سورنا بورس اپرداز پرواز می‌کند! - سورنا بورس

پانیذ نوربخش، مهدی میرزایی: شرکت آتیه داده پرداز با سرمایه ۵۰ میلیارد تومانی یکی از شرکت‌های موجود در گروه اطلاعات و ارتباطات در فرابورس ایران است. این شرکت پرترافیک‌ترین شرکت ارایه دهنده خدمات پیام کوتاه است و بیش از نیمی از سهم بازار را به خود اختصاص داده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، نسبت P به E این شرکت ۱۲ و مشابه P به E متوسط گروهش است. این شرکت در تاریخ ۲۵ تیر ماه ۹۶ با دستور جلسه در مجمع فوق‌العاده افزایش سرمایه‌ای ۲۰ میلیارد تومانی از محل سود انباشته داشته است.

با توجه به اینکه اپرداز هیچ گونه تسهیلات مالی ندارد، هزینه مالی این شرکت صفر و نسبت بدهی آن بسیار پایین است. این شرکت وجه نقد نسبتا زیادی در اختیار دارد که بخش عمده آن در بانک‌ها به عنوان سپرده کوتاه‌مدت سرمایه‌گذاری شده است.

به نظر می‌رسد شرکت رفته رفته در حال تبدیل این حساب‌ها به سهام است. به گونه‌ای که در انتهای سال ۹۵ سرمایه‌گذاری این شرکت در بورس تنها ۷۹ میلیون ریال بوده که در ۶ ماهه ابتدایی سال جاری به ۸۲ میلیارد و ۲۸۱ میلیون ریال رسیده است.

در دوره ۶ ماهه یاد شده بیشترین سرمایه‌گذاری شرکت در بازار سهام به ترتیب در شرکت‌های به پرداخت ملت، پاکشو، ایران ارقام، آسان پرداخت پرشین، داده پردازی ایران، کارت اعتباری ایران کیش، پالایش نفت شیراز و داده‌گسترعصرنوین بوده است.

عملکرد و پیش‌بینی

وضعیت آخرین پیش‌بینی/گزارش واقعی ۶ ماهه واقعی سال ۹۵
قیمت (ریال) ۹,۳۹۹ ۹,۳۷۸ ۱۱,۳۲۳
P/E ۱۱٫۷ ۱۱٫۷ ۱۶٫۷
سود هر سهم (ریال) ۸۰۴ ۴۵۷ ۶۷۸

 

 

ترکیب سهام‌داران عمده

سهام‌داران درصد
شخص حقیقی ۱۵٫۶
شخص حقیقی ۱۱٫۷
شخص حقیقی ۹٫۸
شخص حقیقی ۸٫۶
شخص حقیقی ۶٫۴

 

اعضای هیأت مدیره

ردیف شرکت سمت نماینده وضعیت
۱ امیر جلیلوند نایب رییس هیات مدیره موظف
۲ امید جلیلوند رییس هیات مدیره موظف
۳ آرمین افشارنژاد عضو هیات مدیره غیر موظف
۴ بهزاد بنایی عضو هیات مدیره غیر موظف
۵ فرامرز صابری عضو هیات مدیره موظف
۶ امیر جلیلوند مدیرعامل

 

 

تحلیل تکنیکال سهم

وضعیت تغییرات قیمت نماد اپرداز در بازار سهام نشان می‌دهد پس از رشد از ۲۱۵ تا ۱۲۶۰ تومان در نمودار تعدیل شده، یک الگوی زیگزاگ صعودی کامل شده و از آن محدوده شاهد ریزش قیمت هستیم.

پایین‌ترین کف قیمتی اخیر در نمودار محدوده ۸۹۰ تومان بوده که معادل ۳۰% به تراز ۶۱% فیبوناچی رسیده و در آن سطح شاهد تثبیت نسبی قیمت و افزایش حجم معاملات (کد به کد و معاملات بلوکی) هستیم. به نظر می‌رسد اصلاح قیمت در این محدوده پایان یافته و می‌توان منتظر ریکاوری رو به بالای قیمت و صعود به صورت ریزموج B-X تا محدوده ۱۲۰۰-۱۳۰۰ بود.

نگاهی به نسبت‌های مالی شرکت

یکی از روش‌های مهم تحلیل وضعیت مالی یک شرکت بررسی نسبت‌های مالی است. این نسبت‌ها رابطه میان اقلام عمده صورت‌های مالی شرکت را نشان می‌دهند و واقعیت‌های مهمی در مورد عملیات و وضعیت مالی شرکت را بیان می‌دارند.

نسبت‌های سودآوری

نسبت‌های سودآوری میزان موفقیت شرکت در سودآوری و نحوه تأمین این سود از محل‌های مختلف (درآمد، فروش و سرمایه‌گذاری) را نشان می‌دهند.

