سورنا بورس بررسی افت‌وخیزهای شاخص بورس - سورنا بورس

بازار بورس کشور در هفته گذشته آغاز خوبی نداشت؛ به نحوی که شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات شنبه (هفتم مرداد ماه) با عقبگرد نسبت به هفته قبل آغاز به کار کرد و کاهش ۸۸ واحدی شاخص بورس در پایان معاملات روز شنبه بیانگر معاملات کم‌حجم بود و شاخص بورس عدد ۸۱ هزار و ۴۲۰ واحد را نشان داد؛ البته شاخص سهام آزاد شناور نیز با کاهش روبرو شد و به عدد ۸۹ هزار و ۷۰۳ واحد رسید و به گفته بعضی کارشناسان بورس احساس می‌شد همچنان بازار در انتظار تبیین سیاست‌های اقتصادی دولت دوازدهم است.

به گزارش تجارت‌نیوز، روز دوم هفته برای بازار بورس متفاوت بود به نحوی که شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز یکشنبه (هشتم مرداد ماه) با رشد ۷۰ واحدی مواجه شد و شاخص عدد ۸۱ هزار و ۴۹۱ واحد را نشان داد و شاخص سهام آزاد شناور با رشد ۳۷ واحدی روبرو شد و عدد ۸۹ هزار و ۷۴۱ واحد را نمایش داد که بر این اساس می‌توان عنوان کرد بازار سهام در روز یکشنبه متعادل بود.

اما شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز دوشنبه (نهم مرداد ماه) روند صعودی روز گذشته را ادامه داد و با افزایش ۴۲ واحدی باعث شد شاخص کل به عدد ۸۱ هزار و ۵۳۳ واحد دست یابد؛ البته شاخص سهام آزاد شناور نیز با رشد ۱۵۴ واحدی با این صعود همراه شد و به عدد ۸۹ هزار و ۸۹۵ واحد رسید که براین اساس می توان گفت؛ در بورس تهران میزان تقاضا به نسبت عرضه سهام در روز سوم هفته بیشتر شده است. در هر صورت می‌توان عنوان کرد بازار سهام باز هم متعادل بود.

نمودار کاهش بورس

اما در روز چهارم هفته شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران با کاهش روبرو شد و معاملات به نحوی که بود که در روز (سه‌شنبه دهم مرداد ماه) شاخص کاهش ۱۱۷ واحدی را پشت سر گذاشت و عدد ۸۱ هزار و ۴۱۵ واحد را نشان داد و شاخص سهام آزاد شناور نیز با کاهش ۸۷ واحدی روبرو شد و در هر صورت بازار سهام یک بازار کم‌حجم در این روز ارزیابی می‌شود.

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در روز چهارشنبه (۱۱ مرداد ماه) با کاهش ۱۴۹ واحدی روبرو شد و شاخص بازار بورس عدد ۸۱ هزار و ۲۶۵ واحد را نشان داد تا برای سومین بار در این هفته شاخص با روند کاهشی روبرو شود، البته شاخص سهام آزاد شناور نیز با کاهش ۱۸۸ واحدی عدد ۸۹ هزار و ۶۱۹ واحد را نشان داد تا بورس در هفته‌ای که گذشت روند یکنواختی را بر خلاف هفته قبل نداشته باشد و شاخص نوسانات را تجربه کند.

باید پذیرفت بازار بورس علاوه بر مولفه‌های اقتصادی متاثر از اخبار سیاسی نیز است و بورسی ها منتظرند تا ببینند چینش و ترکیب تیم اقتصادی دولت دوازدهم چگونه خواهد بود و سیاست‌های تیم اقتصادی دولت دوازدهم در خصوص بازار سرمایه و سایر بازارهای موازی به چه نحویی تببین می‌شود.

بر اساس این گزارش شهباز حسن‌پور بیگلری بر لزوم تسهیل شرایط تولید برای رونق واقعی بازار بورس تاکید دارد و اظهارکرد که تحول در بازار سرمایه نیازمند خروج اقتصاد کشور از رکود است.

نماینده سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت که باید بورس کشور توانایی جذب نقدینگی‌ها سرگردان را داشته باشد تا روند صعودی بازار سرمایه حفظ شود، البته وی حتی کوتاه‌ترین اخبار در زمینه رونق بازار سوداگری را برای رونق بازار سرمایه سم می‌داند.

این نماینده مردم در مجلس دهم همچنین روند همراه با نوسان شاخص بورس را در هفته گذشته طبیعی تلقی می‌کند و می‌گوید برای رونق بازار بورس باید سیاست‌های تیم اقتصادی دولت دوازدهم حمایتی باشد و معقتد است باید سیاست‌های اقتصادی جامع برای رشد متوزان بازارهایی مانند مسکن و بورس داشت.

وی با اشاره به اینکه سیاست‌های اقتصادی دولت یازدهم توانست آرامش نسبی را به اقتصاد کشور بازگرداند، پیش‌بینی کرد دولتمردان در چهار سال آینده شرایطی را فراهم کنند که سرمایه‌های بیشتری جذب بازار بورس شود. همچنین شهباز حسن‌پور بیگلری داظهار داشت روند نوسانی بورس در هفته گذشته تحت تاثیر اخبار روانی ناشی از تداوم کارشکنی و بدعهدی آمریکایی‌ها در تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران نیز بود که البته این تاثیرپذیری در کوتاه‌مدت تاثیرات جزئی بر شاخص دارد.

وی با اشاره به تاثیر اخباری مبنی بر کاهش نرخ کاهش نرخ سود بانکی بر عملکرد بازار سرمایه، بر لزوم متناسب شدن نرخ سود بانک با نرخ تورم تاکید کرد و در ادامه پیش‌بینی کرد بعد از استقرار کابینه دوازدهم بازار بورس تقویت شود.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، بر لزوم سودآوری شرکت‌های بورسی تاکید کرد و یادآور شد که تقویت بازار بورس به فرهنگ‌سازی و لزوم معرفی فرصت‌های موجود سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه به مردم علاوه بر اتخاذ سیاست‌های اقتصادی ارتباط دارد.

در هر صورت شاخص بورس نسبت به هفته قبلش در مجموع با افت روبرو شد و می‌توان عنوان کرد بعد از برگزاری مراسم تحلیف ریاست جمهوری بازار سرمایه در روز یکشنبه هفته جاری به صورت منطقی‌تر کار خود را شروع می‌کند، البته همچنان فعالان بازار سرمایه در انتظار اخبار مربوط به معرفی تیم اقتصادی دولت دوازدهم هستند اما در هر حال باید سیاست‌های اقتصادی به نحویی باشد که عملکرد بازار بورس و شاخص واقعی باشد.

 

منبع: خانه ملت

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 89 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 5 اکتبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.