سورنا بورس قیمت آب و برق گران نمی شود - سورنا بورس

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو گفت: رسیدن قیمت فروش آب و برق به قیمت تمام شده تأمین آنها چیزی بود که در قانون هدفمندی یارانه ها دیده شده بود اما اجرایی نشد، البته برای اجرای این کار مسائل مختلف اقتصادی و اجتماعی باید مورد توجه قرار گیرد.علیرضا دائمی اظهار داشت: در حال حاضر متوسط قیمت تمام شده تأمین آب حدود ۱۵۰۰ تومان در هر مترمکعب است، در حالی که حدود ۴۰۰ تومان در هر مترمکعب از مردم دریافت می شود.
وی افزود: این فاصله بین قیمت تمام شده تولید و قیمت فروش به مصرف کنندگان موجب شده اقتصاد آب همواره متکی به یارانه دولتی باشد.
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو تصریح کرد: در خصوص برق نیز همینطور است؛ قیمت تمام شده تأمین هر کیلووات ساعت برق بدون احتساب هزینه سوخت بیش از ۱۰۰ تومان است، در حالی که قیمت فروش آن به مصرف کنندگان به طور متوسط ۶۰ تومان در هر کیلووات ساعت است.
وی ادامه داد: مصرف بیشتر برق و آب به معنای بهره مندی بیشتر از یارانه دولتی است و هر کس بیشتر مصرف کنند از این یارانه پنهان بیشتر بهره مند می شود که این موضوع با هیچ منطقی سازگار نیست.
دائمی با بیان اینکه “در وزارت نیرو به موضوع اصلاح اقتصاد آب و برق ورود کرده ایم”، گفت: این مسئله مهم تاکنون در جلسات متعددی مورد بررسی قرار گرفته و قوانین خوبی نیز برای اصلاح اقتصاد آب و برق داریم اما در کنار اجرای قوانین موجود، نیازمند همراهی دولت و مجلس برای اصلاح اقتصاد این دو صنعت زیربنایی کشور هستیم.
این مقام مسئول اذعان داشت: رسیدن قیمت فروش آب و برق به قیمت تمام شده تأمین آنها چیزی بود که در قانون هدفمندی یارانه ها دیده شده بود اما اجرایی نشد، البته برای اجرای این کار مسائل مختلف اقتصادی و اجتماعی باید مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: هزینه مصرف آب و مصرف برق در سبد معیشت خانواده هایی که الگوی متعارف مصرف را رعایت می کنند و بیش از ۷۰ درصد جامعه را شامل می شود بسیار اندک است و در مقابل دیگر هزینه های خانواده اصلا به چشم نمی آید.
معاون وزیر نیرو یکی از دلایل بی توجهی برخی از مصرف کنندگان به مدیریت بهینه مصرف آب و برق را همین ارزان فروشی دانست و گفت: اینکه آب و برق کالایی دولتی است که همواره باید با یارانه دولتی همراه باشد، تصور نادرستی است که به فرهنگ اشتباه مصرف بی رویه دامن زده است.
دائمی با بیان اینکه “می توان از ابزار قیمت گذاری بهینه برای تحقق هدف مصرف بهینه در جامعه استفاده کرد”، گفت: می توان به صورتی افزایش پلکان های مصرفی را در تعیین قیمت ها مورد توجه قرار داد که بیش از ۷۰ درصد مردم که مصرفی در حد متعارف دارند، افزایش قیمت اندکی داشته باشند و ۳۰ درصد بقیه که الگوی مصرف را رعایت نمی کنند با افزایش تساعدی قیمت ها در پلکان های بالای مصرفی مواجه شوند.
این مقام مسئول در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم در پاسخ به اینکه “آیا در سال ۹۵ مرحله جدیدی از افزایش قیمت آب و برق را برای نزدیک شدن قیمت تمام شده تأمین با هزینه مصرفی خواهیم داشت”، گفت: تا امروز دولت هیچ تصمیمی برای افزایش نرخ ها ندارد و هر زمان در این خصوص تصمیم گیری شود، به وزارت نیرو ابلاغ خواهد شد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 388 views بار دسته بندی : انرژی و کالا تاريخ : 17 آگوست 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.