سورنا بورس بورس، آماده ورود به کانال 99 هزار واحدی - سورنا بورس

شاخص بورس در آخرین روز کاری هفته (چهارشنبه)، ۳۲۶ پله رشد کرد و با قرار گرفتن در جایگاه ۹۸ هزار و ۹۲۳ واحدی، آماده ورود به کانال ۹۹ هزار واحدی شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، در معاملات امروز، گروه‌های فلزات اساسی، کانی‌های فلزی، خودرو و صنایع شیمیایی در صدر جذابیت برای فعالان بازار سرمایه قرار داشتند.

استقبال از سهام شرکت‌های مرتبط با این گروه‌ها در بورس، سبب رونق معاملات و به تبع آن رشد شاخص شد.

بر این اساس، نمادهای تاپیکو (سرمایه‌گذاری نفت و گاز تامین)، فولاد (فولاد مبارکه)، خودرو (ایران خودرو)، کگل (صنعتی و معدنی گل‌گهر) و شیران (صنایع شیمیایی ایران در معاملات امروز بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند، اما بفجر (پتروشیمی فجر)، تاثیر منفی بر جای گذاشت.

در معاملات امروز، گروه فلزات اساسی در صدر گروه‌های بورسی قرار گرفت؛ در این گروه ۱۰۰ سهم به ارزش ۳۲۰ میلیارد ریال دادوستد شد.

گروه شیمیایی به ارزش ۳۰۳ میلیارد ریال و خودرو به ارزش ۲۴۳ میلیارد ریال جایگاه‌های بعدی را به خود اختصاص دادند.

در رده چهارم، گروه فرآورده‌های نفتی با معاملاتی به ارزش ۲۳۵ میلیارد ریال جای گرفت.

گروه کانی‌های فلزی نیز با معاملاتی به ارزش ۱۸۹ میلیارد ریال رده پنجم را از آن خود کرد.

شاخص‌های بازار سرمایه

در معاملات امروز یک میلیارد و ۲۰۵ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش سه هزار و ۱۶۳ میلیارد ریال در ۶۴ هزار و ۷۷۰ نوبت مبادله شد.

بررسی شاخص‌های اصلی بازار سرمایه نشان‌دهنده رشد دسته جمعی آن‌هاست.

بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت‌های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، ۱۰۴ واحد و شاخص کل (هم‌وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت‌های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، ۳۱ واحد رشد کرد.

شاخص قیمت (هم‌وزن) که بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس است، نیز ۲۳ واحد و شاخص آزاد شناور که بیان‌گر بخشی از سهام شرکت‌هاست که قابل معامله در بورس باشد، ۴۳۱ واحد بالا رفت.

شاخص بازار اول که به شرکت‌هایی اختصاص دارد که از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور شرایط بهتری دارند، ۲۵۷ واحد و شاخص بازار دوم بورس ۵۶۰ واحد تقویت شد.

پایان پیش از موعد پذیره‌نویسی طرح برقی کردن قطار تهران-مشهد

پذیره‌نویسی ۱۰ میلیون ورقه اوراق مشارکت دولت که با هدف تامین مالی طرح برقی کردن قطار تهران-مشهد از سه‌شنبه (بیست‌وششم دی‌ماه) به مدت سه روز کاری در فرابورس ایران آغاز شده بود، با استقبال سرمایه‌گذاران در دومین روز از مهلت تعیین شده به پایان رسید.

شاخص کل فرابورس ایران امروز با سبزپوشی و حدود نیم واحد رشد، در پله یک هزار و ۹۳ واحدی قرار گرفت تا به استقبال آخرین روز کاری دی‌ماه برود.

با نگاهی به دادوستدهای امروز مشاهده می‌کنیم معامله‌گران نزدیک به ۵۵۵ میلیون ورقه را به ارزش افزون بر سه هزار و ۳۴۰ میلیارد ریال دست به دست کرده‌اند.

بازار اوراق با درآمد ثابت نیز با جابجایی بیش از ۲میلیون سهم همراه بود که ارزش بالغ بر ۲ هزار و ۱۸۷ میلیارد ریالی را نشان می‌دهد.

در نهایت معامله‌گران اوراق تسهیلات مسکن، افزون بر ۶۷ هزار ورقه تسه را به ارزش بیش از ۴۹ میلیارد ریال در آخرین روز کاری هفته خریدوفروش کردند.

 

منبع: ایرنا

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 110 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 31 دسامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.