سورنا بورس چرا بورس دوباره منفی شد؟ / به آینده سهام امیدوارم - سورنا بورس

محمدعلی حقانی‌نسب، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز اظهار کرد: عملا یک تفکر غلط مبنی بر حبابی بودن رشد بازار سرمایه در بین مردم و مسئولان شکل گرفته و این تفکر باعث شد تا تصمیم بگیرند رشد بازار سرمایه را به نحوی کنترل کنند. این کنترل هم به روش‌های عملی مانند عرضه دارا دوم و اوراق سلف نفتی با نرخ سود بالا به سمت بازار سرمایه روانه شد، غافل از اینکه بازار سرمایه ایران مختصاتی توده‌وار دارد.

وی افزود: شروع ریزش‌های بازار با هدف کنترل رشد حبابی شکل گرفت اما به علت اینکه بازار سهام ایران مختصاتی توده‌وار دارد این ریزش کنترل نشد و جو هیجانی بازار با ایجاد صف‌های فروش، افزایش نرخ سود بانکی، عرضه‌هایی با سود بالا مانند اوراق سلف نفتی و دارا دوم، عدم حمایت دولت در یک‌سری مقاطع و بی‌اعتمادی مردم هر روز بیشتر و از کنترل خارج شد.

وی در رابطه با صف‌های فروش افزود: صف‌های فروش یکدیگر را تشدید می‌کنند و عملا در مقاطعی توانایی حمایت و جمع کردن این صف‌ها از عهده دولت و حقوقی‌ها خارج است و آنها نمی‌توانند جلوی هجوم توده برای فروش سهامشان را بگیرند.

وی در رابطه با راهکار خروج بازار از سیر نزولی افزود: برای خروج از این روند اول باید حجم مبنا به ۱۰ برابر وضع موجود افزایش پیدا کند، ابزارهای سرمایه‌گذاری بلندمدت در ورود غیرمستقیم مردم باید تقویت شود و در کنارش ابزارهای سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت برای ورود مستقیم مردم را محدود کنند، شفافیت حداکثری و تجدید ارزیابی دارایی‌ها و  افزایش سرمایه از این محل را مد نظر قرار دهند و در نهایت این تفکر غلط مبنی بر رشد حبابی بازار سرمایه باید کنار گذاشته شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر  اقدامات ذکر شده انجام شود بازار به سوی تعادل پیش می‌رود اما در غیر این صورت ریزش ادامه‌دار خواهد شد و شاهد خروج حداکثری سرمایه حقیقی از بازار سهام خواهیم بود، همچنین بازار سرمایه بازاری بلندمدت است و سهامداران باید صبور باشند، من آینده بازار سرمایه را آینده‌ای خوب تصور می‌کنم و باید به رشد آن در میان‌مدت و درازمدت امیدوار بود.

اخبار مرتبط با پیش‌بینی بورس را هر روز ساعت ۱۷ در صفحه پیش‌بینی بورس بخوانید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 308 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 23 آگوست 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها