سورنا بورس نشست زمین زبان فریاد طبیعت است/لزوم تغییر رویکردها و روند مصرف آب - سورنا بورس

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با هشدار جدی بودن بحران آب در کشور گفت: امروز شاهد بروز نشست زمین (حتی در شهرها) یا شکاف هایی در دل دشت های کشور هستیم که در واقع زبان فریاد طبیعت است؛ زیرا از این منابع خدادادی بخوبی استفاده نمی شود.«رحیم میدانی»، افزود: بحران آب در کشور وجود دارد و بسیار جدی است اما برخورد بدون تعارف با این مساله مدیریت بحران را میسر می سازد.
این مسئول بیان داشت: هنر امروز ما باید تغییر روندهای مصرف و اصلاح رویکردها در قبال مساله آب باشد و باید با خودداری از فریب مردم و بهره برداران، نسبت به بستن چاه های غیرمجاز و نجات دشت ها همت کنیم.
میدانی اضافه کرد: بحران به وجود آمده در زمینه کیفیت آب و میزان آب های سطحی در دسترس نیز قابل مدیریت است و پیش از ایران، بسیاری کشورها گرفتاری های امروز ایران را داشتند که نمونه بارز آن در کالیفرنیای آمریکا بود که مدیریت شد.
وی گفت: اگر امروز آحاد جامعه و مسئولان دست به دست هم داده و در مساله مدیریت بحران آب جدی باشند و به سخنان کارشناسان و دلسوزان آب اعتماد کنند، ارایه پایدار خدمات آب میسر می شود که مطابق با روح اقتصاد مقاومتی و دستیابی به توسعه لزوم ارتقای بهره وری آب
معاون وزیر نیرو گفت: امروز به فناوری هایی دست یافته ایم که حتی با کاهش مصرف آب می توان سطح تولید محصول را افزایش داده و به ارتقای بهره وری آب دست یافت.
وی یادآور شد: محدودیت منابع مالی کشور، امکان تجهیز زمین ها به طرح های آبیاری تحت فشار و نوین در پنج سال آینده را با شک و شبهه همراه کرده است. در این شرایط، با اصلاح روش های آبیاری سنتی محصولات کشاورزی می توان در مصرف آب صرفه جویی کرد.
معاون وزیر نیرو بر لزوم در نظر گرفتن منافع بلندمدت به جای منافع کوتاه مدت توسط بهره برداران آب تاکید کرد و گفت: امروز باید این حقیقت را به بهره برداران بیاموزیم که تداوم خدمات رسانی منابع آب کشور مستلزم برداشت به اندازه ظرفیت آنهاست اما در طبیعت اگر به هر چیزی بیش از توان و قابلیت آن فشار بیاوریم، ناپایدار شده و از دست می رود.
کاهش ۱۱ میلیارد مترمکعب مصرف آب های زیرزمینی در برنامه ششم
این مسئول درباره وضعیت منابع آب زیرزمینی به عنوان یکی از علایم بحران آب یادآوری کرد: طرح «احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی» در شورای عالی آب تعریف شده است و اگر همه مسئولان اعم از قوه قضاییه و نمایندگان مجلس عزم خود را جزم کنند و با وزارت نیرو همکاری بیشتری داشته باشند، در طول برنامه ششم توسعه کشور این بحران مهارشدنی است.
وی اعلام کرد: مطابق برنامه ششم توسعه قرار است ۱۱ میلیارد مترمکعب در پنج سال از مصارف آب های زیرزمینی کشور کاسته شود.
به گزارش ایرنا، طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی با توجه به مصوبه شورای عالی آب با همکاری مشترک وزارتخانه های کشور، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت و همچنین سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به همراه وزارت نیرو برای مدیریت مصرف آب پیاده می شود.
بر اساس این طرح، در سال ۱۳۹۴ به میزان ۴۷۵ میلیون مترمکعب اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی کنترل می شود که این میزان در پنج سال به پنج میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب و پس از ۲۰ سال به ۱۱۰ میلیارد مترمکعب می رسد.
تقویت گروه های گشت و بازرسی، تجهیز چاه های کشور به ابزار اندازه گیری و جایگزینی پساب از محورهای عملیاتی این طرح به شمار می رود.
میدانی از اجرا نشدن برخی قوانین در سال های گذشته انتقاد کرد و گفت: صرف نوشتن قانون برنامه ششم توسعه، مشکل را حل نمی کند و این هشدارها که برخی اوقات بزرگنمایی نیز می شوند، موجب می شود مساله بحران آب را جدی گرفته و به خود بیاییم.
به گزارش ایرنا، چندی پیش روزنامه «فایننشال تایمز» در مقاله ای با عنوان «ایران خشک شد» نوشت: ایران با پیشینه هفت هزار ساله تا ۲۰ سال دیگر از بی آبی و خشکسالی نابود می شود و از آن بیابانی به جای می ماند که هیچ گیاه و جانداری توان زندگی در آن را نخواهد داشت.
به نوشته این روزنامه انگلیسی، همه اینها در حالی رخ می دهد که ایرانیان در زمینه مهندسی آب در جهان پیشتاز بودند و در دوره هخامنشی فناوری سنتی کاریز (قنات) اختراع شده بود.
پیش از این وزیر نیرو در گفت وگویی اعلام کرده بود کاهش بارندگی، افزایش دمای هوا، افزایش تبخیر و افزایش جمعیت، منابعی آبی کشور را کاهش و مصرف آنها را افزایش داده است و براین اساس میزان منابع آب در اختیار هر ایرانی نسبت به گذشته محدودتر شده است .
حمید چیت چیان افزوده بود: مطابق گزارش های سازمان ملل همه مناطقی که سالیانه کمتر از ۱۵۰۰ مترمکعب آب تجدیدشونده داشته باشند وارد مرحله بحران شده اند و با این اوصاف ایران اینک در وضعیت بحرانی آب قرار دارد.
به گفته وی، این بحران با وجود بارش های به نسبت مناسب سال آبی ۹۵-۱۳۹۴ همچنان ادامه دارد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 210 views بار دسته بندی : انرژی و کالا تاريخ : 17 آگوست 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.