سورنا بورس گرانی سایپا به دیگر خودروها سرایت می‌کند؟ - سورنا بورس

شرکت خودرو سازی سایپا علی‌رغم اعلام‌های پیشین در خصوص عدم افزایش قیمت محصولاتش، هفته گذشته قیمت جدید و افزایش یافته خودروهایش را اعلام کرد. آیا این افزایش قیمت روی قیمت دیگر خودروهای موجود در بازار اثر خواهد گذاشت؟

فربد زاوه، کارشناس خودرو در گفتگو با سورنا بورسعنوان کرد: فارغ از اینکه شرکت سایپا چه تصمیمی برای فروش محصولاتش گرفته قیمت خودرو در حال افزایش است.

وی افزود: در این بین اگر برخی از شرکت‌ها در حاشیه بازار اقدام به فروش محصولات خود کنند در واقع می‌توانند بخشی از زیان احتمالی خود را جبران کنند و این روند تاثیر خاصی بر بازار نمی‌گذارد.

زاوه بیان کرد: عاقلانه‌ترین شیوه این است که وقتی در جامعه تمایل تورمی ایجاد شده کارخانه‌ها هم متناسب با این توقع و شرایط بازار قیمت محصولاتشان را اصلاح کنند.

وی تصریح کرد: شرکتی مثل سایپا هرچقدر هم قیمت محصولاتش را بالا ببرد در نهایت باید تسلیم قدرت خرید مشتری شود. تا زمانی که مشتری وجود دارد امکان افزایش قیمت هم وجود دارد.

زاوه در ادامه افزود: قیمت نهایی را مشتری و بازار تعیین می‌کند نه دلال. شاید دلال‌ها قدرت گرم کردن بازار را داشته باشند اما وقتی مشتری تمایلی به خرید نداشته باشد دلالان هم متحمل ضرر می‌شوند. پس تصمیمات شرکت سایپا یا دیگر شرکت‌های تولید کننده خودرو تاثیری بر افزایش قیمت در بازار نخواهد داشت.

وی عنوان کرد: نوسانات نرخ ارز، آینده مبهم برجام و نرخ ارز بازار آزاد با رقم‌های بالای غیر قانونی که در حال مبادله است منجر به ایجاد انتظار تورمی در مردم و از بین رفتن آرامش عمومی شده و در نهایت اغتشاش بازار را به همراه داشته است.

زاوه در پایان خاطرنشان کرد: آنچه در بازار معاملات بدیهی است رابطه تقاضا و قیمت است و هرچقدرهم قیمت‌ها افزایش پیدا کنند این مشتری است که تصمیم گیرنده نهایی است و فروشنده را به تعدیل و تغییر قیمت هدایت می‌کند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 371 views بار دسته بندی : اخبار خودرو تاريخ : 14 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.