نسبت مالی/سال مالی ۹۱ ۹۲ ۹۳ ۹۴ ۹۵
نسبت‌های سودآوری حاشیه سود خالص ۹٫۲۸ ۱۵٫۰۵ ۹٫۸۷ ۱۷٫۳ ۲۲٫۰۲
حاشیه سود عملیاتی ۹٫۳۲ ۱۸٫۹۵ ۸٫۴۱ ۱۶٫۰۸ ۱۶٫۱۲
بازده دارایی‌ها ROA ۱۴٫۴۷ ۲۲٫۱۵ ۱۴٫۶۶ ۲۳٫۸۷ ۲۵٫۴۷
بازدهی حقوق صاحبان سهام ROE ۲۶٫۵۴ ۳۸٫۲۶ ۳۱٫۳۷ ۴۱٫۴۹ ۳۸٫۹۳
تعاریف نسبت‌ها حاشیه سود خالصNet Profit margin)) نسبتی است که به‌وسیله آن، سودآوری هر ریال از فروش محاسبه می‌شود. برای محاسبه این نسبت مقدار سود پس از کسر مالیات بر فروش خالص تقسیم می‌کند.
حاشیه سود عملیاتی (Operating Profit Margin)این نسبت از تقسیم سود عملیاتیبه فروشبدست می‌آید. اقلام غیرعملیاتی ماننددرآمدو هزینه بهره، سود و زیان واگذاری دارایی‌ها در محاسبه سود عملیاتی منظور نمی‌شوند. این نسبت معیار قوی‌تری برای ارزیابی سودآوری و فروش است.
بازده دارایی(Return on Asset) نشان دهنده مدیریت کارآمد در رابطه با استفاده از دارایی‌ها در جهت تولید سود (دارایی‌های مولد) است که از طریق تقسیم سود خالص به کل دارایی‌های شرکت محاسبه می‌شود.
بازده حقوق صاحبان سهام (Return on equity) نشان دهنده کارایی شرکت در خلق سود خالص برای سهام‌داران آن شرکت است. در واقع این نسبت بیان می‌کند که بنگاه اقتصادی به ازای هر یک واحد سرمایه‌گذاری سهام‌داران، چه میزان سود خالص برای آنها کسب می‌کند. این نسبت از تقسیم سود خالص به حقوق صاحبان سهام بدست می‌آید.

 

 

نسبت‌های نقدینگی

نسبت‌های نقدینگی توانایی شرکت را در مورد پرداخت بدهی‌های کوتاه مدت اندازه‌گیری می‌کنند.

نسبت مالی/سال مالی ۹۱ ۹۲ ۹۳ ۹۴ ۹۵
نسبت‌های نقدینگی نسبت جاری ۰٫۹۴ ۱٫۱۸ ۱٫۳۸ ۱٫۷۴ ۲٫۲۷
نسبت آنی ۰٫۹۴ ۱٫۱۸ ۱٫۳۸ ۱٫۷۴ ۲٫۲۷
تعاریف نسبت‌ها

 

نسبت جارینشان دهنده قدرت شرکت در پرداخت بدهی‌های کوتاه مدت است. این نسبت از تقسیم دارایی‌های جاری به بدهی‌های جاری بدست می‌آید.

 

نسبت آنی حاصل تقسیم داراریی‌های آنی به بدهی‌های جاری است. این نسبت نشان می‌دهد که دارایی‌های آنی به چه میزان بدهی‌های جاری را پوشش می‌دهند. دارایی‌های آنی دارایی‌هایی هستند که سرعت نقدشوندگی بالایی دارند. به عبارتی دارایی آنی برابر است با دارایی جاری منهای موجودی مواد و کالا، پیش پرداخت‌ها، سپرده و سفارشات.

 

 

 

نسبت‌های فعالیت

نسبت‌های فعالیت (کاراریی) میزان کارایی شرکت در کاربرد منابعش را تجزیه و تحلیل می‌کنند. این نسبت‌ها مربوط به مقایسه بین میزان فروش و سرمایه‌گذاری در دارایی‌های مختلف شرکت است.

نسبت مالی/سال مالی ۹۱ ۹۲ ۹۳ ۹۴ ۹۵
نسبت‌های فعالیت نسبت دارایی‌های جاری ۰٫۴۲ ۰٫۴۹ ۰٫۷۳ ۰٫۷۴ ۰٫۷۸
دوره وصول مطالبات ۷۲٫۱۳ ۸۱٫۲۳ ۷۱٫۳۵ ۶۰٫۹۹ ۵۹٫۰۴
تعاریف نسبت‌ها نسبت دارایی‌های جاری یا گردش دارایی‌های جاری حاصل تقسیم فروش بر دارایی‌های جاری است. این نسبت میزان و اثر گردش دارایی‌های جاری را در تحصیل درآمد نشان می‌دهد.

 

دوره وصول مطالبات از تقسیم متوسط مطالبات به فروش نسیه روزانه حاصل می‌شود.با محاسبه این نسبت می‌توان زمان یا تعداد روزهایی که طول می‌کشد تا شرکت مطالبات خود را وصول کند مشخص کرد.

