در حکم دیوان عدالت اداری که هفته گذشته ابلاغ شد واردکنندگان موفق شدند هرچند به صورت موقت حکم ابطال مصوبه دولت را بگیرند تا به این طریق تعرفه واردات خودرو به مصوبه سال گذشته بازگردد، اما با وجود انتشار حکم دیوان عدالت اداری متولیان تجاری کشور همچنان از حکم صادره اظهار بیاطلاعی میکنند و بر اجرای دستورالعمل دیماه هیات وزیران تاکید دارند.
به گزارش تجارتنیوز، در این خصوص وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز همانند رییس سازمان توسعه و تجارت ضمن اظهار بیاطلاعی از مصوبه هیات وزیران اعلام کرده که از طریق مطبوعات و رسانهها در جریان این رای قرار گرفته و حکمی برای اجرا به این وزارتخانه ابلاغ نشده است.
متولی تجاری کشور در حالی از ابلاغ رسمی این حکم اظهار بیاطلاعی میکند که با توجه به سبقه موجود میتوان گفت انتشار رسمی احکام این چنینی پس از دست به دست شدن میان مسئولین کشور صورت میگیرد و با توجه به اظهار بیاطلاعی متولیان تجاری کشور، این سوال مطرح میشود که حکم دیوان عدالت اداری بدون اطلاع متولیان این بخش چگونه منتشر شده است و آیا در شرایط کنونی اجرای آن الزامی است؟
به گفته برخی از فعالان حقوقی کشور عدم اجرای حکم دیوان عدالت اداری بار کیفری برای دولت به همراه دارد و آنچه مسلم است پس از دریافت حکم دولت ملزم به اجرای آن است.
از سوی دیگر اظهار بیاطلاعی متولیان تجاری کشور درحالی است که به گفته محسن قائمی نسب مدیرکل حوزه ریاست دیوان عدالت اداری دستور دیوان به معاونت حقوقی هیات دولت ابلاغ شده است و پس از صدور و ابلاغ دستور موقت مکلفند طبق دستور عمل کنند و در صورتی که به حکم ابلاغی عمل نکنند مستنکف محسوب میشوند که در این امر تبعات قانونی دارد.
با توجه به اظهارات مطرح شده از سوی مدیر کل حوزه ریاست دیوان عدالت اداری میتوان گفت اجرا حکم این دیوان از سوی متولیان تجاری کشور الزامی است.
اظهارات مطرح شده از سوی مدیرکل حوزه ریاست دیوان عدالت اداری در حالی است که وزیر صنعت، معدن و تجارت در پنجمین همایش بینالمللی صنعت خودروی ایران نیز مجدد بر این نکته تاکید کرده که «در این رابطه هنوز رایی به دست ما نرسیده و به گمرکات و وزارت صنعت، معدن و تجارت هم چیزی ابلاغ نشده است.
از سوی دیگر محمد شریعتمداری معتقد است که توقف اجرای تعرفهها در مرحله فعلی موجب ایجاد رانت و فساد میشود. همچنین وزیر صنعت، معدن و تجارت بر این نکته تاکید دارد که در این رابطه منتظر نظر هیات عمومی دیوان عدالت اداری هستیم تا چه تصمیمی گرفته میشود.
در حکم دیوان عدالت اداری افزایش تعرفه خودروهای هیبریدی و بنزینی لغو و بازگشت به تعرفههای قبل پیش بینی شده است.
در این حکم اما ضرورتی بر لغو محدودیت سقف ۴۰ هزار دلاری و ورود خودروهایی با حجم موتور ۲۵۰۰ سی سی به بالا دیده نشده است.
براساس دستورالعمل هیات وزیران که اواسط دی ماه سال جاری ابلاغ شد، تعرفه واردات خودرو با حجم موتور ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سیسی از ۴۰ درصد به ۵۵ درصد، تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سیسی از ۴۰ درصد به ۷۵ درصد و تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سیسی نیز از ۵۵ درصد به ۹۵ درصد افزایش یافت.
از سوی دیگر، واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی همچنان ممنوع است و علاوهبر خودروهای لوکس بالای ۲۵۰۰ سی سی، واردات خودروهایی که ارزش گمرکی آنها بیش از ۴۰ هزار دلار باشد نیز به کشور ممنوع اعلام شده بود.
حال با توجه به اظهارات مطرح شده مبنی بر الزام به بازگشت تعرفه خودروهای هیبریدی و بنزینی این سوال مطرح میشود که آیا اجرایی کردن این حکم میتواند به معنی بازگشت قیمت خودروهای وارداتی به مرحله پیش از جهش قیمت باشد.
در این خصوص فعالان صنعت خودرو معتقدند که با اجرایی کردن این حکم شاهد تعدیل قیمت خودروهای وارداتی خواهیم بود اما این امر به معنی بازگشت قیمت به پیش از افزایش قیمت نیست.
فعالان این بخش معتقدند که افزایش قیمت خودرو متاثر از سه عامل افزایش نرخ ارزی، افزایش هزینههای اسقاط و افزایش تعرفه واردات خودرو بوده که با اجرای حکم دیوان عدالت اداری تنها یک عامل افزایش قیمت حذف خواهد شد و سایر عوامل به قوت خود باقی خواهند ماند که این امر به معنی تعدیل قیمت خودروهای وارداتی خواهد بود.
منبع: عصر خودرو