سورنا بورس تحلیل بنیادی تاصیکو | خالص ارزش دارایی های شرکت چقدر است؟ - سورنا بورس

به گزارش سورنا بورس، تاصیکو (شرکت سرمایه­ گذاری صدرتأمین) در سال ۱۳۷۸، با سرمایه ثبتی یک میلیارد ریال، تحت پوشش شرکت سرمایه­ گذاری تامین اجتماعی (شستا) به عنوان یکی از هلدینگ‌های تخصصی در حوزه صنایع کاشی و سرامیک در قالب سهامی خاص تاسیس شد.

در سال ۱۳۸۷ و با توجه به سند چشم­ انداز شرکت سرمایه­ گذاری تامین اجتماعی (شستا)، جهت­ گیری جدیدی برای هلدینگ صدرتامین تعیین و ورود به حوزه صنعت کانی­های فلزی و غیرفلزی در دستور کار این هلدینگ قرار گرفت.

صنایع معدنی در کنار پتروشیمی جز صنایع استراتژیک کشور محسوب می‌شود و به دلیل مزیت نسبی ایران و میزان ذخایر قابل توجه کشور، این صنعت در دسته‌ صنایع برتر و پیشرو در اقتصاد ملی می‌باشد. معدن و صنایع وابسته به آن حاشیه سود بسیار مناسبی نسبت به سایر صنایع دارد و تداوم رشد آن همواره در ایران و جهان قابل ملاحظه است.

در نمودار زیر درصد فعالیت این شرکت را در صنایع مختلف مشاهده می‌کنید که فلزات اساسی با ۳۴ درصد  و بعد از آن استخراج کانه‌های فلزی با ۲۸ درصد بیشترین سهم از فعالیت شرکت را به خود اختصاص داده اند:

سهامداران تاصیکو چه کسانی هستند؟

ترکیب سهامداران شرکت به شرح جدول زیر می‌باشد که شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی بیشترین درصد مالکیت را دارا می‌باشد. همچنین شناوری سهم در حدود ۱۵ درصد است، به عبارتی ۱۵ درصد از سهام شرکت توسط سهامداران خرد مورد معامله قرار می‌گیرد.

عملکرد شش ماهه تاصیکو چگونه بوده است؟

تاصیکو با سال مالی منتهی به ۳۱ ادیبهشت، در ۶ ماهه منتهی به آبان ماه سال جاری برای هر سهم ۳۹ ریال سود محق نموده است که نسبت به دوره مشابه سال گذشه ۵۹ درصد کاهش داشته است. همچنین درآمد‌های عملیاتی شرکت با کاهش ۵۶ درصدی به عدد ۱۴۴ میلیارد تومان رسید.

پرتفوی غیر بورسی شرکت:

مهم‌ترین شرکت‌های پرتفوی غیربورسی تاصیکو باتوجه به آخرین گزارش ماهانه منتشر شده منتهی به ۳۰ آذر ماه مطابق جدول زیر است.  

پرتفوی بورسی شرکت:

جدول زیر مهم‌ترین سرمایه‌گذاری‌های بورسی شکت سرمایه گذاری صدرتامین نمایش داده شده است. این شرکت در پرتفوی بورسی خود سهام شرکت‌های بزرگی مانند هلدینگ توسعه معادن و فلزات، شرکت فولاد مبارکه اصفهان، شرکت ملی صنایع مس ایران و… را در اختیار دارد.

محاسبه خالص ارزش دارایی‌ها (NAV) شرکت:

به این ترتیب NAV هر سهم برای تاصیکو ۱۵۰۶۹۰ ریال در تاریخ تهیه گزارش یعنی ۱۴۰۰/۱۰/۰۶ محاسبه شده است. نسبت قیمت به NAV شرکت (P/NAV)  نیز در تاریخ مذکور حدود ۵۸ درصد برآورد گردیده است.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 141 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 2 ژانویه 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها