سورنا بورس بازار بورس در مسیر سفته‌بازی - سورنا بورس

به گزارش خبرنگار تجارت‌نیوز، با کمی دقت در روند کنونی بازار بورس می‌توان این نتیجه را گرفت که گویا بازار آرام‌آرام در حال حرکت به سمت سفته‌بازی است. اکنون در شرایطی به سر می‌بریم که گویی شرکت‌ها در حال حرکت معکوس در مسیر خود هستند و دیگر عامل اصلی تغییرات قیمتی، وضعیت بنیادین شرکت‌ها نیست.

از آنجایی که بازار جهانی به دلیل تحولات سیاسی و اجتماعی و عوامل ساختاری بازار سرمایه در رکود به سر می‌برد، بازار سهام ایران در چند مدت اخیر رشد حباب‌گونه‌ای را تجربه می‌کند و این احتمال دور از ذهن نیست که سفته‌بازی بر گسترش و در نهایت نابودی این حباب شدت ببخشد.

اکنون بسیاری از شرکت‌های مالی شروع به انتشار گزارش‌های شفافیت مالی خود کرده‌اند و در این گزارش‌ها با وجود اینکه چیزی از بهبود در شرایط کنونی دیده نمی‌شود ولی قیمت سهام در حال افزایش است و این نتیجه که سفته‌بازی در حال گسترشی در جریان است یک استنتاج منطقی است.

در چه سهمی سفته‌بازی رخ می‌دهد؟

این پدیده به شکل کلی در سهم‌هایی رخ خواهد داد که از نظر بنیادی قابل قبول و خوب هستند. در واقع می‌توان گفت که سهم‌های گمنام و یا تازه‌کار هیچ‌گاه مورد سفته‌بازی قرار نمی‌گیرند، بلکه سهم‌هایی طعمه قرار می‌گیرند که تحلیل بنیادی خوبی دارند و به هر دلیل (به احتمال زیاد ساختاری) در مدتی کوتاه متروک مانده‌اند.

سفته‌بازی چه اثری دارد؟

سفته‌بازی می‌توند هم اثر مطلوبی بر بازار داشته باشد و هم اثر منفی، به صورت کلی می‌توان گفت که سفته‌بازی در بازارهای مالی امکان دارد که به گروهی خاص با امتیازهایی خاص محدود شود که دارای اطلاعاتی بالاتر از سطح عمومی اطلاعات بازار هستند، که در این صورت سفته‌بازی نوعی اخلال در مسیر بازار شناخته می‌شود ولی در صورت یکسان بودن سطح اطلاعاتی می‌توان گفت سفته‌بازی امری طبیعی نیز جلوه می‌کند.

سفته‌بازی چیست؟

بر اساس تعریف اقتصادی: سفته‌بازی، انجام معاملات اقتصادی دارای خطر، به منظور حصول سود از نوسانات کوتاه یا میان‌مدت در ارزش بازاری کالای تجاری چون روشی اقتصادی به‌جای سعی برای حصول سود از روش‌های اقتصادی اصولی (روش‌هایی چون سود سرمایه، بهره، یا سود سهام) است.

نقش سفته‌بازها، جذب ریسک مازاد و ایجاد نقدینگی در بازار با خرید یا فروش در زمانی که گروه‌های دیگر در دسترس نیستند، است.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 119 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 9 سپتامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها