سورنا بورس تاثیر معاملات الگوریتمی روی بورس چیست؟ - سورنا بورس

به گزارش سورنا بورس، چند وقتی می‌شود که معاملات الگوریتمی در بازار سرمایه اجرایی شده است. اکنون بسیاری از فعالان بازار سرمایه نسبت به معاملات اعتراض دارند و می‌گویند عامل نزول بازار همین معاملات هستند.

الگوریتم و معاملات الگوریتمی چیست؟

الگوریتم‌ها گروهی از دستورالعمل‌هایی هستند که جهت حل مسئله‌ی مورد نظر تعریف شده‌اند. این دستورالعمل‌ها معمولاً به توالی مشخص و به ترتیب خاصی اجرا می‌شوند. هر الگوریتم باید از یک سری اجزای مشخص تشکیل شده باشد تا بتواند به درستی اجرا شود.

معاملات الگوریتمی یا همان الگو تریدینگ (Algo Trading) به کمک زبان‌های برنامه نویسی نوشته شده و دستورالعمل‌ها و مراحل اجرایی آن توسط متخصصین تعیین می‌شود. می‌توان پارامترهای گوناگونی را جهت بررسی به وسیله الگوریتم مشخص کرد و سپس بر اساس حجم‌ها و زمان‌بندی تعریف شده معاملات را به انجام برسانند. از آنجایی که فرآیند بررسی و یافتن نقاط ورود و خروج بر اساس برنامه‌های از پیش تعیین شده توسط سیستم‌های رایانه‌ای انجام می‌پذیرد، احساسات انسان که می‌تواند در نتایج معاملات تأثیر منفی داشته باشد، از معاملات حذف می‌شود.

در اصل معاملات الگوریتمی ارایه راهکارهایی هوشمند و بهینه برای بهتر معامله کردن هستند. این معاملات کاهش استرس و هیجان سرمایه‌گذار، افزایش دقت و سرعت معاملاتش، سود بیشتر و ضرر کمتر، امنیت بیشتر اطلاعات معاملات، کاهش هزینه‌های معاملاتی را در پی دارد.

مزایا و معایب معاملات الگوریتمی چیست؟

یکی از مهم‌ترین مزایای معاملات الگوریتمی افزایش عمیق بازار است. الگوریتم ابزاری است که بازار را بزرگ و فعالان آن را بیشتر می‌کند و هر ابزاری که بتواند افراد درگیر در بازار را بیشتر کند به نفع بازار است و نوعی بازار سرمایه را توسعه می‌دهد.

مزیت دوم اینکه نقدشوندگی ایجاد می‌کند، یکی از مهمترین کاربردهای الگوریتم این است که بتواند معامله بیشتری از طرف بازارگردان‌ها انجام دهد و معامله بیشتر یعنی عمق بیشتر بازار، جلوگیری از ایجاد هیجانی صف خرید و فروش، نوسانات کمتر و امثال این موادر است.

این مزیت باعث می‌شود که سهامداران به جای استفاده از هیجانات با ماشین معامله کنند و سود بیشتری کسب کنند. طبیعتا در بازار منفی الگوریتم نمی‌تواند سود کند. اما اینکه در بازار منفی کمتر از بازار ضرر و در بازار مثبت بیشتر از بازار سود کند به این معنا است که موفق عمل کرده است.

مهمترین عیب الگوریتم هزینه سرمایه‌گذاری بالای آن است. یعنی اگر شخصی قصد راه‌اندازی الگوریتم را داشته باشد باید حدود ۲ تا ۵ میلیارد تومان برای راه‌اندازی سیستمی عادی هزینه کند و برای سیستم حرفه‌ای باید بیش از ۲۰ میلیارد تومان هزینه کند.

از سوی دیگر بازار شناخت خوبی نسبت به معاملات الگوریتمی ندارد و این باعث شده است که برداشت‌ها از این نوع معاملات متفاوت باشد. یعنی فرهنگ‌سازی نشده است که الگوریتم چه کاری انجام خواهد داد، چه مزایایی دارد و … که لازم به ذکر است الگوریتم با همان قوانین و مقررات سامانه آنلاین کار می‌کند یعنی بیشتر از سه سفارش در ثانیه نمی‌تواند داشته باشد و کلیه قوانین بر آن حاکم است و نمی‌تواند تخلفی انجام دهد.

الگوریتم به بازار زیان می‌زند؟

برخی از کارشناسان عقیده دارند که از الگوریتم‌ها به درستی استفاده نمی‌شود و عامل ریزش بازار نیز همین معاملات الگوریتمی هستند. این کارشناسان عقیده دارند که الگوریتم‌ها در حالت طبیعی به نفع بازار سرمایه هستند اما با استفاده نادرست در این روزها به بازار زیان می‌زند.

از سوی دیگر برخی از کارشناسان می‌گویند معاملات الگوریتمی تتها برای سود عده‌ای طراحی شده و زیان سهامداران معمول بازار است. اما نکته مهم اینجاست که مشکل بازار نبود نقدینگی است و در این شرایط استفاده نابه‌جا از هر ابزاری به بازار ضربه می‌زند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 112 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 11 اکتبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها