سورنا بورس آشنایی با ایردراپ ها و نحوه دریافت ایردراپ رایگان از صرافی‌ها - سورنا بورس

بارها شنیده‌اید که وعده ارز دیجیتال رایگان با هدف کلاهبرداری داده می‌شود، اما ارائه توکن‌های رایگان در ایردراپ‌ها (Airdrop) داستان متفاوتی دارد. ایردراپ یک روش تبلیغاتی و بازاریابی دارد که در آن پروژه‌های مختلف بخشی از رمزارزهای جدید خود را به رایگان در اختیار کاربران می‌گذارند. این پروژه‌ها اهداف مشخصی دارند و معمولا پس از انجام یک سری وظایف خاص توسط کاربر منتقل می‌شوند. در این مطلب به سؤالاتی مانند ایردراپ چیست، مزایا و معایب و نحوه دریافت آن را آموزش می‌دهیم.

ایردراپ چیست؟

توزیع ارز دیجیتال به‌صورت رایگان از سوی پروژه‌های رمزارزی برای جذب طرفدار، بهترین تعریف برای معرفی ایردراپ است. شرکت‌هایی که بر پایه فناوری بلاک‌چین فعالیت می‌کنند، برای معرفی و بازاریابی پروژه خود در میان اعضای جامعه کریپتو، ایردراپ برگزار می‌کنند.

در طی فرآیند ایردراپ، کاربران می‌توانند در ازای انجام فعالیت‌هایی مانند دنبال کردن صفحات رسمی یک توکن در شبکه اجتماعی، تماشای ویدئو یا انجام بازی، مقدار مشخصی از یک توکن را به‌صورت رایگان دریافت کنید و در صرافی ارز دیجیتال تبدیل آن را معامله کنید. برخی مواقع فرآیند توزیع توکن‌های ایردراپ در صرافی ارز دیجیتال انجام می‌شود.

هدف از برگزاری ایردراپ چیست؟

در حقیقت دو هدف اصلی تأمین مالی و تبلیغات در پشت ایردراپ ارز دیجیتال وجود دارد. یعنی تبلیغاتی که به تامین مالی منجر شود.

ایردراپ معمولاً برای تامین مالی پروژه‌های جدید رمزارزی برگزار می‌شود. شرکت‌های استارتاپی که در حوزه بلاک چین فعالیت می‌کنند، برای راه‌اندازی پروژه خود ابتدا از طریق ایردراپ، توکن خود را به اعضای جامعه کریپتو معرفی می‌کنند. پس از آنکه افراد با این رمزارز و سلامت پروژه آشنا شدند شروع به سرمایه‌گذاری روی آن می‌کنند.

معرفی انواع روش ایردراپ

ایردراپ‌ها به شیوه‌های مختلفی برگزار می‌شوند و هر کدام به دنبال تحقق هدف خاصی هستند. در ادامه اهداف مختلف و انواع روش‌های ایردراپ را معرفی می‌کنیم.

ایردراپ‌ استاندارد (Standard Airdrop):‌ به دسته‌ای از ایردراپ‌ها گفته می‌شود که در ازای ثبت‌نام در یک وب‌سایت، نشریه یا خبرنامه به افرا اهدا می‌شود.

بانتی ایردراپ (Bounty Airdrop): در این روش به افراد در ازای فالوکردن صفحه رسمی یک پروژه رمزارزی در شبکه‌های اجتماعی و شرکت در نظرسنجی‌ها و بحث‌های گروهی، توکن یا کوین اهدا می‌شود.

ایردراپ اختصاصی (Exclusive Airdrop): توزیع ارز دیجیتال در این نوع ایردراپ به‌صورت انحصاری و طبق الگوی خاصی انجام می‌شود. یکی از این شرایط خاص می‌تواند سابقه فعالیت کاربر در یک پلتفرم باشد.

ایردراپ هارد فورک (Hard Fork Airdrop): پس از انجام هارد فورک در یک شبکه، یک رمزارز جدید ساخته می‌شود. در چنین مواقعی به دارندگانی که از قبل این توکن را داشته‌اند، رمزارز جدید با مقدار برابر داده می‌شود.

ایردراپ هولدرها (Holder Airdrop): در این روش به هولدرهای یک ارز دیجیتال خاص، به‌صورت رایگان توکن اهدا می‌شود. پروژه‌های اتریوم و ایاس سابقه این نوع از ایردراپ را در تاریخچه خود دارند.

معرفی ایردراپ‌های موفق ارز دیجیتال

دانستیم که ایردراپ چیست؟ حالا نوبت آن است که با پروژه‌های موفق ایردراپ آشنا شوید. در سال‌های اخیر ایردراپ‌های خیلی بزرگ و موفقی برگزار شدند که در ادامه معروف‌ترین آنها را معرفی می‌کنیم.

  • ایردراپ توکن صرافی DYDX :‌ این ایردراپ تخصصی در سال ۲۰۲۱ و به کاربرانی تعلق گرفت که یک تراکنش به میزان ۱۰۰ دلار در پلتفرم DYDX انجام داده بودند. این افراد ۳۱۰ توکن به ارزش ۳۷۰۰ دلار دریافت کردند.
  • ایردراپ تراست ولت توکن (TWT) : در این ایردراپ اختصاصی که در سال ۲۰۲۱ برگزار شد، حدود ۱۰۰ واحد توکن TWT اهدا شد. این توکن در بازار خرسی ۲۰۲۲ توانست رشد ۱۰۰ درصدی را تجربه کند.

نحوه دریافت توکن رایگان در ایردراپ ها

مهم‌ترین منبع برای دریافت اطلاعیه‌های مربوط به ایردراپ صفحات رسمی پروژه‌های استارتاپی در توییتر و تلگرام است. همچنین پلتفرم‌هایی وجود دارند که لیستی از ایردراپ‌های مختلف را معرفی می‌کنند. برترین پلتفرم‌های موجود برای کسب اطلاعات از برگزاری اطلاعات عبارت‌اند از:

وب‌سایت کوین مارکت کپ (Coinmarketcap): این پلتفرم معتبرترین مرجع برای کسب اطلاعات پیرامون ارزهای دیجیتال است که بخشی از آن در قالب یک تقویم به معرفی ایردراپ‌ها اختصاص دارد.

وب‌سایت ایردراپ Airdrop Alert: این سایت انواع ایردراپ‌ها را در قالب فعال، گذشته و آینده فیلتر کرده و به‌صورت یک لیست در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

وب‌سایت ایردراپ Airdrop King: این پلتفرم یکی دیگر از منابع جامع برای دریافت اطلاعات مربوط به ایردراپ‌های مختلف است. این پلتفرم فقط ایردراپ‌های مطرح و با ارزش را به کاربران معرفی می‌کند.

مزایا و معایب ایردراپ ها

برگزاری ایردراپ‌ها برای کاربران و تیم توسعه‌دهنده مزایا و معایبی را به همراه دارد. برترین نکات مثبتی که توزیع رایگان توکن به همراه دارد عبارت‌اند از:

  • جایگزینی به‌صرفه برای ICOها
  • توزیع غیرمتمرکز توکن پروژه و جلوگیری از تمرکز توکن‌ها به دست نهنگ‌ها
  • کسب درآمد غیرفعال کاربران از طریق دریافت ارز رایگان

در کنار تمامی این مزایا، نکات منفی نیز وجود دارد که برگزاری ایردراپ پروژه‌های مختلف را با شکست مواجه کرده است. کاربران زیادی هم وجود دارند که از ایردراپ‌ها ناراضی هستند زیرا زمان زیادی گذشته اما آنها پاداش خود را دریافت نکرده‌اند. در ادامه به معرفی معایب Airdrop می‌پردازیم.

  • فروش یکجا و ارزان توکن‌ها به دست کاربران روی اقتصاد و ارزش توکن تأثیر منفی می‌گذارد.
  • برخی از Airdropها با هدف کلاهبرداری برگزار می‌شوند.
  • کاربران پس از دریافت توکن، دیگر از پروژه‌ها در شبکه‌های اجتماعی حمایت نمی‌کنند.
  • برخی از توکن‌ها ارزش بالایی ندارند و ارزش وقتی که کاربر برای انجام کارها می‌گذارد را ندارد.
  • در بسیاری از ایردراپ‌ها تعداد محدودی توکن بین برخی از کاربران توزیع می‌شود.

نحوه شناسایی ایردراپ های معتبر چگونه است؟

ایردراپ فرآیندی است که کاربر می‌تواند با شرکت در آن توکن رایگان دریافت کند. بنابراین در صورت مواجه با ایردراپی که از شما مبلغی را بابت دادن توکن درخواست می‌کند باید بدانید که پروژه کلاهبرداری است.

شرکت در Airdrop به این صورت است که در ازای احراز شرایطی خاص، به کیف پول کاربر رمزارز واریز می‌شود و برای دریافت این ارزهای دیجیتال داشتن آدرس عمومی کیف پول کافیست و نیازی نیست که کلید خصوصی یا عبارت بازیابی کیف پول خود را در اختیار دیگران قرار دهید.

چنانچه برای واریز توکن از شما اطلاعاتی به جز آدرس عمومی کیف پول درخواست کردند، باید بدانید که پروژه اسکم و کلاهبرداری است. همچنین ایردراپ‌هایی که از نوع اختصاصی، هارد فورک و هولدر هستند عموماً اعتبار بیشتری دارند و قابل‌اعتمادتر هستند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 152 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 25 اکتبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.