 

 

نسبت‌های اهرمی

نسبت‌های اهرمی نشان می‌دهند که شرکت تا چه حد نیازهای مالی خود را از طریق منابع دیگران تأمین کرده است. به عبارت دیگر این نسبت‌ها تأمین نیازهای مالی از طریق ایجاد بدهی را نشان می‌دهند.

نسبت مالی/سال مالی ۹۱ ۹۲ ۹۳ ۹۴ ۹۵
نسبت‌های اهرمی نسبت بدهی ۰٫۴۵ ۰٫۴۲ ۰٫۵۳ ۰٫۴۲ ۰٫۳۵
هزینه‌های مالی به سود خالص ۰ ۰ ۰ ۰ ۰
هزینه‏‌های مالی به سود عملیاتی ۰ ۰ ۰ ۰ ۰
تعاریف نسبت‌ها نسبت بدهی از تقسیم جمع بدهی‌ها به جمع دارایی‌ها بدست می‌آید. معولاً وام و تسهیلات دهندگان نسبت بدهی پایین را ترجیح می‌دهند. نسبت بدهی بالا نشان می‌دهد که شرکت برای تأمین منابع مورد نیاز از تسهیلات زیادی استفاده کرده است.

 

نسبت هزینه‌های مالی به سود خالص نشان می‌دهند هزینه‌های مالی شرکت چه درصدی از سود خالص شرکت هستند.

 

نسبت هزینه‌های مالی به سود عملیاتی نشان می‌دهند هزینه‌های مالی شرکت چه درصدی از سود عملیاتی شرکت هستند.

 

عملکرد شرکت

بر اساس گزارش عملکرد ۶ ماهه ۸۱ درصد دارایی‌های شرکت آتیه داده‌پرداز جاری است. از این میزان دارایی جاری ۵۸ درصد وجه نقد بوده که میزان آن بیش از ۷۰ میلیارد تومان است. تقریبا کل این مبلغ به عنوان سپرده کوتاه مدت نزد بانک‌ها سپرده‌گذاری شده است.

در بخش بدهی‌ها مشاهده می‌شود که شرکت تقریبا هیچ بدهی بلندمدتی نداشته و تمام بدهی‌ها جاری هستند. سهم پرداختنی‌های تجاری و غیرتجاری شرکت از کل بدهی‌ها ۷۴ درصد و مبلغ آن حدود ۳۷ میلیارد تومان است.

شرکت آتیه داده پرداز پیش‌بینی کرده در سال مالی جاری ۱۸۶ هزار و ۸۰۲ میلیارد تومان درآمد حاصل از خدمات داشته باشد که البته ۷۹ درصد آن صرف بهای تمام شده خواهد شد و به صورت خالص درآمدزایی از محل فروش و ارایه خدمات این شرکت ۳۹ میلیارد تومان خواهد بود.

این شرکت در ۷ ماهه ابتدایی سال جاری ۴۶ درصد درآمد پیش‌بینی شده ۳ ماهه شرکت را پوشش داده و از محل فروش و ارایه خدمات بیش از ۸۵ میلیارد تومان درآمد حاصل کرده است.

شرکت در گزارش پیش‌بینی ۳ ماهه خود درآمد عملیاتی را از ۳۳ میلیارد و ۶۴۸ میلیون تومان به ۴۰ میلیارد و ۵۶۷ میلیون ریال افزایش داده است. عمده عامل این تغییر ۲۱ درصدی درآمدی است که پیش‌بینی می‌شود از محل ارسال پیام کوتاه بانک تجارت و شرکت خدمات انفورماتیک حاصل شود.

از طرفی شرکت در بودجه ۳ ماهه نسبت به اولین بودجه رشد ۱۸ درصدی در درآمدهای غیرعملیاتی داشته که عمده علت آن سپرده کردن وجوه نقد نزد بانک‌ها و سود سپرده‌های حاصل از آن‌ها است.

اپرداز
جدول درآمدزایی
بودجه ۳ ماهه فروردین اردیبهشت خرداد تیر مرداد شهریور مهر
۱,۸۶۸,۰۱۸ ۹۶,۶۰۹ ۱۲۳,۲۷۹ ۱۱۰,۷۵۵ ۱۳۱,۳۳۸ ۱۲۶,۰۰۸ ۱۳۷,۶۹۰ ۱۲۹,۸۸۴
مجموع ۷ ماهه ۸۵۵,۵۶۳ درصد پوشش ۴۶%

ارقام به میلیون ریال

 

آخرین پیش‌بینی سود هر سهم اپرداز ۸۰۴ ریال است که شرکت در عملکرد ۳ ماهه ۲۳۶ ریال و در عملکرد ۶ ماهه ۴۵۷ ریال از آن را محقق کرده است. به عبارتی شرکت در ۶ ماهه ابتدایی سال جاری حدود ۶۰ درصد سود سهم کل سال را پوشش داده است.

جمیع جوانب نشان می‌دهند مانع جدی بر سر راه رشد شرکت آتیه داده پرداز وجود ندارد و این سهم فرابورسی امکان رشد قیمتی ۳۰ تا ۴۰ درصدی را در میان مدت خواهد داشت.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 144 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 2 نوامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.