سورنا بورس اتصال بازار بورس ایران به دیگر بورس‌های دنیا - سورنا بورس

وزیر اقتصاد در اولین جلسه با مدیران عامل و اعضای هیات‌مدیره چهار بورس کشور، کانون‌های نهادهای سرمایه‌گذاری ایران و کارگزاران و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی بر اتصال بورس ایران با دیگر بورس‌های دنیا تاکید کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، مسعود کرباسیان در این نشست که رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، مدیران عامل و اعضای هیات‌مدیره بورس‌های تهران، کالای ایران، فرابورس و بورس انرژی نیز حضور داشتند، با ابراز رضایت از شرایط فعلی و آرامش حاکم بر بازار سرمایه کشور گفت: نوسانات نرخ ارز تلاطم‌هایی به بازار ارز وارد کرد ولی بازار سرمایه همچنان از آرامش برخوردار است.

وی با بیان اینکه نقش بازار سرمایه، نقش پراهمیتی است گفت: اولین اتفاقی که در کشور برای پول می‌افتد متوجه نقش بانک است ولی بانک‌ها در حال حاضر توان بیشتری برای این کار ندارند.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: اولین تصمیم و تکلیف من حذف بنگاهداری بانک‌ها است و برای اینکار بانک‌ها باید به بازار سرمایه متوسل شوند.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس قانون رفع موانع تولید بانک‌ها باید تا خرداد ماه ۱۳۹۷ دست از بنگاهداری بردارند و توقع جدی من این است که بازار بورس به این فرآیند کمک کند.

کرباسیان افزود: ما صندوق‌ها را برای بانک‌ها ایجاد نکردیم بلکه شرکت‌ها باید کنسرسیومی عمل کنند و صندوق تشکیل دهند.

وزیر اقتصاد گفت: بر اساس قانون باید ۳ میلیارد دلار اوراق قرضه خارجی عرضه شود در حالی که هنوز یک سنت هم عرضه نشد.

وی با بیان اینکه برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی باید فکری جدی برای بازار سرمایه کنیم، اظهار داشت: توسعه بازار سرمایه با تاکید بر طراحی و مهندسی ابزارهای مالی و کالایی توسعه بازار انرژی و عرضه نفت خام و فرآوردهای نفتی در بورس انرژی باید دنبال شود.

کرباسیان با اشاره به اینکه ما یکی از قدیمی‌ترین سیستم‌های حسابداری در دنیا را داشتیم، گفت: باید اقداماتی مانند اجرای حاکمیت شرکتی در شرکت‌های بورس، ایجاد امکان مشارکت مردم با کاهش سود سپرده و جایگزینی بازار سهام، کمک به شفافیت بازار سرمایه، پوشش ریسک نوسانات کالا، تسهیل مالی در بازار اولیه، ارتقای شفافیت اطلاعات، تقویت مولفه‌های نظارتی، افزایش موسسات اعتبارسنجی، ارزیابی ریسک نوسانات ارز و تنوع‌سازی ابزارها در حوزه بازار سرمایه صورت گیرد.

وزیر اقتصاد همچنین بر الکترونیکی شدن زیرساخت‌های فناوری بورس، اتصال بورس ایران به بورس‌های دیگر دنیا، تقویت ارتباط بورس کالا و ارتباط با گمرک و اعطای تسهیلات مالی و بانکی برای استفاده‌کنندگان از بورس کالا تاکید کرد.

در ادامه این نشست، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گزارشی از وضعیت بازار سرمایه کشور ارائه کرد.

محمدی با بیان اینکه بازده بازار بورس از ابتدای امسال ۱۲.۵ درصد رشد داشته است، گفت: در بازار فرابورس نیز طی هفت‌ماهه اول سال جاری شاهد ۸ درصد رشد بودیم.

وی ارزش معاملات کل بازارها تا امروز را ۱۰۸ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: بورس کالا و انرژی نیز شاهد ۱۸ درصد رشد بودیم.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تعداد شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس تا در ابتدای سال را ۳۲۵ شرکت اعلام کرد و گفت: این رقم در حال حاضر به رقم ۳۲۷ شرکت و در فرابورس از ۸۷ شرکت به ۹۵ شرکت رسیده است.

وی اهم اقدامات سازمان بورس و اوراق بهادار طی ۴ ماه اخیر را شامل: انجام قراردادهای اختیار معامله در فرابورس به صورت آنلاین، اجرایی شدن دستورالعمل پذیرش نمادها در بازار سرمایه تهران و کوتاه شدن توقف نمادها به ۶۰ دقیقه، راه‌اندازی صندوق تثبیت بازار سرمایه، اصلاح کارمزدهای معاملات، ابلاغ دستورالعمل مربوط به صندوق ارزی و فعال شدن صندوق‌های خطرپذیر برای شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان کرد.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 72 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 30 اکتبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.