سورنا بورس مردم نگران سلامت قارچ‌های بازار نباشند - سورنا بورس

متخصصین بیماری‌های عفونی می‌گویند که قارچ‌های موجود در طبیعت سمی هستند و از دست زدن و خوردن آنها باید خودداری کرد. چرا که قارچ‌های سمی نارسایی کبد و کلیوی ایجاد می‌کنند. با این حال در چند روز گذشته اخباری مبنی بر مسمومیت تعداد زیادی از هموطنان با خوردن قارچ سمی اعلام شد. ماجرای مسمومیت به واسطه مصرف قارچ‌های سمی چیست؟

محمد حسن افشار، عضو هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان قارچ در گفتگو با سورنا بورس عنوان کرد: ماجرای قارچ‌ها از کرمانشاه شروع شد و بیشترین تعداد مسموم شدگان هم در این شهر هستند. حدود ۴۵۰ نفر در کرمانشاه در اثر خوردن قارچ‌های سمی دچار مسمومیت شدند.

وی افزود: تعدادی از مسموم‌شدگان گردشگرانی بودند که برای گشت و گذار به دامان طبیعت رفته و آنجا قارچ‌های خودرو را چیده و مصرف کردند.
افشار تصریح کرد: با توجه به اینکه امسال میزان بارندگی بهاره زیاد و هوا هم خنک بوده است بنابراین شرایط برای رشد قارچ‌های خودرو در مراتع و جنگل‌ها فراهم بوده است.

وی بیان کرد: متاسفانه عده‌ای اقدام به چیدن و فروش این قارچ‌ها با قیمت مناسب در حاشیه جاده‌ها می‌کنند. مصرف‌کننده هم بی‌توجه به نکات بهداشت غذایی این قارچ‌ها را تهیه و مصرف کرده و دچار مسمومیت می‌شود.

افشار عنوان کرد: در استان‌های دیگر مثل کردستان، لرستان، شیراز، قزوین و آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی مسمومیت ناشی از خوردن قارچ‌های سمی دیده شده ولی بیشترین آمار مربوط به کرمانشاه است. البته تعدادی مسموم در شیراز بستری شده‌اند.

وی تصریح کرد: حدود ۱۲ هزار گونه‌ مختلف از قارچ در طبیعت وجود دارد. از این تعداد حدود ۶۰ نمونه خوراکی است و باقی یا دارویی هستند یا سمی. بنابراین مردم نباید با دیدن قارچ در طبیعت اقدام به چیدن و استفاده آن کنند، چرا که به احتمال بسیار زیاد قارچ‌های موجود در طبیعت سمی هستند.

افشار اشاره کرد: قارچ‌هایی که توسط تولیدکنندگان آن به بازار عرضه می‌شوند از نظر بذر و نژاد و سیلوی تولید در آزمایشگاه‌های معتبر بین‌المللی آزمایش شده‌اند و در مراکز بزرگ بهداشتی و بین‌المللی برای استفاده مفید اعلام شده و مورد تایید قرار گرفته‌اند.

وی در ادامه عنوان کرد: توصیه می‌شود مردم از خرید قارچ در حاشیه جاده خودداری کنند و در طبیعت به هیچ قارچی دست نزنند و در صورت تمایل به استفاده از قارچ فقط محصولی که مهر تایید سلامت دارد را تهیه کنند.

افشار در پایان خاطر‌نشان کرد: متاسفانه در این چند روز در بعضی از رسانه‌ها عنوان شده است که عده‌ای با خوردن قارچ خوراکی مسموم شده‌اند درحالی که انسان با خوردن قارچ خوراکی مسموم نمی‌شود و آنچه که مورد استفاده و مسمومیت و مرگ تعدادی از هموطنان شده است قارچ سمی است. مردم نگران سلامت قارچ‌های موجود در مراکز خرید نباشند و برای مصرف قارچ‌‌های صنعتی را انتخاب کنند که دارای بسته ‌بندی بهداشتی، تاريخ مصرف و پروانه بهداشت هستند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 362 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 22 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.