‌های سنگین معمولا بلندمدت هستند. در سال گذشته به دلیل رکود صنعت فولاد و عدم امکان افزایش قیمت‌ها، شرکت نرخ‌های فروش خود را افزایش نداده است.

در زمینه تولید غلتک، شرکت تولیدی چدن سازان تنها یک رقیب دارد که سهم پایینی از بازار دارد. بر این اساس شرکت تولیدی چدن سازان به تنهایی ۸۰ درصد نیاز بازار را تامین می‌کند.

در زمینه تولید قطعات سنگین ریختگی نیز چند شرکت در کشور مشغول فعالیت‌اند که البته رقبای جدی برای شرکت به شمار نمی‌آیند.

شرکت تولیدی چدن سازان طرح توسعه تکمیل و راه‌اندازی ماشین تراش را در دست دارد که دستگاه‌های مربوط به این طرح در حال نصب و را اندازی هستند. این طرح که از استراتژی‌های کلان شرکت جهت کاهش زمان تحویل محصولات و توسعه بازار شرکت است، به احتمال زیاد در سال جاری نهایی خواهد شد.

ورود شرکت تولیدی چدن سازان و زیر مجموعه‌های آن به بازارهای غیرفولادی نیز مسئله مهمی است. ورود به صنایع نیشکر، آرد و دیگر صنایع غذایی، لاستیک‌سازی، روغن‌کشی، صنایع سیمان، پتروشیمی و فلزات رنگی و … و تولید قطعات مورد نیاز آن‌ها آغاز شده است و با سرعت بالا در حال پیشرفت است.

بر اساس موارد ذکر شده و روند گذشته شرکت تولیدی چدن‌سازان، سود هر سهم در سال جاری ۲۸۵ ریال برآورد و پیش‌بینی می‌شود.

صورت سود و زیان

عنوان ۹۲ ۹۳ ۹۴ ۹۵ بودجه ۹۶ تحلیلی ۹۶
درآمدهای عملیاتی ۸۲۵,۹۵۳ ۷۹۷,۸۸۵ ۹۳۱,۷۱۰ ۶۱۳,۶۹۲ ۷۸۴,۰۵۰ ۷۹۷,۸۰۰
بهای تمام شده ۷۵۴,۱۲۸ ۶۸۹,۷۲۹ ۷۸۵,۵۸۸ ۴۰۰,۰۵۷ ۵۲۰,۶۴۷ ۵۰۰,۰۷۱
سود ناخالص ۷۱,۸۲۵ ۱۰۸,۱۵۶ ۱۴۶,۱۲۲ ۲۱۳,۶۳۵ ۲۶۳,۴۰۳ ۲۹۷,۷۲۹
سود عملیاتی ۳۳,۶۱۵ ۶۸,۳۲۵ ۹۶,۴۲۷ ۱۶۲,۸۳۰ ۱۹۷,۴۹۵ ۲۳۱,۸۲۱
سود قبل از کسر مالیات ۳۶,۹۶۳ ۶۴,۷۲۰ ۹۴,۱۰۳ ۲۰۳,۶۲۳ ۲۴۷,۴۵۹ ۲۸۱,۷۸۵
سود خالص ۳۴,۳۵۱ ۵۹,۶۰۳ ۸۶,۷۴۱ ۱۷۳,۷۷۶ ۲۰۰,۶۸۴ ۲۲۸,۲۴۶
سرمایه ۴۰۰,۰۰۰ ۴۰۰,۰۰۰ ۸۰۰,۰۰۰ ۸۰۰,۰۰۰ ۸۰۰,۰۰۰ ۸۰۰,۰۰۰
سود هر سهم (ریال) ۸۶ ۱۴۹ ۱۰۸ ۲۱۷ ۲۵۱ ۲۸۵

کلیه ارقام – به‌جز سود هر سهم – به میلیون ریال می‌باشند.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 136 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 16 اکتبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.