سورنا بورس افزایش معاملات اوراق بدهی در اولین ماه تابستان - سورنا بورس

در اولین ماه تابستان امسال تعداد ۱۵ میلیارد و ۷۶۷ میلیون اوراق بهادار به ارزش ۴۰ هزار و ۳۲ میلیارد ریال در بیش از ۸۴۹ هزار دفعه مورد مبادله قرار گرفت که به ترتیب ۱۸٫۵ و ۷٫۹ درصد رشد و ۱٫۱ درصد افت را نسبت به خردادماه نشان می‌دهد.

رشد میانگین روزانه معاملات

به گزارش تجارت‌نیوز، همچنین تیر ماه امسال طی ۱۹ روز معاملاتی میانگین روزانه ارزش معاملات به ۱۷۱۵ میلیارد ریال، میانگین روزانه حجم معاملات به ۶۸۷ میلیون سهم، میانگین دفعات معاملات به ۴۴ هزار و ۶۸۵ نوبت و میانگین ارزش بازار به ۳۲۴ هزار و ۸۶۱ میلیارد تومان رسید.

افزایش معاملات اوراق بدهی

تعداد ۶ میلیون برگه اوراق بدهی نیز در ماه گذشته به ارزش ۶۴۸۲ میلیارد ریال در بورس دادوستد شده است که نسبت به مدت مشابه سال ۹۵ از نظر تعداد و ارزش به ترتیب ۷۴ و ۷۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

این در حالی است که در این مدت تعداد ۵۳ میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از ۵۵۱ میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفته است.

آمار رفت و آمدهای تیر ماه بورس در یک نگاه

افزون بر این در تیر ماه امسال ۹۵ نماد معاملاتی در بورس بازگشایی و ۱۵۶نماد متوقف شده‌ که این آمار در مدت مشابه سال ۹۵ به ترتیب ۱۰۸ و ۱۶۳ نماد بوده است. همچنین در این مدت تعداد ۷۶ نماد در بازار اول بورس باز و ۵۲ نماد در این بازار بسته بوده‌ که تعداد نمادهای باز و بسته در بازار دوم نیز در این مدت به ترتیب ۱۳۵ و ۶۲ نماد بوده است.

رشد شاخص

این گزارش می افزاید: شاخص بورس نیز با ۱۹۳۵ واحد افزایش معادل ۲٫۵ درصد رشد را در ماه گذشته به ثبت رساند و در ارتفاع ۸۰ هزار و ۶۷۰ واحد قرار گرفت.

شاخص بازار اول هم در این مدت با ۱۸۶۹ واحد افزایش به رقم ۵۶۱۰۶ واحد و شاخص بازار دوم با ۱۳۱۶ واحد رشد به عدد ۱۷۸٫۱۲۴ واحد رسیدند که به ترتیب با ۳٫۴ و ۰٫۷ درصد رشد مواجه شدند.

تعداد روزهای مثبت شاخص بورس افزایش یافت

همچنین در تیر ماه امسال بازار سرمایه ۱۹ روز معاملاتی را به خود دید که از این تعداد شاخص بورس ۱۴ روز معاملاتی را مثبت و ۵ روز را منفی سپری کرد که این آمار در ۲۰ روز معاملاتی تیر ماه پارسال با ۱۶ روز مثبت و ۴ روز منفی برای شاخص بورس بوده است.

افزایش سرمایه‌های بورس

از سوی دیگر در ماه گذشته ۱۱ هزار و ۵۳۲ میلیارد و ۹۳ میلیون ریال افزایش سرمایه در بورس اوراق بهادار انجام شده که ۳۰ هزار میلیارد ریال آن از طریق جایزه و ۱۱ هزار و ۵۰۲ میلیارد و ۹۳ میلیون ریال از طریق حق تقدم بوده است.

P/E بازار

ارزش کل بازار سرمایه هم در چهارمین ماه امسال ۳۲۴ هزار و ۸۶۱ میلیارد تومان، سرمایه ۳۲۵ شرکت ۱۴۰ هزار میلیارد تومان، سود پیش‌بینی شده ۴۲ هزار میلیارد تومان، متوسط P/E بازار ۶٫۷ مرتبه، سود (زیان) تحقق‌یافته ۸۳۵۶ میلیارد تومان و سود نقدی تقسیم شده و درصد آن به ترتیب ۶۲۵۹ میلیارد تومان و ۶۷٫۷ درصد بوده است.

نقش پررنگ حقیقی‌ها در معاملات بورس

بر پایه این گزارش، در تیر ماه امسال حقیقی‌ها ۱۴ هزار و ۱۷۷ میلیارد ریال (۴۶ درصد) و حقوقی‌ها ۱۶ هزار و ۶۷۵ میلیارد ریال (۵۴ درصد) سهم و حق تقدم در بورس خریداری کرده‌اند و در مقابل حقیقی‌ها ۱۳ هزار و ۴۶۱ میلیارد ریال (۴۳٫۶ درصد) و حقوقی‌ها ۱۷ هزار و ۳۹۱ میلیارد ریال (۵۶٫۴ درصد) سهم و حق تقدم در بورس فروخته‌اند.

 

منبع: تسنیم

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 73 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 9 اکتبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.