قانون گمرکی کشور در بندهای مختلفی به تشریح هزینه واردات خودروهای سواری و ضرایب مربوط به آن پرداخته است که برای نمونه برای پلاک کردن هر خودروی ترخیصشده بنزینی باید معادل چهار دستگاه خودروی اسقاطی (در مجموع به ارزش ۱۰۰ میلیون ریال) از رده خارج شود.
به گزارش تجارتنیوز، بررسی قوانین گمرکی کشور نشان میدهد درباره واردات خودرو بیش از ۱۰ بند هزینهای وجود دارد. آنگونه که سامانه پیامرسان گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده اکنون خودروهای ساخت ۲۰۱۷ و ۲۰۱۶ به شرط نو بودن، قابل ترخیصاند.
ارزش هر خودروی وارداتی را با اصطلاح سیف (Cif) در نظر میگیرند که شامل قیمت خرید در بندر کشور مبدا (FOB) همراه با بیمه و کرایه حمل است.
حقوق ورودی خودروهای تا سقف ۲۵۰۰ سیسی معادل ۵۵ درصد ارزش سیف تعیین شده و حقوق ورودی خودرو تا سقف ۲۰۰۰ سیسی ۴۰ درصد ارزش سیف است.
یک درصد حقوق ورودی به عوارض هلالاحمر مربوط میشود.
مالیات ارزش افزوده معادل ۹ درصد از جمع حقوق ورودی و ارزش خودرو و پنج درصد ارزش فوب به عنوان عوارض خاص واردات خودرو تعیین شده است. بر پایه قانون، هزینه استاندارد معادل هشت در هزار ارزش سیف محاسبه میشود.
همچنین برای پلاک کردن هر خودروی ترخیصشده بنزینی باید معادل چهار دستگاه خودروی اسقاطی از رده خارج شود که هزینه ریالی هر دستگاه ۲۵ میلیون ریال (در مجموع ۱۰۰ میلیون ریال) تعیین شده که این میزان برای خودروهای هیبریدی فقط معادل یک دستگاه خودروی اسقاطی است.
بر اساس هزینههای اعلامشده، ۱۰ درصد ارزش کالا به پلاکگذاری مراکز شمارهگذاری (عوارض راهنمایی و رانندگی) میرسد. همچنین هنگام شمارهگذاری هزینه نقل و انتقال دارایی سه درصد ارزش آن است.
عوارض شهرداری هنگام پلاک کردن، بسته به نوع خودرو از سه میلیون تا هفت میلیون ریال است. متوسط کرایه حمل بار در منطقه خلیجفارس به مقصد بندرعباس برای هر خودروی سواری نیز ۵۰۰ تا ۷۵۰ دلار آمریکاست.
البته جانبازان و معلولان بر اساس مجوزهای اعلام شده به گمرک مشمول معافیت شدهاند. همچنین در قیمت نهایی هزینه انبارداری نیز باید در نظر گرفته شود.