سورنا بورس مجمع شجم | رقبای تخت جمشید چه شرکت‌هایی می‌باشند؟ - سورنا بورس

به گزارش سورنا بورس، مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت صنایع پتروشیمی تخت جمشید با حضور ۷۷.۵ درصد سهامداران، نماینده سازمان بورس، نماینده موسسه حسابرسی و بازرس قانونی و ناظرین به ریاست آقای اسم خانی به صورت حضوری و آنلاین برگزار گردید، آقای موسوی مدیرعامل شرکت گزارشی از فعالیت شرکت در خصوص سال مالی منتهی به ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ به صورت زیر ارائه دادند:

شرکت صنایع پتروشیمی تخت جمشید دارای دو خط تولید PBR (مصارف در تایر اتومبیل، تسمه نقاله، کف پوش، کف کفش، اسباب بازی و …) به ظرفیت تولید ۱۲ هزار تن و ۳۵ هزار تن می‌باشد. شرکت در صدد افزایش ظرفیت در خط دو به میزان ۵۰ هزار تن می‌باشد. واحد دیگر شرکت SBR (مصارف در تایر اتومبیل، تسمه نقاله، کف کفش، کابل و …) به ظرفیت عملی ۳۵ هزار تن می‌باشد.

روند تولید محصولات شرکت افزایشی بوده به طوری که در SBR از تولید ۲۶.۳۰۹ تن در سال ۱۳۹۷ به ۳۰.۰۰۰ تن در سال ۱۴۰۰ و در PBR از تولید ۳۹.۳۳۰ تن در سال ۱۳۹۷ به ۶۲.۰۰۰ تن در سال ۱۴۰۰ رسیده است.

فروش شرکت در بخش داخلی در SBR ۱۱.۳۴۹.۸۴۶ میلیون ریال و در PBR ۵.۰۲۴.۰۸۸ میلیون ریال بوده است.

در بخش صادراتی نیز فروش شرکت در SBR ۱.۵۹۳.۳۳۴ میلیون ریال و در PBR ۷.۲۴۹.۶۵۶ میلیون ریال بوده است. مبلغ کل فروش نیز ۲۵.۲۱۶.۹۲۴ میلیون ریال بوده است.

در بخش سود خالص شرکت طی سالیات اخیر روند رو به رشدی داشته از ۴۱۴ میلیارد ریال ریال سود خالص در سال ۱۳۹۷ به ۷.۰۰۶ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۰ رسیده است.

پروژه‌های در دست اقدام و برنامه‌های آتی شرکت:

  • مخازن کروی با ظرفیت ۱۷ هزار متر مکعب.
  • احداث ایستگاه بارگیری ۱.۲ BD از جم.
  • تکمیل خط انتقال ۱.۲ BD از پتروشیمی امیرکبیر.
  • عملیات سیویل برج‌های خنک کننده.
  • سالن اجتماعات.
  • سوله انبار محصول.
  • بازچرخانی آب و پساب.
  • مطالعه و تکمیل زنجیره ارزش شرکت از قبیل تولید مواد اولیه صنایع تایرسازی.
  • تولید گرید‌های خاص محصولات و دستیابی به بازار‌های جدید صادراتی.
  • تولید بوتادین با ظرفیت ۵۰ هزار تن با سرمایه مورد نیاز ۱۹ میلیون دلار.

در ادامه گزارش حسابرس و بازرس قانونی توسط نماینده موسسه حسابرسی و خدمات مالی حافظ گام قرائت گردید و در خصوص بند ۶ در رابطه با عملکرد مالیاتی شرکت عنوان شد: در خصوص سال ۱۳۹۸ شرکت ۵۹ میلیارد ریال ذخیره در نظر گرفته در صورتی که اداره مالیات ۸۹ میلیارد ریال در نظر گرفته است. شرکت در این خصوص اعتراض کرده و پرونده در دست پیگیری می‌باشد. در خصوص سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ نیز شرکت از پتانسیل معافیت مالیاتی استفاده نموده و ذخیره‌ای را نیز در نظر گرفته است.

سوالات مطرح شده در مجمع:

پیش بینی شرکت برای سود سهام سال مالی آتی چیست؟ حدود ۱۷۰ الی ۱۸۰ تومان.

آیا معافیت مالیاتی شرکت تمدید شده است؟ شرکت در خط پی بی آر و اس بی آر تا پایان سال ۱۳۹۸ مشمول ماده ۱۳۲ بوده و برای خط جدید پی بی آر نیز که از سال ۱۳۹۸ به بهره برداری رسیده به مدت ۷ سال مشمول معافیت مالیاتی می‌باشد.

اس تی پی در چه صنایعی کاربرد دارد؟ و علت تولید با حداکثر ظرفیت چیست؟ اس تی پی شرکت قبلا وارداتی بوده و لذا شرکت واحدی را تعریف کرده و به اندازه مصرف شرکت تولید می‌کند. این محصول در راکتور‌های شیمیایی مصرف می‌شود.

علت کمتر بودن نرخ صادراتی به داخلی چیست؟ کیفیت صنایع لاستیکی متفاوت بوده لذا رقبای شرکت شرکت‌هایی مثل الجی می‌باشند؛ لذا شرکت جهت رقابت قیمت خود را پایین‌تر تعیین می‌کند.

رقبای تخت جمشید چه شرکت‌هایی می‌باشند؟ در پی بی آر پتروشیمی اراک و در اس بی آر پتروشیمی بندر امام. در آینده نیز پتروشیمی صدف در برخی از محصولات می‌باشد.

هزینه صادراتی شرکت برای ترکیه خدود ۲۵ دلار و برای چین حدود ۷۰ الی ۸۰ دلار می‌باشد.

در انتها به ازای هر سهم ۹۰۰ ریال سود تقسیم گردید، موسسه حسابرسی ایران مشهود به عنوان بازرس قانونی و حسابرس شرکت و موسسه حسابرسی آزموده کاران به عنوان بازرس علی البدل انتخاب گردید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 121 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 9 دسامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها