سورنا بورس اتفاقات خودرویی پس از نوسانات ارزی - سورنا بورس

نوسانات نرخ ارز چه تاثیری بر روند تولید و بازار خودرو می‌گذارد؟

بهرام شهریای کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با سورنا بورس در خصوص افزایش قیمت خودروها عنوان کرد: پیش از هرنکته ای باید دلایل افزایش قیمت را بررسی کرد. یکی از دلایل افزایش قیمت نوسانات ارز است. با توجه به اینکه خودروسازان ما به واردات قطعات وابسته هستند و واردات هم وابسته به ارز است بنابراین نوسانات ارز بر قیمت خودروها تاثیر می‌گذارد. خودروهای وارداتی هم که برای ورود به کشور به ارز نیاز دارند با نوسانات ارز و تحت تاثیر تغییرات آن دچار تغییر قیمت می‌شوند.

وی تصریح کرد: نکته فرعی این است که خودروها یا شرکت‌های خودرو سازی خارجی مثل شرکت‌های چینی با استفاده از دامپینگ و روش‌های دیگر بازار باقی مانده را هم از دست تولیدکنندگان داخلی خارج می‌کنند. این اتفاق تولید داخلی و ملی را کاملا زیر سوال می‌برد.

شهریاری در ادامه افزود: برای کنترل وضعیت باید نرخ ارز تثبیت شود. با توجه به شرایط موجود نمی‌توان گفت کدام نرخ ارز واقعی و منطقی است که بتوان براساس آن راه حل ارائه کرد. شرایط فعلی فقط باعث تقویت فضای هرج و مرج شده است.

وی بیان کرد: با شرایط فعلی و وابستگی‌های ارزی برای تامین قطعات ادامه کار ممکن نیست. زمانی که تولیدکننده در کوتاه ترین زمان ممکن برای تولید به قطعات نیاز دارد ولی به دلیل نوسانات نرخ ارز قدرت تامین قطعاتش را ندارد، فعالیتش با چالش مواجه خواهد شد.

شهریاری عنوان کرد: تمام این موارد مانع ایجاد فضای مناسب و مساعد برای حرکت صنایع از جمله صنعت خودرو سازی می‌شوند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به طور کلی برای بهبود وضعیت باید فضای فعالیت مساعد شود در غیر اینصورت طی چند ماه آینده باید منتظر تعطیلی شرکت‌هایی بود که نفس‌های آخر خود را می‌کشند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 238 views بار دسته بندی : اخبار خودرو تاريخ : 13 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.