سورنا بورس قیمت خودرو در ایران چقدر واقعی است؟ - سورنا بورس

از نگاه خیلی از مشتریان بازار خودرو قیمت خودروهای وارداتی و همچنین خودروهای تولیدی در ایران چندان واقعی به نظر نمی‌رسد و با همان میزان پول که در ایران خرید می‌کنند می‌توانند در بازار خودرو کشورهای دیگر محصولات بهتری را بخرند.

فربد زاوه، کارشناس بازار خودرو، در گفتگو با سورنا بورس درباره قیمت واقعی خودروها در ایران عنوان کرد: در بازار ایران قیمت خودروهای وارداتی کاملا خارج از محاسبات و چهارچوب منطق است. در ایران با قیمت یک خودرو رولز رویس به صورت نقدی می‌توانید یک سانتافه بخرید. در صورتی که در کشورهای دیگر چیزی به اسم خرید نقدی خودرو رایج نیست. در کشورهای دیگر افراد با پرداخت قیمتی جزیی و هزینه‌ای در حد اقساط خودرویی مثل ۲۰۶ می‌توانند مالک یک بی ام دبلیو یا بنز باشند.

زاوه افزود: در خصوص خودروهای داخلی اگر بخواهیم قیمت را برمبنای نرخ تبدیلی و نرخ جهانی دلار محاسبه کنیم واقعیت این است که خودروهایی مثل ۴۰۵ یا پراید اصلا مشابه خارجی ندارند. اگر هم باشند از نظر کیفیت در حد همین خودروها هستند. بنابراین اگر بخواهیم محصولی را در قیاس با نمونه‌های خارجی قرار دهیم بسیار مشکل می‌شود.

وی تصریح کرد: در عین‌حال خودروهای دیگر هم مثل خودروهای وارداتی قیمت‌های غیر‌منطقی دارند. به عنوان مثال هیوندای I20 با قیمتی حدود ۱۰۰ میلیون تومان معادل ۲۵ هزار دلار یعنی ۵۰ درصد بالاتر از قیمت جهانی در ایران به فروش می‌رسد.

زاوه بیان کرد: این ناهمگونی از منظر فنی ناشی از نظام تعرفه است. تعرفه و مالیات خودرو در ایران بسیار بالاست. فکر می‌کنم ما گرانترین نظام تعرفه در بازار خودرو باشیم. از سوی دیگر ارزانترین تعرفه عرضه سوخت را ارائه می‌دهیم. کاملا برعکس آنچه که در جهان عرف است.

وی در ادامه افزود: از سوی دیگر بازار خودرو مدیریت دستوری دارد و به دلیل کنترل دولت بازار فاقد فضای رقابتی و دست‌یابی به ساز و کارهای موجود است.

زاوه در پایان خاطرنشان کرد: برای اصلاح شرایط موجود باید نظام تعرفه را تعدیل کرد و همچنین به افزایش فضای رقابتی و افزایش حضور سرمایه‌گذار خارجی کمک کرد. به عنوان مثال اگر قراردادی که با شرکت رنو بسته شده است با چند کمپانی جهانی دیگر منعقد شود قیمت خودرو در ایران بسیار تعدیل خواهد شد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 269 views بار دسته بندی : اخبار خودرو تاريخ : 31 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.