سورنا بورس در قلب بازار ارز چه می‌گذرد؟ / ورود بورس‌بازان به بازار ارز واقعیت دارد؟ - سورنا بورس

به گزارش تجارت‌نیوز، برخی می‌گویند شایعه بوده است. برخی دیگر معتقدند آنقدر نامحسوس بوده که نمی‌توان با قطعیت درباره آن صحبت کرد. اما همچنان برخی باور دارند که بازیگران بازار سهام این هفته موجب رشد قیمت دلار شدند.

از نگاه فعالان گروه سوم، زمانی که فتیله بازار بورس آتش گرفته بود، برخی انتظار داشتند سریعا به چاشنی باروت برسد و در نهایت اتفاقی رخ دهد. بنابراین با همین فرض با ورود به بازار ارز و بالا بردن قیمت دلار، زمینه‌ساز بالارفتن انتظارات افزایشی در بازار سهام شدند یا بعضا بخاطر نگرانی از زیان، پولشان را از بورس به بازار ارز بردند.

اما واقعیت چه بوده؟ و چند روز بعد از ریزش بزرگ شاخص بورس در قلب بازار ارز چه می‌گذرد؟ آیا واقعا بورس‌بازان بازار ارز را قبضه کرده بودند یا پای شبهه و شایعه در میان بوده است؟

در فردوسی چه می‌گذرد؟

ساعت ایستگاه مترو فردوسی ۱۱ و ۳۲ دقیقه را نشان می‌دهد. طبق معمول با خروج از درب جنوبی ایستگاه، هیاهوی دلالان سرها را به سمت صدا برمی‌گرداند.

«مردم باید پولشان را در جایی سرمایه‌گذاری کنند دیگر. یک روز بورس. بورس بریزد دلار. دلار بیاید پایین ملک. مردم نگران پولشان هستند برایشان فرقی ندارد چه بازاری باشد. بورس ما بازاری رهاست و سرمایه‌گذاری در آن در شرایط فعلی مطمئن نیست. این را دیگر مردم فهمیده‌اند. این هفته خیلی‌ از سهامداران در صف فروش رفتند و با پولش دلار خریدند. یکیش خودم». این جملات را یکی از دلالان کنار ایستگاه در واکنش به شبهه رشد تقاضای ارز همزمان با افت شاخص بورس می‌گوید.

از چند قدم جلوتر سروصدای صرافی ملی به گوش می‌رسد. تابلو این صرافی قیمت دلار را برای خرید ۲۲ هزار و  ۴۵۰ تومان و برای فروش ۲۲ هزار و ۵۵۰ تومان نشان می‌دهد. جلوی صرافی ملی جمعیت انبوهی تقریبا بدون هیچ فاصله‌ای از هم برای دریافت ارز صف بسته‌اند، درست مثل همیشه. بله، مثل همیشه. شبیه روزهای پیش از شیوع کرونا. تعداد انگشت‌شماری ماسک به صورت دارند و خبری از فاصله‌گذاری اجتماعی نیست.

گفتگو با آنان نشان می‌دهد برخلاف سابق، بیشتر صف را دلالان تشکیل می‌دهند. آنطور که خودشان می‌گویند با برچیده شدن بساط سفر در ماه‌های اخیر، مردم با گرفتن ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان امتیاز دریافت ارزشان را به دلالان می‌فروشند. با شیوع کرونا شخصا هم در صف شلوغ صرافی نمی‌ایستند، کارت شناسایی‌شان را به دلالان می‌سپارند و پول برایشان واریز می‎شود.

یکی از حاضران در صف درباره تاثیر نوسان بورس بر بازار ارز، می‌گوید:« بله، هر اتفاقی در بورس طبیعتا بر بازار ارز اثرگذار است. اگر در این مدت هم در قیمت ارز تاثیر محسوسی نداشته به این خاطر است که ریزش بورس کوتاه مدت بوده».

دلال دیگری وارد بحث می‌شود:« درست است که این هفته حجم تقاضا بالا رفته اما همه ماجرا بورس نیست. الان در زمان حساسی هستیم و خیلی‌ها نگران آینده ارز هستند. برای همین ارز می‌خرند تا نگه دارند. وضعیت منطقه معلوم نیست، از طرف دیگر هم معلوم نیست انتخابات چه تاثیری روی ارز ما داشته باشد. همه افزایش تقاضای هفته اخیر به ریزش بورس ربطی ندارد، با توجه به وضعیت مردم نگران سرمایه‌شان هستند. کجا بهتر از بازار ارز؟».

