سورنا بورس سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در نیروگاه‌های کشور - سورنا بورس

از سال ۱۳۹۲ تا شهریور ماه ۱۳۹۶ یعنی از آغاز فعالیت دولت یازدهم، ۱۲ میلیارد و ۳۵۲ میلیون دلار سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای احداث پروژه‌های نیروگاهی کلید خورد.

به گزارش تجارت‌نیوز، هشت میلیارد و ۴۵۲ میلیون دلار از کل قراردادهای منعقد شده مربوط به بخش نیروگاه‌های حرارتی بزرگ،۲ میلیارد و ۶۴۴ میلیون دلار مربوط به بخش تجدیدپذیر و یک میلیارد و ۲۵۸ میلیون دلار مربوط به بخش نیروگاه‌های مقیاس کوچک است.

نیروگاه‌های مقیاس کوچک یا تولید پراکنده انرژی برق به معنی تولید برق در مقیاس کوچک و در محل مصرف است. این نیروگاه‌ها به مصرف‌کنندگان این اجازه را می‌دهد که انرژی الکتریکی مورد نیازشان را تولید کرده و اضافه توان الکتریکی‌شان را به شبکه قدرت یا مصرف‌کنندگان دیگر عرضه کنند.

روند انعقاد قرارداد سرمایه‌گذاری برای احداث نیروگاه‌های جدید در کشور در سال ۱۳۹۴ و ۱۳۹۶ از رشد قابل توجهی برخوردار بود؛ این توسعه قراردادها در دو بخش نیروگاه‌های حرارتی و نیروگاه‌های تجدیدپذیر بوده است.

در دوره سال‌های ۹۲ تا شش ماه نخست ۹۶، ۱۵ هزار و ۴۴۴ مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی در نیروگاه‌های حرارتی بزرگ با سرمایه‌گذاران بخش غیردولتی قرارداد منعقد شده است؛ چنان‌چه زمان‌بندی‌های اشاره شده در قرارداد مبنای عمل قرار گیرد و شرایط غیرمتعارفی ایجاد نشود، انتظار می‌رود این نیروگاه‌ها به تدریج در طول برنامه ششم توسعه به مدار تولید اضافه شوند.

صرف نظر از نحوه توزیع به مدار آمدن این نیروگاه‌ها، به نظر می‌رسد که این میزان ظرفیت نیروگاهی به قرارداد منجر شده، می‌تواند پاسخگوی نیاز کشور در طول برنامه ششم توسعه باشد؛ از این رو اگر بتوان شرایط لازم برای اجرایی‌شدن این قراردادها را فراهم کرد، نباید نگران سرمایه‌گذاری در بخش تولید بود.

در خصوص روند قرارداد با نیروگاه‌های تجدیدپذیر نیز پس از ابلاغ نرخ‌های خرید برق مطابق ماده ۶۱ قانون اصلاح الگوی مصرف در اردبیهشت ۱۳۹۵ و تغییر دوره قراردادها به ۲۰ سال، انگیزه کافی برای توسعه سرمایه‌گذاری ایجاد شد و از اردیبهشت ۹۵ که شرایط و نرخ‌های جدید ابلاغ شد، میزان سرمایه‌گذاری و ظرفیت نیروگاهی به‌صورت قابل توجهی رشد کرد.

این شرایط به گونه‌ای است که هیچ‌گونه قراردادی برای سرمایه‌گذاری جدید در سال‌های ۹۲، ۹۳ و ۹۴ به امضا نرسید اما در سال ۹۵ بیش از ۹۲۲ میلیون دلار و در ۶ ماه نخست امسال ۲ میلیارد و ۶۴۴ میلیون دلار قرارداد توسط بخش خصوصی داخلی و خارجی برای احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر به امضا رسید.

از نظر میزان ظرفیت نیز، در یک‌ونیم سال پایانی دوره مورد بررسی (یعنی سال ۱۳۹۵ و ۶ ماه نخست ۱۳۹۶) بیش از یک هزار و ۸۴۰ مگاوات برای توسعه ظرفیت جدید نیروگاه‌های تجدیدپذیر قرارداد منعقد شد.

در کنار نیروگاه‌های حرارتی بزرگ و تجدیدپذیرها، قراردادهای منعقد شده برای توسعه ظرفیت نیروگاه‌های مقیاس کوچک نیز با روندی مناسب در حال گسترش است و در طول سال‌های ۹۲ تا شش‌ماه نخست امسال برای احداث بیش از ۲ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی جدید قرارداد منعقد شده است.

افزایش پنج هزار مگاواتی ظرفیت نیروگاهی کشور با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی

علاوه بر سرمایه‌گذاری‌هایی که در مرحله قرارداد است، در طول سال‌های ۱۳۹۲ تا شهریور ۱۳۹۶ بیش از پنج هزار و ۱۳۸ مگاوات از محل سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی داخلی و خارجی به ظرفیت نیروگاهی کشور افزوده شده است.

این ظرفیت نیروگاهی با چهار میلیارد و ۱۱۴ میلیون دلار سرمایه‌گذاری ایجاد شده که بخش غیردولتی داخلی و خارجی، در سال‌های ۱۳۹۲ تاکنون چهار هزار و ۴۱۷ مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی بزرگ، ۱۴۱ مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر و ۵۸۰ مگاوات نیز به ظرفیت مولدهای مقیاس کوچک اضافه کرده است.

این ظرفیت‌ها، با سرمایه‌گذاری سه میلیارد و ۵۵۵ میلیون دلار در نیروگاه‌های حرارتی بزرگ، ۲۱۱ میلیون دلار در تجدیدپذیرها و ۳۴۸ میلیون دلار در بخش مولدهای مقیاس کوچک ایجاد شده است.

از آغاز فعالیت دولت یازدهم تا امروز، ۵۴ واحد نیروگاهی جدید با سرمایه‌گذاری بخش دولتی و غیر دولتی به بهره‌برداری رسیده و ظرفیت نیروگاه‌های کشور با افزایش هشت هزار مگاواتی به ۷۷ هزار مگاوات رسیده است.

تفکیک ظرفیت به مدار آمده در این سال‌ها نشان‌دهنده این است که صنعت برق توانسته در سال ۱۳۹۵ بیشترین میزان از ظرفیت نیروگاهی را به شبکه برق کشور اضافه کند. البته در سال‌های ۹۳ و شش‌ماهه ۹۶ نیز ظرفیت قابل توجهی از نیروگاه‌ها به مدار تولید اضافه شده است.

 

منبع: ایرنا

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 250 views بار دسته بندی : انرژی و کالا تاريخ : 31 دسامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.