خانم میانسالی در صف در حالی که خودش را با کاغذ تبلیغاتی در دستش باد می‌زند، به این جملات واکنش نشان می‌دهد و با کلافگی رو به او می‌گوید: « مردم به این خاطر که دولت هوای بورس را دارد ماندن پولشان در بورس را ترجیح می‌دهند. کمتر کسی ریسک ارز را قبول می‌کند. سال ۹۷ یکبار دلار را نگه داشتیم ضرر کردیم. به نظرم خیلی‌ها دیگر پشت دستشان را داغ کرده باشند».

بورس بریزد ارز هم می‌ریزد

طرف دیگر خیابان یکی از صراف‌های دارای مجوز درباره تاثیر ریزش بورس بر بازار ارز اینطور توضیح می‌دهد: «این دو بازار با هم در ارتباط هستند. قطعا وقتی بازار بورس بریزد ارز هم می‌ریزد. یک عده شایعه درست می‎کنند که اگر احتمالا ریزش بورس ادامه پیدا کرد بتوانند این وسط سودی ببرند».

یکی از دلالان پاساژ افشار هم با صدای بلند می‌گوید:« فاتحه بورس دیگر خوانده است. مردم دیگر می‌دانند به وعده‌های دولت سر بورس اعتمادی نیست. مگر می‌شود رابطه‌ای بین دو بازار وجود نداشته باشد. من خودم یک عالمه دوست و رفیق دارم که که در بورس بودند و هفته پیش همین کار را کردند».

ردپای تضارب آرا در گعده دلالان

چند قدم مانده به سر منوچهری یکی از صرافان رسمی که کمی مسن است با حوصله بیشتری نسبت به سایر صرافان اما با شک و تردید پاسخ می‌دهد:« این هفته افزایش تقاصا احساس شد اما محسوس نبود چون بازار ارز برای سرمایه‌گذاری مطمئن نیست» درحالی که چهره‌اش تردید را نسبت به آنچه می‌گوید نشان می‌دهد، دوباره عینکش را به چشم می‌زند و ادامه می‌دهد: «نمی‌توانم با قطعیت در این باره حرف بزنم اما ما که کارمان این است کمابیش احساسش کردیم».

گعده دلالان سر خیابان منوچهری مثل همیشه برقرارو پرهیاهو است. وقتی درباره افزایش تقاضا در بازار ارز بعد از ریزش بورس بحث می‌شود، ماسکش را پایان می‌کشد و با صدایی بسیار بلند توضیح می‌دهد: «بورس بریزد مردم با پولشان دلار نمی‌خرند، از ترسشان ریال نگه می‌دارند. ارز ریسک دارد. ما اینجا همه بهم وصلیم من از شما می‌خرم فلان صرافی هم از من می‌خرد اگه حجم تقاضا محسوس بالا برود ما احساس می‌کنیم. به شایعاتی که در این‌باره می‌شنوید، اهمیت ندهید چون همین مردم بودند که بدون مطالعه رفتند در بورس. حالا هم خودشان دارند با یک شایعه از بورس خارج می‌شوند. دلار جای خوبی برای سرمایه‌گذاری نیست. روال بازار هم سر این ماجرا بهم نخورده است».

یکی از صرافان خیابان منوچهری که کنار درب صرافی‌اش ایستاده قدمی جلوتر می‌آید و در بحث ما وارد می‌شود: «از من می‌پرسی می‌گویم قطعا تاثیر دارد. تقاضای ما دو سه روزی است که کمی کمتر شده است، دقیقا از همان زمانی که بورس مثبت شد، اما در روزهایی که ریزش بورس شدت گرفته بود تقاضای دلار هم بالا می‌رفت»

او با سرفه ادامه می‌دهد: «خود من به شخصه شاسی بلند خریدم نهصد و خورده‌ای الان یک میلیارد و ۷۰۰ ،۸۰۰ هزار تومان مشتری دارد. اگر من جای یکی، دوتا ماشین خریده بودم دیگر اصلا نیازی به دلار نداشتم. مردم هم مثل من در این وضعیت که شب بخوابی صبح بلند شوی قیمت شیرمرغ تا جون آدمیزاد عوض شده، همه فکر سود هستند. اصلا فرقی ندارد، چه بازاری باشد و چقدر ریسک داشته باشد. مردم در دو،سه سال اخیر یاد گرفتند کی دلار بخرند و کی بفروشند که ضرر نکنند».

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 325 views بار دسته بندی : طلا و ارز تاريخ : 18 آگوست 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها